Технологічні процеси охорони навколишнього середовища, частина 1
Спеціальність: Екологія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.101.01.O.019
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: професор Дячок Василь
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Здатність оцінювати рівень негативного впливу природних та антропогенних факторів екологічної небезпеки на довкілля та людину.
Уміння здійснювати розрахунок очисних інженерних споруд та проектувати технологічні схеми очищення промислових викидів:
• виявляти джерела забруднення довкілля викидами та відходами;
• проводити теоретичний аналіз технологічних процесів;
• здійснювати розрахунок очисних інженерних споруд;
• проектувати технологічні схеми очищення промислових викидів;
• проводити обґрунтування вибору обладнання для реконструкції діючих та створення нових екологічно чистих виробництв.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Нормування і прогнозування емісій промислових забруднень;
• Методологія досліджень та моделювання процесів очищення промислових відходів.
Короткий зміст навчальної програми: Технологічні процеси охорони навколишнього середовища дисципліна, яка займається вивченням різновидностей процесів, обладнання та технологій очищення промислових викидів від механічних та хімічних включень, які зводиться до освоєння значної кількості типових технологій, методів та способів, з яких можуть бути синтезовані промислові очисні споруди різного виду складності. В переліку розділів дисципліни вивчаються механічні, фізичні, фізико-хімічні, хімічні та біологічні методи очищення промислових викидів; найпростіші методи та способи контролю забрудненості навколишнього середовища; машини, апарати, обладнання та технологічні схеми для реалізації методів та способів очищення. Виробляються навики розрахунку та проектування обладнання для здійснення технологічного процесу запобігання забруднення навколишнього середовища.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль у вигляді опитування на практичних заняттях (30%).
Підсумковий контроль – іспит (70%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Фізико-хімічні основи технології очищення стічних вод/ за заг. редакцією проф. А.К.Запольського/. -К.: Лібра, 2000. –552 с.
2. Бурдіян Б.Г., Дерев’янко В.О., Кривульченко А.І. Навколишнє середовище та його охорона. -К.: Вища школа, 1993. –227 с.
3. Балабеков О.С., Балтабаев Л.Ш. Очистка газов в химической промышленности. Процессы и аппараты. -М.: Химия, 1991. –251 с.