Професійне проєктування садибного житла

Спеціальність: Архітектура будівель і споруд
Код дисципліни: 7.191.01.M.021
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: Якубовський В.Б.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготувати студентів до професійної роботи архітектора по проектуванню садибного житла, навчити підготовці та випуску повного пакету проектної документації для отримання дозволу на початок будівництва будинку та презентації своєї роботи. В результаті засвоєння курсу здобувачі повинні знати основні складові, етапи та методи здійснення наукового та передпроектних досліджень, вміти збирати, систематизувати матеріал та презентувати результати своєї роботи.
Завдання: загальні компетентності: ЗК04. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК05. Прагнення до збереження навколишнього середовища. ЗК06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК08. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетентності: СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК03. Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально-демографічних, національно-етнічних, природно-кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно-гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог. СК05. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування, проектуванні та дизайні інтер’єру СК07. Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування. СК08. Здатність розробляти завдання на архітектурно-містобудівне проєктування, організовувати процес проєктування з використанням даних щодо натурних обстежень, обмірних робіт, містобудівного розрахунку об’єкту проєктування. СК09. Здатність управляти робочими процесами у сфері архітектури та містобудування, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. СК10. Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування, проектуванні інтер’єру будівель
Результати навчання: РН03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій РН04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності. РН05. Знати, розуміти та оцінювати характеристики сучасних будівельних матеріалів, виробів і технологій, враховувати їх особливості при розробці інноваційних проєктних рішень будівель і споруд, у проєктах інтер’єрів, проєктах благоустрою міських і ландшафтних територій, при реконструкції та реставрації пам’яток архітектури і містобудування РН06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища, екстер’єру та інтер’єру будівель РН07. Здійснювати проєктне моделювання, обирати цифрові технології та програмні засоби для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру, розробки і реалізації проєктів у сфері архітектури та містобудування, оформлення відповідної наукової та технічної документації, виготовлення макетів і наочних ілюстративних матеріалів РН08. Організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів; зрозуміло доносити власні висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців РН09. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень РН12. Знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно-містобудівних проєктів РН13. Обґрунтовувати безпекові, санітарно-гігієнічні, екологічні, інженерно-технічні і техніко-економічні рішення і показники у комплексному архітектурно-містобудівному проектуванні
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Сучасні концепції в архітектурі та містобудуванні, Архітектурне проектування Супутні та наступні: Методика дослідження і проектування, Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи, курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Зміст дисципліни «дозволяє оволодіти основними принципами та методами професійного проектування садибного житла. Дисципліна призначена для підготовки сучасного фахівця для проектування садибного житла в умовах конкуренції. У дисципліні в логічній послідовності викладено основні методи проектування садибного житла, розкрито послідовність етапів процесу архітектурного проектування від складання завдання на проектування та передпроектного аналізу до розробки проектної документації.. На практичних заняттях акцентовано на важливості оволодіння вміннями самостійного розроблення завдання на проектування, пошуку оптимальної функціональної схеми будинку, знаходженню цікавого архітектурного образу споруди. В процесі навчання студенти навчаються оформляти знайдене рішення в кресленнях на стадії ескізного проекту (ескізу намірів забудови), на основі яких замовник отримує будівельний паспорт для початку будівництва. Архітектор повинен вміти брати на себе відповідальність в прийнятті проектних рішень, здійснювати реальні дії, володіти відповідними знаннями та вміннями. Значна увага приділяється взаємовідношення між замовником та архітектором. Запропоновано рольова гра, де один зі студентів виконує роль замовника, а інший – проектувальника.
Опис: Вступна бесіда. Основи складання завдання на проектування. Ознайомлення з ситуаціями (геодезичні підоснови) проектування. Аналіз основних факторів формування садиб. Обговорення завдання на проектування Клаузура 1. Схема зонування території ділянки та функціонального зонування поверхів будівлі. Презентація і захист основної ідеї. Аналіз основної ідеї замовником. Уточнення функціонально-планувальної ідеї та конструктивного вирішення. Узгодження об’ємно-просторової моделі з планувальними особливостями будинку. Контрольна робота: Робочий макет будинку. Пошук об’ємно-образного вирішення житлового будинку. Захист-обговорення ідеї. Уточнення проектної ідеї Консультації по планувальному вирішенню. Узгодження планів будинку з об’ємно-просторовою моделлю Деталізація фасадів: архітектурні деталі, підбір колористики, оздоблювальних матеріалів. Перегляд ескізів, розташування креслень на форматі, обговорення авторських рішень. Ознайомлення з вимогами до проектних креслень. Семінар. Основні вимоги до оформлення ескізу намірів забудови. Консультація по виконанню креслень: плани, розріз. Оформлення пояснювальної записки. Презентація та захист проектної пропозиції
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: перевірка повноти виконання індивідуальних завдань, оцінювання презентації та захисту проектної пропозиції, участі у дискусії. Підсумковий контроль: перевірка контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1. Передпроектний аналіз: повнота охоплення теми; структурування інформації; якісний аналіз прототипів Завдання 2. Схема функціонального зонування: системний підхід до проблеми; оригінальність концепції; повнота подання матеріалу Контрольна робота. Проект житлового будинку: обґрунтованість основних положень; оригінальність вирішення; дотримання умов; якість виконання макету та креслень
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Багатоквартирне житло: тенденції еволюції: монографія / І.Гнесь. — Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2013. — 650 с. 2.Бойко Х.С. Типи будинків та архітектурні конструкції: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 204 с. 3.Гнесь І.П., Рудик Р.А., Якубовський В.Б., Якубовський І.В. Однородинний житловий будинок: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2007. – 111 с. 4.Державні будівельні норми України Житлові будинки. Основні положення. ДБН В.2.2-15-2005 5.Державні будівельні норми України Система проектної документації для будівництва. Основні вимоги до проектної та робочої документації. ДСТУ Б А.2.4-4:2009 6.Державні будівельні норми України. Містобудування. Планування і забудова територій. ДБН Б.2.2-12:2019 7.Нойферт П., Нефф Л. Проектирование и строительство. Дом, квартира, сад / пер. с нем. – 3-е изд. – М.: Архитектура-С, 2007. – 264 с. 8.Якубовський В.Б., Якубовський І.В., Кайдановська О.О. Основи проектування садибного житла: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2020. – 225 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).