Система екоменеджменту та екоконцепція сталого розвитку

Спеціальність: Екологія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.101.00.M.015
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: К.т.н., доц. Попович Олена Романівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою даного курсу є набуття студентами знань про екологічний менеджмент як напрям природоохоронної діяльності, управління процесами антропогенного порушення довкілля, систему управління навколишнім середовищем на підприємстві, процедуру екологічного аудиту, інтегрування системи управління навколишнім середовищем в систему загального управління підприємством, екоконцепцію та екодизайн, екологічне маркування.
Завдання: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов та вимог. К01. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. К05. Здатність спілкуватися іноземною мовою. К12. Здатність застосовувати нові підходи до аналізу та прогнозування складних явищ, критичного осмислення проблем у професійній діяльності. К15. Здатність до організації робіт, пов’язаних з оцінкою екологічного стану, захистом довкілля та оптимізацією природокористування, в умовах неповної інформації та суперечливих вимог.
Результати навчання: ПР02. Уміти використовувати концептуальні екологічні закономірності у професійній діяльності. ПР05. Демонструвати здатність до організації колективної діяльності та реалізації комплексних природоохоронних проектів з урахуванням наявних ресурсів та часових обмежень. ПР09. Знати принципи управління персоналом та ресурсами, основні підходи до прийняття рішень в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. ПР10. Демонструвати обізнаність щодо новітніх принципів та методів захисту навколишнього середовища. ПР13. Уміти оцінювати потенційний вплив техногенних об’єктів та господарської діяльності на довкілля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи промислової екології • Нормування та прогнозування емісій промислових забруднень; • Методологія досліджень та моделювання процесів очищення промислових відходів.
Короткий зміст навчальної програми: За умов сучасної екологічної ситуації потребує суттєвого вдосконалення система державного управління природокористування та організації екологічного менеджменту. Як загальноекономічна наука, екологічний менеджмент застосовує дані конкретних економічних та природничих наук, їх висновки і положення для обґрунтування найбільш ефективних методів використання умов і ресурсів природи. В умовах сучасної екологічної ситуації виникає об’єктивна необхідність формування у майбутніх спеціалістів – екологів чіткого уявлення про основні екологічні проблеми сучасності та шляхи їх вирішення, знань про систему екологічного менеджменту та основні принципи її створення і функціонування, нормативно - правові основи та стандарти, зрозуміти сутність нової системи планетарного масштабу «суспільство – природа».
Опис: Вступ до систем управління навколишнім середовищем. Поняття про стандарти серії ISO 14000. Ознайомлення із стандартами ISO 14001 та 14004. Поняття про систему управління навколишнім середовищем. Модель системи управління навколишнім середовищем. Способи зниження шкідливих викидів у навколишнє середовище. Переваги та вигоди від впровадження системи управління навколишнім середовищем. Поняття про екологічний аспект, суттєвий екологічний аспект, вплив на навколишнє середовище. Зацікавлені сторони та їх головні мотивації до впровадження системи управління навколишнім середовищем. Екологічна політика підприємства. Первинний екологічний аналіз підприємства. Оцінка екологічних аспектів. Методи аналізу ризику. Управління роботами в системі менеджменту навколишнього середовища: операції закупівлі, постачальники, підрядники, вибір нових технологій, транспорт, природні ресурси (енергія, вода), території для зберігання сировини та продуктів діяльності, викиди (повітря, вода), контроль рівня шуму та вібрації, звичайні тверді відходи.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль, усне опитування (40%); • підсумковий контроль ( контрольний захід, залік): письмова форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Згідно з робочою програмою навчальний процес здійснюється в таких формах: - лекційні заняття; - підготовка доповідей за темою семінарських занять і виступи на семінарах. - самостійне опрацювання студентом навчального матеріалу із використанням конспекту лекцій та основної навчальної літератури, робота із довідниками, документами, нормативно-правовими актами; - виконання індивідуальної контрольної роботи; - контроль усіх видів діяльності студента.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Лукянихін В.О. Екологічний менеджмент у системі управління збалансованим розвиток. - Суми: ВТД, 2002 р., 316 с. 2. В.Ф. Семенов, О.Л. Михайлюк. Екологічний менеджмент: Навч. Посіб. для студ. вузів – К.: Центр навчальної літератури, 2004.- 407 с. 3. Шевчук В.Я., Саталкін Ю.М., Білявський Г.О. та ін. Екологічне управління: Підручник. – К.: Либідь, 2004. – 432 с. 4. Назарук М.М., Койнова І.Б. Екологічний менеджмент. Запитання та відповіді: Навчальний посібник. – Львів: Еней, 2004. – 216 с. 5. Бобровський А.Л. Екологічний менеджмент. Підручник. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2009. – 586 с. 6. Екологічний менеджмент і аудит. Навчальний посібник / Під ред. Рижкова С.С. – 3-тє видання доповнене – К.: «Видавничий дім «Професіонал», 2009. – 208 с. 7. Л.Ф. Кожушко, П.М. Скрипчук. Екологічний менеджмент. Підручник. – Київ, Видавничий центр «Академія», 2007. – 430 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).