Основи економічної теорії

Спеціальність: Готельно-ресторанна справа
Код дисципліни: 6.241.00.O.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: доцент, к.е.н. Косовська Віра Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: є формування у студентів глибоких теоретичних знань та практичних навичок з питань механізму функціонування та розвитку національної економіки, формування ринково-орієнтованого економічного світогляду учасника суспільного виробництва, здатного до самостійної підприємницької діяльності в умовах динамічної ринкової кон’юнктури
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна: - Здатність розв’язувати спеціалізовані завдання та практичні проблеми діяльності суб’єктів готельного і ресторанного бізнесу, що передбачає застосування теорій та методів системи наук, які формулюють концепції гостинності і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: - ЗК03. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. - ЗК10. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. спеціальні компетентності: - СК01. Розуміння предметної області і специфіки професійної діяльності. - СК06. Здатність проектувати технологічний процес виробництва продукції і послуг та сервісний процес реалізації основних і додаткових послуг у підприємствах (закладах) готельно-ресторанного та рекреаційного господарства. - СК08. Здатність розробляти, просувати, реалізовувати та організовувати споживання готельних та ресторанних послуг для різних сегментів споживачів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - РН09. Здійснювати підбір технологічного устаткування та обладнання, вирішувати питання раціонального використання просторових та матеріальних ресурсів. - РН15. Розуміти економічні процеси та здійснювати планування, управління і контроль діяльності суб’єктів готельного та ресторанного бізнесу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Правове регулювання готельно-ресторанного бізнесу Економіка готельно-ресторанного бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: Економічна теорія має справу зі сферою господарської діяльності, яка тісно пов’язана зі створенням (виробництвом) матеріальних умов існування людини, їх розподілом і обміном. Вона допомагає збагнути глибинні господарські процеси, їх взаємозв’язок, розкриває закони, які керують господарством, відтворює реальну модель господарської діяльності
Опис: Тема 1. Економічна теорія як наука. Предмет вивчення економічної теорії. Методологія економічних досліджень. Функції економічного знання. Економічна теорія, політика та господарська практика. Тема 2. Потреби і ресурси. Ефективність використання ресурсів Суть та принципи класифікації потреб в економічній науці. Ієрархія потреб за А.Маслоу. Потреби та економічні інтереси. Економічні ресурси та їх класифікація. Земля, праця, капітал і підприємницький хист. Альтернативна вартість товару. Крива виробничих можливостей. Тема 3. Форми організації виробництва. Товарна економіка. Форми суспільного виробництва. Поняття товару і його властивості. Закон вартості. Розвиток форм вартості. Виникнення, суть і функції грошей. Тема 4. Економічні системи країн Поняття економічної системи. Сутність, цілі й основні структурні елементи економічної системи. Ринкова економіка. Традиційна економічна система. Планова економіка. Змішана система. Власність в сучасній економіці. Чинники, що визначають специфіку форм власності. Приватна та державна власність. Суб’єкти та об’єкти прав власності. Приватизація та роздержавлення. Тема 5. Ринкова економіка. Основні принципи організації ринкової економіки. Схема кругообігу в ринковій економіці. Суть ринку. Конкуренція. Види ринкових структур. Тема 6. Ринковий механізм Попит та величина попиту. Закон попиту. Пропозиція та величина пропозиції. Закон пропозиції. Ціна і конкуренція. Суть ринкової рівноваги. Тема 7. Економічна роль держави Економічні функції держави. Державні видатки. Державні закупівлі та трансферні платежі. Соціальне страхування. Податки та їх види. Державний бюджет. Дефіцит державного бюджету. Способи фінансування дефіцитного державного бюджету Тема 8. Підприємство та підприємництво. Підприємство та його функції. Організаційні форми підприємства. Форми власності. Підприємництво. Підприємець та його функції. Види підприємницької діяльності. Тема 9. Макроекономічна нестабільність та економічне зростання Сутність і типи економічного зростання. Циклічний характер економічного розвитку. Безробіття та його форми. Сутність інфляції, її вимірювання та наслідки.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю. Поточний контроль (100%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт та усне опитування (20%), виконання контрольної роботи (21%), поточного тестування (9%) та підсумкового тестування (50%).
Критерії оцінювання результатів навчання: За виконання усіх видів індивідуальних робіт виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями: своєчасність виконання; самостійність виконання; правильність методики вирішення завдання та алгоритму її реалізації; достовірність результатів; відповідність одиниць вимірювання; аргументованість висновків.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Оцінювання результатів навчання студента здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті: 100-88 балів «Атестований з оцінкою «відмінно» - виставляється у випадку, коли здобувач вільно і у повному обсязі володіє програмним матеріалом курсу. При відповіді повинна бути показана обізнаність із основними теоретично-методичними аспектами науки, розуміння сутності і напрямів застосування знань. Здобувач повинен вміти вирішувати завдання, пов’язані з практичними роботами. 87-71 балів «Атестований з оцінкою «добре» - здобувач допускає окремі похибки і неточності, які не впливають на загальну стрункість знань і свідчать про розуміння здобувачем теоретичного, методичного і практичного матеріалу. 70-50 балів «Атестований з оцінкою «задовільно» - добре володіючи програмним матеріалом курсу, здобувач неповно розкриває спеціальні питання, закономірності, не зовсім точно трактує поняття і терміни. Прикладні завдання виконуються загалом методично неправильно, однак спостерігаються значні розбіжності у кінцевих результатах. Загалом здобувач володіє мінімальними знаннями, які дозволяють у майбутньому виконувати свої фахові функції. 49-26 балів «Не атестований» - здобувач не володіє спеціальною термінологією, не розуміє значень конкретних теоретичних, методичних і прикладних питань. Обсяги теоретичних знань і практичних навиків такого здобувача недостатні для виконання фахових обов’язків. Виконав більше 50% обов’язкових індивідуальних робіт. 25-0 балів «Не атестований з оцінкою «незадовільно» - здобувач не розуміє сутності поставлених питань, не володіє основними поняттями курсу, виконав менше 50 % обов’язкових індивідуальних робіт.
Рекомендована література: 1. Основи економічної теорії : курс лекцій / уклад. : О. В. Довгаль, І. М. Лесік. – Миколаїв : МНАУ, 2021. – 129 с. 2. М.І. Горлач, М.О. Соколов, М.І. Кримов, С.Ф. Лисенко. Економіч на теорія. – Підручник. 2017. – 532 с. 3. Економічна теорія : підручник / за ред. В. М. Тарасевича. - К. : Центр навчальної літератури, 2011. - 784 с. 4. . Кокарєв І. В. Основи економічної теорії : курс лекцій / І. В. Кокарєв. – Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2017. – 220 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).