Сімейне консультування
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.01.E.053
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: старший викладач закладу вищої освіти Кудряшова Аліна Вікторівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері психології, що передбачають застосування основних психологічних теорій та методів та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК 1. Здатність переносити теоретичні знання в площину практики, ефективно виконувати конкретні практичні завдання.
ЗК 3. Здатність до аналізу та синтезу інформації, подій і фактів на основі використання розумових операцій та форм мислення.
ЗК 7. Навички міжособистісної взаємодії.
ЗК 9. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
ЗК 11. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
спеціальні (фахові) компетентності:
СК 1. Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології.
СК 2. Здатність до ретроспективного аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду, розуміння природи виникнення, функціонування та розвитку психічних явищ.
СК 3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків.
СК 5. Здатність використовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій.
СК 8. Здатність організовувати та надавати психологічну допомогу (індивідуальну та групову).
СК 11. Здатність дотримуватися норм професійної етики.
СК 12. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
фахові компетентності професійного спрямування:
ФКС 1.6. Здатність аналізувати основні теоретичні підходи сімейного консультування, розуміння об’єктивних та суб’єктивних детермінант психологічних проблем у сім’ї, застосування механізмів корекційного впливу в практиці сімейного психологічного консультування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПРН 1 Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.
ПРН 2 Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
ПРН 3 Здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т.ч. з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань.
ПРН 4 Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел.
ПРН 5 Обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги.
ПРН 6 Формулювати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору первинного матеріалу, дотримуватися процедури дослідження.
ПРН 7 Рефлексувати та критично оцінювати достовірність одержаних результатів психологічного дослідження, формулювати аргументовані висновки.
ПРН 8 Презентувати результати власних досліджень усно / письмово для фахівців і нефахівців.
ПРН 9 Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
ПРН 10 Демонструвати знання та розуміння соціальної психології людських спільнот, основ їх формування, розвитку й функціонування, життєдіяльності, а також соціально-психологічних явищ, котрі мають місце в суспільстві.
ПРН 11 Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій.
ПРН 13 Взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові відмінності.
ПРН 15 Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
ПРН 16 Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.
ПРН 18 Вживати ефективних заходів щодо збереження здоров’я (власного й оточення) та за потреби визначати зміст запиту до супервізії.
ПРН 1.6. Розуміти психологічну суть проблематики сім’ї, організовувати консультативний процес сім’ї, вільно використовувати існуючі методи, техніки, прийоми практичної діяльності у сфері сімейного консультування.
КОМ1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
КОМ2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію.
АіВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.
АіВ2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Диференційна психологія
Психологія особистості
Соціальна психологія
Сексологія
Геронтопсихологія
Психологічне консультування за різними напрямами
Психологія сім’ї
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Сімейне консультування" спрямована на корекцію міжособистісних стосунків та вирішення емоційних і поведінкових проблем в сімейному середовищі. Цей курс надає студентам широкий огляд різних підходів та методів сімейної психотерапії з метою розвитку їхніх навичок у роботі з різноманітними сімейними проблемами.
Студенти оволодівають теоретичними знаннями та навичками, що дозволяють їм працювати з такими сімейними ситуаціями, як покращення взаємин у сім'ї, вирішення конфліктів між різними членами родини, робота з розлученням, втратою та бажанням налагодити стосунки між дорослими дітьми та їхніми батьками.
По завершенні курсу студенти мають оволодіти навичками проведення діагностики сімейної проблеми, формулювати сімейний запит та підбирати прийоми та техніки роботи із проблемами сім’ї, вміти застосовувати базові техніки сімейної терапії, а також проводити порівняльний аналіз та досліджувати ефективність терапевтичних інтервенцій та розуміти етапи проведення сімейного консультування, включаючи діагностику сімейної системи, медіацію сімейних конфліктів, реконструкцію сімейної системи та фіксацію результатів.
Крім того, вони знайомляться з основними принципами різних напрямів сімейної психотерапії, що дозволяє їм вибирати та застосовувати відповідні техніки та методи в роботі з сімейними системами.
Студенти відповідної спеціалізації набувають навички діагностики та формулювання сімейних проблем, вміють вибирати та застосовувати ефективні методи сімейної терапії, а також проводять дослідження щодо ефективності консультативних втручань.
Підготовка та участь у практичних заняттях передбачає: ознайомлення з програмою навчальної дисципліни, питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення конспекту лекцій, аналіз кейсів, а також позицій, викладених у підручниках, монографічній та іншій науковій літературі, тощо.
На практичних заняттях присутність здобувачів вищої освіти є обов’язковою, важливою також є їх участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Це ж стосується й здобувачів, які не виконали завдання або показали відсутність знань з основних питань теми. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, поважно ставитися до учасників процесу навчання, бути зваженим, уважним та дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.
Опис: Лекційні заняття
Тема 1. Вступ в сімейне консультування
1. Психологічний аналіз вивчення сім`ї.
2. Роль і значення сімейного консультанта.
3. Збір історії сімейних взаємин.
4. Встановлення цілей та очікувань учасників консультації.
Тема 2. Системний підхід в сімейного консультуванні
1. Визначення системного підходу та його формування.
2. Системний та інтегративний підхід.
3. Методи системної психотерапії в сімейному консультуванні.
Тема 3.Життєвий цикл сім’ї
1. Етапи життєвого циклу.
2. Етапи повторного шлюбу.
Тема 4. Структурна сімейна психотерапія
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 5. Стратегічна сімейна психотерапія.
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 6. Трансгенераційна сімейна психотерапія.
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 7.Системна сімейна психотерапія
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 8. Поведінкова сімейна психотерапія
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 9. Позитивна психотерапія в контексті сімейного консультування
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 10. Сімейна терапія сфокусована на рішенні проблем
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 11. Наративний підхід в сімейні психотерапії
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 12.Інтегративний підхід
1. Основні ідеї.
2. Практики та техніки.
Тема 13. Хід психотерапевтичного втручання в сімейній психотерапії.
1. Основні етапи
2. Зміст сесій.
Тема 14. Сімейне консультування як професія.
1. Можливості професійної самореалізації.
2. Приватна та суспільна практика в роботі сімейного консультанта
Тема 15. Професійна специфіка в сімейному консультуванні
1. Професійна етика
2. Програми адаптації до розлучення.
3. Професійна підготовка
Практичні заняття
1 Аналіз сім’ї як системного утворення
2 Можливості інтегративного підходу в консультуванні
3 Аналіз проблем на різних етапах розвитку сім’ї
4 Техніки структурної терапії в сімейному консультуванні
5 Техніки стратегічної терапії в сімейному консультуванні
6 Техніки трансгенераційної терапії в сімейному консультуванні
7 Техніки системно сімейної терапії в сімейному консультуванні
8 Техніки поведінкової терапії в сімейному консультуванні
9 Техніки позитивної психотерапії терапії в сімейному консультуванні
10 Техніки терапії сфокусованої на рішенні проблем в сімейному консультуванні
11 Техніки наративної терапії в сімейному консультуванні
12 Техніки інтегративної терапії в сімейному консультуванні
13 Етапи терапевтичного втручання при роботі з сім’єю
14 Самоаналіз відповідності вимогам професії сімейного консультанта
15 Професійна етика сімейного консультанта
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання результатів навчання з курсу здійснюється через поточний та підсумковий контроль. Використання цих методів оцінювання дозволяє комплексно визначити рівень сформованості знань, умінь і навичок студентів, їхню здатність до практичного застосування отриманих компетенцій у сфері сімейного консультування.
Поточний контроль проводиться під час семінарських і практичних занять для оцінки рівня засвоєння матеріалу та активної участі студентів у навчальному процесі. Основні методи: опрацювання наукової літератури, фронтальне опитування, аналіз кейсів (випадків), рольові ігри, участь в дискусіях, оцінювання презентації-виступу студента, письмові рефлексії (есе). 2 Контрольні роботи для студентів ЗФН.
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 45, з них:
Виконання практичних робіт – 35 балів.
Виконання тестових занять у ВНС (для студентів ДФН) – 10 балів.
Виконання контрольних робіт (для студентів ЗФН) – 10 балів.
Екзаменаційний контроль - 55, з них:
Письмова компонента - 50
усна компонента - 5
Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
• методичні рекомендації;
• навчальні посібники;
• приклади виконання типових завдань;
• робоча навчальна програма;
• ілюстративні матеріали;
• друковані тестові і контрольні завдання для тематичного (модульного) оцінювання навчальних досягнень здобувачів;
• засоби підсумкового контролю (комплект друкованих завдань для підсумкового контролю).
• Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Сімейне консультування» для студентів денної та заочної форм навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» / Укл. Кудряшова А.В. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2024, розміщений у Віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка». https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=15381
Рекомендована література
Базова:
1. Айві А. Цілеспрямоване інтерв'ювання і консультування. Сприяння розвитку клієнта. – Київ: Сфера, 1998. – 342 с.
2. Бондарчук О.І. Психологія сім’ї.- Київ: МАУП, 2001. - 96 с.
3. Васильченко О.М. Діагностика і корекція репродуктивної поведінки особистості: навчально-методичне видання. – Київ-Нікополь, 2012. – 96 с.
4. Гаркавенко Н. Психологічна допомога сім’ям: розвиток і сучасний стан [Електронний ресурс] / Н. Гаркавенко // Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. / Прикарпат. нац. ун-т ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2011. - Вип. 16(2). - С. 191-202. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpfsp_2011_16(2)__25
5. Грищук М. М. Теоретико-методологічні засади системної сімейної психотерапії [Електронний ресурс] / М. М. Грищук // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Серія: Психологія і педагогіка. – Острог, 2011. - Вип. 18. - С. 35-40. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2011_18_7
6. Євсєєва Л. І. Поняття "проблеми" сім’ї. Стабілізуючий фактор "проблеми" комунікацій сім’ї, можливості психотерапії / Л. І. Євсєєва // Вісник : [збірник] / Київ. ін-т бізнесу і технологій ; [відп. за вип. Р. О. Язиніна]. - Київ, 2016. - Вип. 2 (30). - С. 80-81.
7. Кісарчук З. Г. Психологічна допомога сім'ї: навчальний посібник: у 3 кн. Кн. 1 / З. Г. Кісарчук, О. І. Єрмусевич. - К. : Главник, 2006. – 128 с.
8. Максимова Н. Ю. Сімейне консультування : навч. посіб. / Н. Ю. Максимова. — К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2011. — 304 с. http://portal.iapm.edu.ua/portal/media/books/4a5429bb-d141-41a2-95ef-156de2e7457e.pdf
9. Опанасенко Л.Я. Основи психологічного консультування: у схемах і таблицях. – Миколаїв: Ілліон, 2019. – 134 с.
10. Пеньковська Н., Шептицький Р. Основи психологічного консультування в методі позитивної психотерапії. – Тернопіль, 2014. - 286 с.
11. Потапчук Є., Карпова Д. Психологічна діагностика сімейних ролей як моделей поведінки подружжя. – Хмельницький: «Polylux design & print», 2021. – 52 с.
12. Сатир В. Як будувати себе і свою сім’ю. – Київ: Психотерапія, 2019.
13. Седих К.В. Психологія сім’ї. – Київ: Академія, 2017. – 192 с.
14. Федоренко, Р. П. Психологія сім’ї : навч. посіб. / Р. П. Федоренко ; Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. - Луцьк : Вежа-Друк, 2015. - 362 с.
15. Шліппе А., Швайцер Й. Системна психотерапія та консультування. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2004. – 320 с.
16. Яблонська Т. М. Сімейне консультування як засіб психологічної корекції дитячобатьківських взаємин [Електронний ресурс] / Т. М. Яблонська // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. / за ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Кам’янець Подільський, 2010. – Вип. 7. – С. 781–790. – Режим доступу: https://bit.ly/2J1rjow
Допоміжна:
17. Bowen, M. (2019). Family Therapy in Clinical Practice. Jason Aronson.
18. Dattilio, F. M. & Epstein, N. B. (2018). Cognitive-Behavioral Therapy with Couples and Families: A Comprehensive Guide. The Guilford Press.
19. Goldenberg, I., Goldenberg, H., & Stanton, M. (2016). Family Therapy: An Overview (9th ed.). Cengage Learning.
20. Gurman, A. S., Lebow, J. L., & Snyder, D. K. (2015). Clinical Handbook of Couple Therapy (5th ed.). The Guilford Press.
21. Haley, J. (2019). Problem-Solving Therapy (2nd ed.). Jossey-Bass.
22. Lebow, J. L. (2019). Couple and Family Therapy: An Integrative Map of the Territory. American Psychological Association.
23. McGoldrick, M., Carter, B., & Garcia-Preto, N. (2016). The Expanded Family Life Cycle: Individual, Family, and Social Perspectives (5th ed.). Pearson.
24. Minuchin, S. (2018). Families and Family Therapy. Harvard University Press.
25. Nichols, M. P. & Davis, S. D. (2020). Family Therapy: Concepts and Methods (12th ed.). Pearson.
26. Seligman, L. & Reichenberg, L. W. (2020). Theories of Counseling and Psychotherapy: Systems, Strategies, and Skills (5th ed.). Pearson.
Інформаційні ресурси
1. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=15381
2. https://scholar.google.com/
3. http://lib.kture.kharkov.ua
4. http://www.psy-science.com.ua/PsInsUa.html
5. http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/_Index.php
6. http://lib.pu.if.ua - Сайт наукової бібліотеки Прикарпатського національного університету ім. Василя Стефаника
7. http://www.nbuv.gov.ua/ - Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського.
8. http://hklib.npu.edu.ua/ - Наукова бібліотека національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).