Навчально-дослідницька практика
Спеціальність: Екологія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.101.00.O.012
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: Сергій ГУГЛИЧ
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та проблеми у сфері екології, охорони навколишнього середовища та збалансованого природокористування при здійсненні професійної діяльності або в процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов та вимог;
К01. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
К08. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
спеціальні (фахові) компетентності:
К14. Здатність управляти стратегічним розвитком команди в процесі здійснення професійної діяльності у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування;
К16. Здатність до самоосвіти та підвищення кваліфікації на основі інноваційних підходів у сфері екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ПР02. Уміти використовувати концептуальні екологічні закономірності у професійній діяльності;
ПР09. Знати принципи управління персоналом та ресурсами, основні підходи до прийняття рішень в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог;
ПР11. Уміти використовувати сучасні інформаційні ресурси з питань екології, природокористування та захисту довкілля;
ПР12. Уміти оцінювати ландшафтне і біологічне різноманіття та аналізувати наслідки антропогенного впливу на природні середовища;
ПР18. Уміти використовувати сучасні методи обробки і інтерпретації інформації при проведенні екологічних досліджень;
ПР19. Уміти самостійно планувати виконання дослідницького завдання та формулювати висновки за його результатами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Метеорологія та кліматологія; Грунтознавство;Інженерна екологія ;Оцінка ризику в екології; Основи промислової екології;Нормування антропогенного навантаження на навколишнє середовище
Короткий зміст навчальної програми: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни ознайомлення з підприємством, його впливом на навколишнє середовище, методики та технічних засобів здійснення природоохоронних робіт, ознайомлення з екологічними програмами підприємств, заходами з охоро¬ни природи та безпеки життєдіяльності, впровадження на підприємстві сучасних досягнень науки і техніки, органі¬зації інформаційного забезпечення технологічної та приро¬доохоронної діяльності, закріплення та поглиблення знань зі спеціальних та загальноінженерних дисциплін, набут¬тя практичних навичок з професійної та організаторської діяльності фахівців з екології, охорони навколишнього се¬редовища та збалансованого природокористування.
Опис: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
• організація природоохоронної служби на підприємстві;
• сучасний екологічний стан території та кожного компо¬нента природного середовища;
• техногенне (антропогенне) навантаження на природні екосистеми;
• обґрунтування і план проведення природоохоронних за¬ходів;
• еколого-економічна ефективність діяльності підприємс¬тва;
• геологічне середовище та мінерально-сировинні ресурси, їх стан, порушення ї забруднення;
• стан розробки мінерально-сировинних ресурсів;
• геоморфологічна карта з порушеннями рельєфу сучасни¬ми та прадавніми геодинамічними процесами;
• природний стан та хімічне, бактеріальне, радіонуклідне забруднення підземних, ґрунтових та поверхневих водних ресурсів;
• водопостачання, водоспоживання, водовідведення та во¬догосподарський баланс;
• очищення вод, утилізація відходів, зворотне водокористу¬вання;
• забруднення атмосферного повітря стаціонарними джере¬лами;
• забруднення атмосферного повітря автотранспортом;
• тенденції змін стану повітряного басейну і прогнозування їх розвитку в близькому і подальшому майбутньому;
• стан мікрокліматичних ресурсів;
• несприятливі метеорологічні явища (зливи, грози, град, по¬сухи і суховії, заморозки, тумани, гололідно-наморозкові явища, заметілі та снігоперенос тощо) та їх прогнозування;
• забруднення ґрунтового покриву та стан земельних ре¬сурсів;
• структура земельних ресурсів;
• рекультивація земель;
• тенденції змін земельних ресурсів і прогнозування дина¬міки їх використання в близькому і подалыиому майбут¬ньому;
• стан природних та штучних рослинних ресурсів;
• тваринний світ, його охорона і раціональне використання;
• заповідний фонд і перспективи його розвитку;
• охорона об'єктів біосфери;
• пам'ятники природи;
• джерела забруднення, об'єм розповсюдження шкідливих викидів у повітря, воду та на поверхню землі;
• каталог джерел забруднення, їх об'єм і розподіл за типом;
• характеристика очисних споруд;
• побутові та промислові відходи;
• екологічні ситуації в районах сміттєзвалищ;
• радіаційне забруднення;
• деталізація аномалій і вивчення їх природи;
• шумове, електромагнітне, високочастотне забруднення;
• загальна характеристика населення району;
• санітарно-гігієнічний та медико-біологічний стан тери¬торії;
• природні та санітарно-гігієнічні умови виникнення ін¬фекційних захворювань та природних біогеохімічних епідемій;
• професійні захворювання та їх зв'язок зі станом навко¬лишнього середовища;
• вплив мінеральних добрив, отрутохімікатів, куріння, радіації тощо на здоров'я людей;
• карта професійних захворювань на промислових підпри¬ємствах і в сільській місцевості;
• тривалість життя і дитяча смертність.
Програмою дисципліни передбачено заключна підготовка студентів як висококваліфікованих користувачів обчислювальної техніки і формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок, необхідних для вирішення професійних завдань з використанням обчислювальної техніки.
Методи та критерії оцінювання: Згідно з робочою програмою проходження практики студентів контролюється керівни¬ком практики від університету та керівником практики від бази практики. Доводяться до відома організаційні заходи пе¬ред від'їздом студентів на практику: інструктаж про порядок проходження практики та з техніки безпеки, надання студен¬там необхідних документів (програми практики, щоденника, методичні поради від керівника практики тощо). Вказується на те, що на базах практики існує установлений режим пра¬ці, якого повинні дотримуватися студенти. Висвітлюються питання, які стосуються контролю за діяльністю студентів керівником практики від університету і підприємства.
Підсумковий контроль – проводиться в усній формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Максимальна оцінка в балах
усна
компонента 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Електронний навчально-методичний комплекс у форматі Moodle розміщено за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11741.
8. Рекомендована література
Базова
1. Сафранов Т.А. Екологічні основи природокористування: Навч. Посіб. Для студ. ВНЗ. – Л.: Новий Світ – 2000, 2003. – 248 с.
2. Комплексна програма енергозбереження Львівської області: На виконання рішення сесії обласної ради/ Львів. обл.. держ. адміністрація; Керівник розробки програми Л. Мельник. – Л., 2000. – 113 с.
3. Генсірук С.А. Регіональне природокористування: Навч. Посібник. – Львів: Світ, 1992. – 336 с.: іл..
4. Токар Ю.С., Караван Ю.В. Основи раціонального природокористування: Посібник.- Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2000.- 159 с.
5. Дячок В.В., Попович О.Р., Захарко Я.М., Основи екології. Навчальний посібник.- Л. ЛІСВ, 2008 - 132 с.
6. Березюк Д.О, Мальований М.С, Дячок В.В., Ятчишин Ю.Й. Екологічна етика: Навчальний посібник. - Львів: Бак, 2010. - 268 с.
7. Дячок В.В., Попович О.Р., Захарко Я.М., Основи екології. Навчальний посібник.- Л. ЛІСВ, 2008 - 132 с.
Допоміжна
Семенишин Є.М., Мальований М.С. Енерготехнологія хіміко-технологічних процесів. Навч. посібник.- Львів: НУ “Львівська політехніка”, 2004.- 412 с.
9. Інформаційні ресурси
1. Офіційний сайт Міністерства екології і природних ресурсів України. – Режим доступу: http://www.menr.gov.ua.
2. Веб-сторінка Екологічної програми Європейської комісії. – Режим доступу: http://www.europa.eu.int/comm/dgs/environment/index en.htm.
3. БФ "Екоправо-Львів" [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ecopravo.lviv.ua.
4. Харківська міська громадська організація "ЕкоПраво-Харків". – Режим доступу: http://www.ecopravo.kharkov.ua
5. Веб-каталог з довкілля. – Режим доступу : http://www.webdirectory.com/.
6. Глобальний ресурсний інформаційний банк даних [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.grida.no.
7. Екологічні сторінки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nature.org.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).