Концептуальні засади планування розвитку територій
Спеціальність: Територіальний маркетинг
Код дисципліни: 7.075.11.E.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: Кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки і маркетингу Олексюк Ганна Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності (ЗК):
1. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
3. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
6. Здатність до пошуку, оброблення інформації з різних джерел.
Результати навчання: ПР1. Знати і вміти застосовувати у практичній діяльності сучасні принципи, теорії, методи і практичні прийоми маркетингу
ПР4. Вміти розробляти стратегію і тактику маркетингової діяльності з урахуванням крос-функціонального характеру її реалізації.
ПР6. Планувати і здійснювати власні дослідження у сфері маркетингу, аналізувати його результати і обгрунтовувати ухвалення ефективних маркетингових рішень в умовах невизначеності.
ПР9. Розуміти сутність та особливості застосування маркетингових інструментів у процесі прийняття маркетингових рішень.
ПР10. Обгрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів.
ПР12. Здійснювати діагностування та стратегічне і оперативне управління маркетингом для розробки та реалізації маркетингових стратегій, проєктів і програм.
ПР15. Збирати необхідні дані з різних джерел, обробляти і аналізувати їх результати із застосуванням сучасних методів та спеціалізованого програмного забезпечення.
ПР21. Використовувати положення Державної стратегії регіонального розвитку у формуванні концепції територіального маркетингу управління територіями.
ПР22. Вміти досліджувати систему агломераційних утворень навколо великих та середніх міст та їх значення для розвитку територіальних громад.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Територіальний маркетинг; Регіональна економіка; Просторова економіка; Макроекономіка; Мікроекономіка; Маркетинг.
Кореквізити: Економіка управління підприємством; Емоційний інтелект керівника
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни «Концептуальні засади планування розвитку територій» є теоретичні та практичні підходи щодо формування концептуальних напрямків економічного і просторового стратегічного планування соціально-економічного розвитку територіальних громад, з акцентом на вивчення та інтерпретацію внутрішніх і зовнішніх інтегрованих взаємозв’язків, їх впливу та значення для дослідження ендогенного потенціалу, зміцнення їх конкурентоспроможності громади.
Дисципліна «Концептуальні засади планування розвитку територій» є вибірковою дисципліною в системі фахової підготовки магістрів. Курс спрямований на формування системи знань у здобувачів, які сприятимуть побудові основних засад та ефективності стратегічного вибору і планування соціально-економічного розвитку територіальних громад на основі науково та практично обґрунтованих концептуальних напрямків із врахуванням інтегрованих зовнішніх та внутрішніх інтегрованих міждисциплінарних зв’язків. Студенти зможуть вміло використовувати сучасну інформацію і методи досліджень, самостійно працювати у територіальних громадах, застосовувати методику формування Концепцій інтегрованого розвитку територій територіальних громад, приймати рішення і опрацьовувати проєкти у сфері інвестиційної діяльності, іміджу та бренду територій, а також пропонувати окремі положення щодо стратегічного бачення, стратегічних та операційних цілей, плану їх досягнення. Здобувачі спеціальності «Маркетинг» отримають теоретичні знання, методичні і практичні навички щодо застосування механізмів та інструментів стосовно комплексного підходу формування стратегічних напрямів розвитку економіки на локальному територіальному рівні на основі концептуальних інтегрованих засад, а також можливостей їх втілення через проєкти, завдання і заходи маркетингових стратегій.
Опис: 1.Теоретична основа формування концептуальних засад розвитку територій. Поняття, мета та завдання формування концепцій як основи планування та проєктування. Формування окремих концепцій територіального розвитку: види та особливості. Інтегрований розвиток: поняття міждисциплінарності, просторового представлення та партисипації у територіальних громадах.
2. Основні підходи до формування Концепції інтегрованого розвитку територій територіальних громад. Законодавча та нормативна основа розроблення Концепції інтегрованого розвитку територіальних громад. Принципові підходи до концептуальних засад планування розвитку територій. Мета, завдання та необхідність формування Концепції інтегрованого розвитку території територіальних громад. Основа та зв’язок основних планувальних документів громад: Концепції інтегрованого розвитку, Стратегічного плану та Комплексного плану просторового планування території територіальних громад.
3. Організація формування Концепції інтегрованого розвитку території територіальних громад, далі – Концепція. Механізм формування Концепції. Характеристика комплексу заходів формування Концепції. Інформативне забезпечення, що використовується для розроблення Концепції. Роль громадськості та заінтересованих сторін у виборі концептуальних засад розвитку території. Дослідження та аналіз внутрішніх та зовнішніх, міждисциплінарних інтегрованих зв’язків. 4. Склад, структура та зміст Концепції. Структура Концепції, основні розділи. Методичні підходи до підготовки аналізу комплексного та секторального розвитку, перспективного загального напряму. Формування розділів стратегічних та операційних цілей на основі територіальних пріоритетів, їх інтеграції і маркетингу. План заходів для реалізації Концепції, наповнення та інструменти виконання. Засоби і механізми моніторингу реалізації Концепції.
5. Методи аналізу, що використовуються при підготовці Концепції. SWOT-аналіз, PESTLE-аналіз, особливості використання. Поняття матриці TOWS, генерування можливих варіантів сценаріїв розвитку територіальних громад. Формування інформації «дерево проблем та рішень». Секторальний та комплексний аналіз. Бенчмаркінг – як набір характеристик еталонної територіальної громади для порівняння.
6. Аналіз, структура напрямків його проведення в контексті розвитку територіальної громади на основі маркетингового підходу. Просторовий підхід, розпланування земель, інвестиційна складова. стан навколишнього природного середовища. Просторова система розселення, демографічна ситуація, розвиток людського капіталу. Економічна складова та економічна активність територіальної громади.
7. Аналіз основних видів інфраструктури та система управління. Інженерно-комунальна інфраструктура, благоустрій. Туристична та історико-культурна спадщина. Система управління територіальною громадою, у тому числі на засадах маркетингу. Фінансова спроможність та фінансова стійкість.
8. Основні підходи до формування перспективного плану розвитку територіальної громади умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення країни. Бачення, цінності, пріоритети і особливості діяльності територіальних громад у період воєнного стану. Сценарії та індикатори. Стратегічні і операційні цілі і територіальні пріоритети та їх інтеграція.
9. План заходів та моніторингу реалізації Концепції. Проєкти, програми, заходи, правила. Порядок проведення моніторингу реалізації Концепції.
10. Формування та необхідність окремих додатків до проєкту Концепції. Економічний план розвитку (маркетинговий план розвитку). План сталого енергетичного розвитку. План екологічних заходів. Порядок затвердження Концепції.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача:
? Тестове опитування у системі ВНС;
? Усне опитування на практичних заняттях ;
? Обговорення та дискусії;
? Виступи на семінарських заняттях;
? Участь у круглих столах, ділових іграх, ділових дискусіях та обговореннях.
2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент)
Письмова компонента:
? Завдання 1-го рівня – розкриття теоретичного питання;
? Завдання 2-го рівня – розкрити зміст питання і поняття, дати визначення, зазначити можливості практичного застосування.
Усна компонента:
? Завдання 3-го рівня – логічне обґрунтування завдання, у якому зазначені відповідні практичні ситуації.
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 40 балів.
До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять:
1. Тестування у ВНС з 10 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 2,4 бали:
10*3 = 24 бали;
2. Доповіді та участь у дискусіях на семінарських і практичних заняттях, круглих столах, обговорення та активність під час імітаційних форм проведення занять (ділові ігри, дискусії, обговорення проблемних ситуацій) і оцінюються відповідно одна відповідь (8 практичних занять 8*2) = 16 балів.
3. Виконання індивідуального завдання за окремим варіантом та в окремих випадках за додатковим завданням викладача. Індивідуальне завдання оцінюється в 10 балів.
4. Виконання контрольної роботи та її захист для здобувачів ЗФН оцінюється 14 балів.
5. Методичні вказівки до виконання індивідуального завдання та контрольної роботи розміщаються у ВНС окремо.
Окремо додатковими балами(від 5 до 10 балів) заохочується здобувач до науково-пошукової роботи – участь в конкурсах науково-пошукових робіт, публікації наукових тез і статей.
Студент, який вчасно (до початку екзаменаційної сесії) не виконав індивідуального завдання (контрольної роботи ЗФН)або не набрав 26 балів з поточного контролю, не допускається до екзамену.
Успішна здача екзамену оцінюється максимум 60 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента складається із завдань двох рівнів, що оцінюються за окремою шкалою:
Рівень1 – розкриття теоретичного питання= 10балів;
Рівень 2 – розкриття змісту питання: суть, зміст поняття, приведення визначення із пропозицією можливостей практичного застосування = 15 балів;
Рівень 3 – Логічне обґрунтування завдання, у якому зазначені відповідні практичні ситуації
Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 35балів за відповідь на запитання екзаменатора.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Конституція України // Відомості ВРУ.-1996. - №30.
2. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05. 1997 р. № 280/97-ВР. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/280/97.
3. Закон України «Про співробітництво територіальних громад» від 17 червня 2014 р. № 1508-УІІ URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1508-18.
4. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» від 17 червня 2020 року № 711 (Відомості ВВР), 2020, № 46, ст. 394)
5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій» від 9 липня 2022 року № 2389-ІХ. Голос України від 26.07. 2022 - №152.
6. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» від 05.08.2020 року № 695.
7. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану невідкладних заходів з переміщення у разі потреби виробничих потужностей суб’єктів господарювання з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію» від 25.03. 2022 року №246-р.
8. Бондаренко В. М., Шершун К. О. Поняття та інструменти територіального маркетингу в контексті стратегічного розвитку регіонів.dspace.uzhnu.edu.ua
9.Буднікевич Ірина. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика / Ірина Буднікевич. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2012. – 648 с.
10. Буднікевич І. М., Гавриш І.І., Крупенна І.А. Інструменти формування та реалізації потенціалу регіону: маркетинговий та іміджевий підхід. www.economy.nayka.com.ua№ 10, 2018 31.10. 2018 р.
11. Буднікевич І.М., Гавриш І. І. Концепція територіального маркетингу як основа формування та підвищення привабливості регіонів. // Регіональна економіка. - 2016. № 3. – С.76 – 85.
12. Вовк В. М., Дрогомирецька З. Б. Основи системного аналізу: Навчальний посібник. – Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. – 248 с.
13. Вовчанська О. М., Іванова Л. О. Особливості реалізації інструментів маркетингу в умовах воєнного стану. // Економіка та суспільство. – Випуск # 38 / 2022.
14.Кобиляцький О. П. Актуальність використання інструментів маркетингу території. // Ефективна економіка. – 2011. № 12.
15. Олексюк Г.В., Лисяк Н. М., Попадинець Н.М. – Концептуально - структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності // Економіка України .- 2019. № 3. – С.52 – 69.
16. Олексюк Г. В., Куйбіда С. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. // Економіка України. – 2021. № 11 (720) – С. 23-38.
17. Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. // Економіка України. – 2022. № 7 (728) – С. 67-87.
18. Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу. // Регіональна економіка. – 2021. № 3. (101). С. 15-27.
21. Притко М. С. Маркетингові інструменти розвитку територій територіальних громад. // Серія: Економіка і підприємництво, 2019 р., №4 (109).
22. Придатько Е. М., Маркетинг територій в системі управління соціально-економічним розвитком громади. // Наук. Праці ДонНТУ, 2020 р., № 1 (22).
23. Ромат Є. В. Маркетинг у публічному управлінні: монографія / Є. В. Ромат, Ю. В., Гаврилечко. – Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. – 288 с.
24. Чевганова В.Я. Європейський досвід інтегрованого розвитку міст. / В.Я. Чевганова, О. В. Гроигор’єва// Економіка і регіон. – 2017. - №5 (66). С. 10-14
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).