Архітектурне формування міських структур та громадських об'єктів

Спеціальність: Архітектура будівель і споруд
Код дисципліни: 7.191.01.E.029
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: доц., к.арх. Крушельницький Р.О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів умінь та навичок комплексного проектування архітектурних об’єктів на основі аналізу історичного досвіду, інтерпретації актуальних тенденцій світової архітектури, сучасних будівельних технологій та варіантів конструктивних рішень будівель і споруд різних типів, дотримання нормативних положень і рекомендацій.
Завдання: загальні компетентності: ЗК 01 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 04. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК 06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК 07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК 08. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетентності: СК01. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК03. Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально-демографічних, національно-етнічних, природно-кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно-гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог. СК04. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії. СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування. СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Результати навчання: РН03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій РН04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності РН05. Знати, розуміти та оцінювати характеристики сучасних будівельних матеріалів, виробів і технологій, враховувати їх особливості при розробці інноваційних проєктних рішень будівель і споруд, у проєктах інтер’єрів, проєктах благоустрою міських і ландшафтних територій, при реконструкції та реставрації пам’яток архітектури і містобудування РН06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища, екстер’єру та інтер’єру будівель РН07. Здійснювати проєктне моделювання, обирати цифрові технології та програмні засоби для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру, розробки і реалізації проєктів у сфері архітектури та містобудування, оформлення відповідної наукової та технічної документації, виготовлення макетів і наочних ілюстративних матеріалів РН08. Організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів; зрозуміло доносити власні висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців РН09. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень РН12. Знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно-містобудівних проєктів РН13. Обґрунтовувати безпекові, санітарно-гігієнічні, екологічні, інженерно-технічні і техніко-економічні рішення і показники у комплексному архітектурно-містобудівному проектуванні
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Сучасні концепції в архітектурі та містобудуванні, Наукові основи формування архітектурного середовища Супутні і наступні: Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи, Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни здобувачі другого освітнього рівня набувають знання, вміння та навички комплексного проектування архітектурних об’єктів на основі аналізу історичного досвіду, інтерпретації актуальних тенденцій світової архітектури, сучасних будівельних технологій та варіантів конструктивних рішень будівель і споруд різних типів, дотримання нормативних положень і рекомендацій. Зміст лекційної частини розкриває актуальні теми архітектури сучасного міста. Еволюцію розвитку міських утворень розглянуто на прикладі історичних подій, показано взаємозв'язок між архітектурою та комплексом соціальних, економічних та політичних формотворчих процесів. Наочно продемонстровано взаємозв'язок між містобудівними концепціями та реальним розвитком міст. Розглянуто найважливіші складники міста, виявлено найоптимальніші комбінації вуличних активностей. Проаналізовано основних користувачів вулиці та еволюцію їхніх взаємозв'язків. Продемонстровано сучасні підходи до урбанізму та переваги нових рішень. На основі міждисциплінарного підходу продемонстровано взаємозв'язок між функціонуванням міста та його забезпеченням їжею. Проаналізовано виклики та архітектурні рішення, обумовлені війною, на прикладі Львова. Продемонстровано зв'язок між фактичним станом країни та проектними і будівельними процесами. На прикладі реальних наукових та медійних публікацій продемонстровано оптимальні схеми подачі інформації під час комплексного аналізу. Продемонстровано основні етапи розвитку конструктивних схем та взаємозв'язок з історичними процесами. На прикладі реальних об'єктів показано цінність традиційних та новітніх рішень та варіанти їх використання. Наочно продемонстровано часовий зв'язок між технологічними відкриттями та застосуванням їх у конструктивних елементах будівель. Розглянуто основні конструктивні схеми та варіанти їх застосування. Розкрито зв'язок між матеріалами, параметрами та функціями. Розглянуто конструктивні схеми стін, підлоги, перекриття, даху. Висвітлено класичні та сучасні типи оздоблень фасадів. Розглянуто роль управління архітектури у містобудівній політиці міста.
Опис: Еволюція розвитку міських утворень. Контекст, що впливає на розвиток окремих міських структур. На прикладі історичних подій та історичних персонажів показано взаємозв'язок між архітектурою та комплексом соціальних, економічних та політичних формотворчих процесів. Основні містобудівні концепції, що вплинули на розвиток містобудівної теорії. Містобудівні концепції, що були реалізовані та залишилися на папері. Взаємозв'язок між концепціями та реальним розвитком міст. Що в місті головне? Опис найважливіших складників міста, виявлення ієрархії та впливу на користувачів громадських просторів, найоптимальніші комбінації вуличних активностей. Хто головний на вулиці? Аналіз основних користувачів вулиці та еволюція їхніх взаємозв'язків. Сучасні підходи до урбанізму та переваги нових рішень. Їжа у місті. Міждисциплінарний підхід у аналізі взаємозв'язків між функціонуванням міста та його забезпеченням їжею. Взаємозв'язок між міським регулюванням та містобудівними і планувальними рішеннями об'єктів торгівлі. Як війна впливає на місто? Виклики та архітектурні рішення на прикладі Львова. Зв'язок між фактичним станом країни та проектними і будівельними процесами. Інфографіка під час комплексного аналізу. На прикладі реальних наукових та медійних публікацій продемонстровано оптимальні схеми подачі інформації. Історія розвитку конструкцій громадських та житлових будівель. Основні етапи розвитку конструктивних схем та взаємозв'язок з історичними процесами. На прикладі реальних об'єктів показано цінність традиційних та новітніх рішень та варіанти їх використання. Історія розвитку будівельних та інженерних технологій. Часовий зв'язок між. технологічними відкриттями та застосуванням їх у конструктивних елементах будівель. Конструктивні схеми будівель. Основні конструктивні схеми та варіанти їх застосування. Розкрито зв'язок між матеріалами, параметрами та функціями. Стіна. Конструктивні схеми стін. Аналіз основних конструктивних схем стін та типів матеріалів. Взаємозв'язок між матеріалом та формою. Підлога та перекриття. Конструктивні схеми перекриттів. Основи психологічного сприйняття та конструктивне вирішення підлог. Взаємозв'язок між матеріалом та формою. Конструктивні схеми дахів. Аналіз основних конструктивних схем дахів та матеріалів. Продемонстровано взаємозв'язок між матеріалом та формою і відповідно варіантами використання. Типи фасадів. Класичні та сучасні типи оздоблень фасадів. Конструктивні рішення та матеріали. Роль управління архітектури у містобудівній політиці міста. Основні аспекти роботи у містобудівному формуванні міст.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення усного опитування на практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка індивідуальних завдань, оцінювання презентації-виступу студента, участі у дискусії. Підсумковий контроль: перевірка контрольної роботи, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1 Порівняльний аналіз історичної та сучасної будівлі: обґрунтованість основних положень; правильність використання наукових понять; якість графічних матеріалів. Завдання 2 Мапа рідного міста: відповідність темі завдання; повнота текстових матеріалів Завдання 3 Пропозиція дизайну реальної вулиці: відповідність темі завдання; повнота графічних матеріалів; оригінальність авторської пропозиції. Завдання 4 Експериментальні моделі вежі: повнота та наочність розкриття теми; оригінальність авторської пропозиції; конструктивне вирішення Контрольна робота Модульне проектування та будівництво: повнота та наочність розкриття теми; оригінальність авторської пропозиції; композиційне і конструктивне вирішення
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Neufert. Podrencznik proektowania architektoniczno-budowlanego. - Warszawa «Arkady»: 2000. – 552 с., іл. 2.Архітектурне проектування: навч. посібник/ О. В. Чемакіна, Л. М. Бармашина, Г. І. Болотов, Д. М. Ільченко, О. В. Кравченко, В. І. Дриженко. - К. : НАУ, 2016. - 300 с. 3.Бойко Х.С. Типи будинків та архітектурні конструкції: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 204 с. 4.Габрель М.М. Просторова організація містобудівних систем. К.: Видавничий дім А.С.С., 2004. - 400 с. 5.Гетун Г.В. Архітектура будівель та споруд. Кн.1. Основи проектування. Київ: Кондор, 2012. 380 с.; Кн.2. Житлові будинки. К., 2017. 736 с. 6.Державні будівельні норми України. ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій. 7.Куцевич В.В. та ін. Нормативно-методичні основи архітектурного проектування громадських будівель і споруд: навч. посіб. Київ, 2016. 111 c. 8.Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування: Навчальний посібник / Г.П.Петришин, Б.С.Посацький, Ю.І.Криворучко та ін. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 328 с. 9.Містобудівне проектування. Частина ІІ: Проектування структурних елементів міста Навчальний посібник / Г.П.Петришин та ін. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. 288 с. 10.Посацький Б.С. Основи урбаністики. Територіальне та просторове проектування: навч. посіб. Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2011. 368 с. 11.Посацький Б.С. та ін. Архітектурний образ міста: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. 140 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).