Психологія управління

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.038
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Куций Олександр Анатолійович, кандидат психологічних наук, доцент
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування у майбутнiх психологiв знань про психологічні закономірності процесу управління, управлінської діяльності керівника, а також знань та умінь правильно пояснювати, враховувати і використовувати їх у своїй практичній діяльності.
Завдання: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері психології, що передбачають застосування основних психологічних теорій та методів та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов. загальні компетентності: ЗК2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК3. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК5. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК7. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК8. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК9 Здатність працювати в команді. ЗК10. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; ЗК12. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь яких інших проявів недоброчесності Спеціальні (фахові) компетентності: СК3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків (зокрема, в контексті організації заходів раннього втручання). СК4. Здатність самостійно збирати та критично опрацьовувати, аналізувати та узагальнювати психологічну інформацію з різних джерел. СК7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації. СК10. Здатність дотримуватися норм професійної етики. СК13. Здатність до організації та проведення психодіагностичних, психопрофілактичних, психокорекційних, консультативних та тренінгових заходів в організаціях з метою забезпечення сприятливого соціально-психологічного клімату та розвитку організації, а також забезпечення комфортного мікросередовища для індивідуального розвитку працівників організації та на підприємствах усіх форм власності, закладів освіти і наукових установ, органів державної влади та управління.
Результати навчання: ПРН. 2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань. ПРН. 3. Здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т.ч. з використанням інформаційно- комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань. ПР9. Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання (зокрема, щодо організації раннього втручання). ПР10. Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати власну позицію, модифікувати висловлювання відповідно до культуральних особливостей співрозмовника ПРН. 11. Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій. ПРН. 12. Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника. ПРН. 13. Взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності. ПР14. Ефективно виконувати різні ролі у команді у процесі вирішення фахових завдань, у тому числі демонструвати лідерські якості. ПР25. Знати основи запобігання корупції, суспільної та академічної доброчесності на рівні, необхідному для формування нетерпимості до корупції та проявів недоброчесної поведінки серед здобувачів освіти та вміти застосовувати їх в професійній діяльності. Комунікація (КОМ) 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію Автономія і відповідальність (АіВ) 1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальна психологія, Соціальна психологія, Організаційна психологія, Психологія професійної діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: У процесі засвоєння навчального матеріалу з курсу «Психологія управління» майбутні психологи зможуть розкрити сутність і зміст, а також інтегрувати теоретичні знання психологічної науки, що використовуються в управлінні на практиці, розглянуть психологічні характеристики особистості сучасного керівника та їх вплив на ефективність управлінської діяльності. Проаналізують проблеми динаміки виробничого колективу та критерії його стабільності, розглянуть види психологічної сумісності взаємодіючих працівників, психологічні умови формування управлінської команди, зміст і функції управлінського спілкування. Важливо, щоб майбутній психолог розумів ефективність використання людських та матеріальних ресурсів в умовах ринкових відносин з використанням інтелектуального потенціалу його учасників.
Опис: Тема 1. Психологія управління як галузь психологічної науки. Тема 2. Підходи та методологія психології управління як галузі: критичний аналіз та перспективи Тема 3. Менеджмент та його психологічна складова на сучасному етапі розвитку галузі. Тема 4. Психологія особистості керівника, стилів та типів керівництва: теорія та окремі аспекти практики. Тема 5. Психологічна готовність керівника до управління. Тема 6. Комунікативна, інтелектуальна та емоційна складові особистості менеджера в процесі управлінської діяльності. Тема 7. Управління адаптацією підпорядкованого персоналу. Тема 8. Професійні групи, їх соціально-психологічний клімат та можливості формування його сприятливого типу. Тема 9. Психологічні аспекти професійної мотивації персоналу та ефективного управління нею. Тема 10. Організаційний стрес та потенційні заходи з його пониження. Тема 11. Профілактика та подолання синдрому «професійного вигорання та деформації» в процесі професійної діяльності. Тема 12. Психологія конфліктів та шляхи їх вирішення у системі управління. Тема 13. Психологічна підготовка управлінських кадрів до інновацій в організації. Тема 14. Психологічні складові іміджу організації та персоналу. Тема 15. Потенційно-перспективні напрямки психологічного супроводу менеджменту.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологія управління» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок, вмінь і здатності 2) письмовий контроль: - письмові експрес-опитування; - одна контрольна робота для студентів ДФН; - дві контрольні роботи для студентів ЗФН; 3) побічне спостереження: під час семінарських занять, рольових та ділових ігор та ін.; 4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; 5) метод проблемних ситуацій; 6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях;
Критерії оцінювання результатів навчання: Згідно Положення (п.2.8), для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК за 100-бальною шкалою. Так, на поточний контроль виділено 40 балів, відповідно на екзамен 60, з яких 15 на усне опитування, а 45 на письмову індивідуальну роботу. 6.2. Оцінювання знань і вмінь студентів під час поточного контролю (ПК) з навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен. 6.2.1. Оцінювання знань і вмінь студентів під час лекційних, практичних (семінарських), лабораторних та індивідуально-консультативних занять здійснюється за шестибальною еквівалентною шкалою: 0, 1, 2, 3, 4 і 5 (тут «еквівалентність» означає, що ці бали еквівалентні, пропорційні балам, визначеним за поточний контроль, контрольну роботу та ін.). 6.2.2. Критерії оцінки рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь під час ПК за еквівалентною шестибальною шкалою: 5 ек/балів – студент глибоко і міцно засвоїв програмний матеріал, вичерпно, послідовно, вільно й логічно його викладає, з можливих варіантів вибирає найкращу відповідь, доцільно використовує літературні джерела. Точно встановлює причинно-наслідкові зв’язки між предметами і явищами, адекватно аналізує й синтезує зв’язки між ними під різними кутами і у різній площині, вміє розкрити загальні закономірності розвитку і зміни явища. Добре знає характеристики даного явища чи предмету, особливості його функціонування й прояву, хоча може допустити 1-2 неточності, які не впливають на кінцевий результат. Вміє на необхідному рівні й творчо переносити теоретичні знання у площину практики. Робить правильні індуктивні та дедуктивні висновки. У кількісному вимірі студент відмінно знає 88-100% навчального матеріалу чи правильно виконав 88-100% завдань від загального обсягу. 4 ек/балів – студент у цілому знає програмний матеріал, по суті викладає його, включаючи розрахунки, аргументи і докази , але висвітлює його не повно, без чіткої логіки і послідовності. При можливості вибору відповіді із кількох варіантів – вибирає правильну, але не завжди найкращу; правильно застосовує теоретичні положення при розв’язанні практичних завдань, володіє необхідними навичками і прийомами їх виконання, знає алгоритм розв’язання завдання. В цілому добре розрізняє різні явища, предмети і факти, майже точно розкриває їхні особливості функціонування чи прояву. Але, аналізуючи явища і процеси, при встановленню причинно-наслідкових зв’язків між ними, допустив дві-чотири неістотні помилки; не достатньо повно інтерпретує розвиток даного явища, його вплив на інші процеси. Загалом, вміє застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних завдань. У кількісному вимірі студент добре знає 70-87% навчального матеріалу чи правильно виконав 70-87% завдань від загального обсягу. 3 ек/бала – студент знає тільки основний матеріал, але не засвоїв його деталей, припускається неточності й помилок, обирає недостатньо чіткі формулювання, спростовує теоретичні положення, порушує послідовність у розкритті явища чи предмета, алгоритм їхнього функціонування, але задовільно знає основні поняття, сутність і зміст явищ та предметів, зв’язків між ними. Проте, не може всебічно й глибоко проаналізувати причинно-наслідкові зв’язки, зробити повноцінних висновків. Загалом виявив посередні знання навчального матеріалу, недостатньо аргументовані відповіді, недостатнє застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних завдань, неточності і помилки, які не значно вплинули на характеристику даного явища чи предмета, а також умови їх прояву, розвитку, застосування. У кількісному вимірі студент знає 50-69% навчального матеріалу чи правильно виконав 50-69% завдань від загального обсягу. 2 ек/бала – студент знає лише частину навчального матеріалу (31-49% від загального обсягу), плутається у відповіді, робить істотні помилки у розкритті предметів та явищ і причинно-наслідкових зв’язків між ними, але частково розкриває сутність. Не зробив висновків, а також не вміє переносити знання у площину практики. При розв’язуванні завдань допустив грубі помилки, що змінили чи викривили кінцевий результат. У кількісному вимірі студент знає 31-49% навчального матеріалу чи правильно виконав 31-49% завдань від загального обсягу. 1 ек/бал – студент у цілому поверхово знає лише окремі фрагменти навчального матеріалу (11-30%), до кінця правильно не відповідає на жодне питання, але у своїй відповіді намагається, виходячи зі здорового глузду, правильно пояснити хоч деякі явища; не вміє пояснити наявні причинно-наслідкові зв’язки між ними хоча може й назвати окремі з них. Не вміє теоретичні знання пов’язати з практикою. При розв’язанні завдань робить помилки, які на 70-90% спотворюють кінцевий результат. У кількісному вимірі студент знає лише 11-30% навчального матеріалу чи правильно виконав 11-30% завдань від загального обсягу. 0 ек/балів – студент зовсім не знає навчального матеріалу, не відповів на жодне запитання, хоча й робив спробу, висловлюючи щось схоже до знань. При розв’язанні завдань допустив помилки, які повністю спотворили кінцевий результат. У кількісному вимірі студент виконав 0-10% завдань від загального обсягу. 6.3.Оцінювання знань і вмінь студентів ДФН за ПК за 40-бальною шкалою. 6.3.1. На останньому практичному занятті у семестрі в журналі обліку поточної успішності та відвідування студентів, науково-педагогічний працівник (НПП) виставляє кожному студенту бали за ПК. Для цього еквівалентні бали за шестибальною шкалою потрібно перевести в бали за 100-бальною шкалою за формулою: ПК= 8?Ас, (1) де ПК ? сума балів за поточний контроль; 8 ? ваговий коефіцієнт еквівалентних балів за шестибальною шкалою у відношенні до балів за ПК. Ас ? середнє арифметичне еквівалентних балів; обчислюється як сума всіх еквівалентних балів, отриманих студентом за відповіді і/чи виконання завдань протягом семестру, поділена на кількість оцінок за семестр;
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Карамушка Л.М. Психологія управління: Навч. посіб./ Л.М.Карамушка. К.: Міленіум, 2003. 344 с. 2. Кулініч І.О. Психологія управління: Навч. посіб./ І.О.Кулініч. К.: Знання, 2008. 292 с. 3. Куций О. А. Психологія кар’єри [Текст]: навч. посібн. / Куций О.А. Львів: СПОЛОМ, 2017. 308 с. 4. Коломінський 2Н.Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект): Монографія / Н.Л.Коломінський. К.: МАУП, 2000. 286 с. 5. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління: Посібник / Л.Е.Орбан-Лембрик. К.: Академвидав, 2003. 568 с. 6. Прищак М. Д. Психологія управління в організації : навчальний посібник / М. Д. Прищак, О. Й. Лесько. [2-ге вид., перероб. і доп.]. Вінниця, 2016. 150 с. 7. Савельєва В.С.Психологія управління:Навчальний посібник / В.С.Савельєв. К.: ВД «Професіонал», 2006. 320 с. 8. Технології роботи організаційних психологів: Навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів після диплом. освіти / За наук. Ред.. Л.М.Карамушки. К.: Фірма «ІНКОС», 2005. 366 с. 9. Угрин О.Г. Психологія управління: практичний посібник / О.Г. Угрин. Львів:ЛьвДУВС,2017. 164с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Психологія управління (курсова робота)

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.040
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна