Стратегія адаптації до змін клімату
Спеціальність: Екологія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.101.00.O.006
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: доцент Попович Олена Романівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • демонструвати обізнаність щодо вироблення стратегії заходів до змін клімату та вміти приймати рішення щодо ризиків та вразливості до зміни клімату для сфер охорони здоров’я, секторів економіки та природних екосистем;
• знати засади міжнародної та вітчизняної політики щодо протидії, пом’якшення наслідків та адаптації до кліматичних змін;
• вміти розробляти заходи із адаптації до змін клімату, спричинених техногенним і природнім навантаженням;
- знати принципи екологічного нормування в галузі охорони повітряного середовища;
• уміти користуватись державною та міжнародною нормативно-правовою базою у сфері протидії кліматичним змінам;
• визначати ступінь екологічного ризику і кліматичної безпеки запланованої чи здійснюваної діяльності;
• вміти планувати та презентувати проекти кліматичної дії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Екологічна оцінка;
• Основи промислової екології;
• Кліматичний менеджмент.
Короткий зміст навчальної програми: Загальні поняття про клімат. Кліматичні системи Землі. Кліматоутворюючі фактори. Поняття про погоду. Періодичні і неперіодичні зміни погоди. Повітряні маси, їх характеристика та вплив на погодні умови. Зміни клімату та екологічно небезпечні метеорологічні явища. Зміни клімату та їх вплив на соціальний та економічний розвиток ЄС та України. Дорожня карта кліматичних цілей України до 2030 року: виробництво та використання енергії, сектор будівель, транспорт, відходи, сільське та лісове господарство, землекористування, тваринництво. Система екологічного страхування. Еколого-економічне стимулювання промисловості в умовах адаптації до змін клімату.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Зміна клімату: наслідки та заходи адаптації: аналіт. доповідь / [С.П. Іванюта, О. О. Коломієць, О. А. Малиновська, Л. М. Якушенко]; заред. С. П. Іванюти. – К. : НІСД, 2020. – 110 с.
2. Мельник О. С. Досвід європейських країн у вирішенні питань екологічної безпеки: навчальний посібник / О. С. Мельник, І. М. Коренева, Л. П. Загородня, І. Г. Данильченко. – Суми: ВВП «Мрія», 2017. – 400 с.
3. Eрік E. Maссей. Досвід Європейського Союзу в адаптації до зміни клімату та застосування його в Україні. – 2012. –. 40 с
4. Дорожня карта кліматичних цілей України до 2030 року. Бачення громадськості. – Центр екологічних ініціатив “Екодія”. Типографія Print Qiuck, ФОП Попов Дмитр Вікторович, Київ, 2020. – 56 с.
5. Climate Change Performance Index. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.climate-change-performance-index.org
6. Ukraine. 2019 National Inventory Report (NIR). [Електронний ресурс]. ? Режим доступу: https://unfccc.int/documents/195605
7. Лукянихін В. О. Екологічний менеджмент у системі управління збалансованим розвитком. – Суми: ВТД, 2002. – 316 с.