Методика архітектурного дослідження і проєктування

Спеціальність: Архітектура будівель і споруд
Код дисципліни: 7.191.01.E.030
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: Кайдановська О.О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчити студентів організовувати та здійснювати самостійне наукове дослідження обраної теми, сформувати вміння та навички науково-дослідницької діяльності в сфері архітектури та містобудування.
Завдання: загальні компетентності: ЗК 01 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 02 Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. ЗК 04. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК 06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК 07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК 08. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетентності: СК01. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах. СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК03. Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально-демографічних, національно-етнічних, природно-кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно-гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог. СК04. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії. СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування. СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Результати навчання: РН01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень РН02. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур РН08. Організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів; зрозуміло доносити власні висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців РН10. Обговорювати результати професійної діяльності, досліджень та інноваційних проєктів у сфері архітектури та містобудування державною та іноземною мовами усно і письмово РН11. Приймати ефективні рішення у сфері архітектури та містобудування, розробляти і порівнювати альтернативи, враховувати обмеження, оцінювати можливі побічні наслідки та ризики РН12. Знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно-містобудівних проєктів РН15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Сучасні концепції та інновації в архітектурі та містобудуванні, Наукові основи формування архітектурного середовища Супутні і наступні: Архітектурне проектування, Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Здобувачі другого освітнього рівня опановують види та особливості організації наукового дослідження в архітектурній галузі, його методологічні принципи і методи, технологію планування пошукової діяльності. На лекціях подано інформацію щодо організації наукового дослідження, здійснення самостійної науково-дослідницької діяльності, структури магістерської кваліфікаційної роботи, обґрунтування актуальності проблеми дослідження, методики роботи з інформаційними джерелами, застосування теоретичних та емпіричних методів дослідження в архітектурі та містобудуванні, методики побудови теоретичної концепції наукового дослідження архітектурної сфери. Під час практичних занять у студентів магістратури формуються уміння організовувати власну науково-дослідну роботу, здатність самостійно підбирати адекватні методи, будувати наукові гіпотези і моделі, здійснювати послідовні етапи дослідження, узагальнення та оформлення результатів. Зміст дисципліни розроблено на основі відповідних вимог щодо підготовки магістрів архітектури та містобудування до виконання інноваційних наукових досліджень у теорії архітектури, для викладацької роботи за спеціальністю, для розроблення архітектурної частини комплексних проектів різного призначення, для роботи у сфері управління на рівні районів, міст. Дисципліна розкриває основні форми і методи наукового аналізу, забезпечує особистісне бачення та розуміння теоретико-методологічних засад архітектури, що обумовлюють самостійність наукового дослідження та успішність виконання теоретичного розділу кваліфікаційної роботи магістра.
Опис: 1.Наукові дослідження в архітектурі: структура наукового знання в архітектурно-містобудівній сфері. Теорія, закони, проблеми, гіпотези, поняття й наукові методи. Термінологія, основні поняття та визначення. Огляд напрямків наукових досліджень архітектурної сфери. 2.Магістерська кваліфікаційна робота: визначення основних етапів наукового дослідження, мета і завдання, структура кваліфікаційної роботи. Організація самостійної науково-дослідницької діяльності. 3.Методика роботи з інформаційними джерелами: способи пошуку інформації, організація роботи в науко метричних інформаційних базах, групування та систематизація джерел. Методика формування списку використаної літератури. 4.Теоретичні та емпіричні методи дослідження в архітектурі та містобудуванні. Основні поняття дослідження. Теоретичні методи: формалізація, абстрагування, індукція, дедукція. Методи емпіричного дослідження: спостереження, опис, експеримент, порівняння, вимірювання 5.Історичний аспект проблеми: визначення історичних передумов формування та розвитку архітектурно-містобудівних об’єктів, часові межі дослідження. Методика застосування історичного методу в архітектурних дослідженнях 6.Класифікація та типологія як інструменти наукового дослідження в архітектурній сфері. Практика застосування методів класифікації та типології в архітектурних дослідженнях. Методика аналізу архітектурних аналогів 7. Теоретична концепція наукового дослідження архітектурної сфери. Системний підхід в наукових дослідженнях архітектурної сфери. Метод графічного моделювання у побудові концепції дослідження
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення усного опитування на практичних заняттях, оцінка активності на заняттях, перевірка індивідуальних завдань, оцінювання презентації-виступу студента, участі у дискусії. Підсумковий контроль: перевірка контрольної роботи, диференційований залік
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1: Вступ: обґрунтованість основних положень; правильність використання наукових понять; грамотність написання тексту Завдання 2: Джерельна база: повнота охоплення теми; групування і кількість джерел; грамотність оформлення опису джерел Завдання 3: Презентація: повнота та наочність розкриття теми; доцільність наукових методів; характер усного виступу Контрольна робота: Структурна модель: повнота та наочність розкриття теми; системний підхід до проблеми; цілісність графічної схеми
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Методичні вказівки до виконання магістерської кваліфікаційної роботи для здобувачів освіти за освітньою програмою «Архітектура будівель і споруд». Укл.: О.О. Кайдановська, І.О. Духняк. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2022 – 30 с 2.Білоконь Ю.М., Фомін І.О. Наука і творчість в архітектурі. К.: Логос, 2006. 208 с. 3.Вихрущ В.О. та ін. Методологія та методика наукового дослідження: Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 328 с. 4.Зацерковний В.І., Тішаєв І.В., Демідов В.Ж. Методологія наукових досліджень: навчальний посібник. Ніжин, 2017. 236 с. 5.Корягін М., Чек В. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. К.: Алерта. 2019. 492 с. 6.Лінда С.М., Моркляник О.І. Типологія громадських будівель і споруд: Підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 348 с. 7.Основи методології та організації наукових досліджень: навчальний посібник. Під ред. А.Є. Конверського. К.: Центр учбової літератури, 2010.352 с. 8.Петрушенко В.Л Філософія і методологія науки: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 184 с. 9.Сушенцева Л.Л. та ін. Методика підготовки кваліфікаційної роботи магістра Навчально-методичний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 88 с. 10.Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. 2020. 464 с. 11.Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с. 12.Галеґуа Дж. Розумні міста К.: ArtHuss, 2021. 192 с. 13.Гейл Й. Міста для людей. 2018. 304 с. 14.Тоузленд М. Инфографика. Мир, каким вы никогда не видели его прежде. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2013. 208 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Методика архітектурного дослідження і проєктування (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура будівель і споруд
Код дисципліни: 7.191.01.E.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: доц., к.арх. Базилевич В.В., ст.викл. Якубовський В.Б.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування вмінь та навичок комплексного проектування архітектурних об’єктів певного типологічного виду у реальних містобудівних умовах на основі узагальнення матеріалів перед проектного дослідження; позицій Державних будівельних норм, сучасних тенденцій архітектури.
Завдання: загальні компетентності: ЗК04. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК05. Прагнення до збереження навколишнього середовища. ЗК06.Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК08. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетентності: СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. СК03. Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально-демографічних, національно-етнічних, природно-кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно-гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог. СК05. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування, проектуванні та дизайні інтер’єру СК07. Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування. СК08. Здатність розробляти завдання на архітектурно-містобудівне проєктування, організовувати процес проєктування з використанням даних щодо натурних обстежень, обмірних робіт, містобудівного розрахунку об’єкту проєктування. СК09. Здатність управляти робочими процесами у сфері архітектури та містобудування, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. СК10. Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування, проектуванні інтер’єру будівель
Результати навчання: РН03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій РН04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності РН05. Знати, розуміти та оцінювати характеристики сучасних будівельних матеріалів, виробів і технологій, враховувати їх особливості при розробці інноваційних проєктних рішень будівель і споруд, у проєктах інтер’єрів, проєктах благоустрою міських і ландшафтних територій, при реконструкції та реставрації пам’яток архітектури і містобудування РН06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища, екстер’єру та інтер’єру будівель РН07. Здійснювати проєктне моделювання, обирати цифрові технології та програмні засоби для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру, розробки і реалізації проєктів у сфері архітектури та містобудування, оформлення відповідної наукової та технічної документації, виготовлення макетів і наочних ілюстративних матеріалів РН08. Організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів; зрозуміло доносити власні висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців РН09. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень РН12. Знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно-містобудівних проєктів РН13. Обґрунтовувати безпекові, санітарно-гігієнічні, екологічні, інженерно-технічні і техніко-економічні рішення і показники у комплексному архітектурно-містобудівному проектуванні
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Сучасні концепції в архітектурі та містобудуванні, Наукові основи формування архітектурного середовища Супутні і наступні: Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи, Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дозволяє оволодіти основними вміннями та навичками архітектурного проектування у наслідуванні послідовних етапів архітектурного виробництва: уточнення даних та узагальнення матеріалів перед проектного дослідження; перевірка дотримання позицій Державних будівельних норм у розплануванні ділянки та об’ємно-просторовому вирішенні будівлі; розроблення моделі будівлі; пошук оптимального конструктивного вирішення; розроблення варіантів вирішення фасадів, вибір декоративних матеріалів; виконання креслень планів, розрізів і фасадів будівлі, візуалізацій об’єкту. Захист авторської проектної пропозиції
Опис: Вступне заняття. Видача завдання на проектування. Уточнення даних та узагальнення результатів передпроектного дослідження ділянки та прилеглої території. Виконання графічних схем і креслень. Клаузура Містобудівні умови організації території. Захист клаузури. Обговорення змісту курсового проекту: мета і завдання, склад проекту, етапи виконання. Робота над детальною функціонально-просторовою організацією території та об’єкту. Перевірка дотримання позицій Державних будівельних норм у розплануванні ділянки. Уточнення схеми генплану. Виконання креслення генплану, взаємозв’язок відкритих та закритих просторів території та об’єкту. Розроблення планувального вирішення об’єкту. Ескіз плану 1 поверху. Перевірка вимог ДБН, консультації. Моделювання архітектурної форми об’єкту. Розроблення конструктивного розрізу будівлі. Виконання креслень курсового проекту. Захист проекту
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: оцінювання клаузури та її захистів, попереднього перегляду креслень проекту. Підсумковий контроль: перевірка курсового проекту, диференційований залік
Критерії оцінювання результатів навчання: наявність всіх необхідних креслень та візуалізацій; професійність та якість виконання креслень та візуалізацій; якість графічного оформлення курсового проекту; рівень презентації курсового проекту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Neufert. Podrencznik proektowania architektoniczno-budowlanego. - Warszawa «Arkady»: 2000. – 552 с., іл. 2.Архітектурне проектування: навч. посібник/ О. В. Чемакіна, Л. М. Бармашина, Г. І. Болотов, Д. М. Ільченко, О. В. Кравченко, В. І. Дриженко. - К. : НАУ, 2016. - 300 с. 3.Бойко Х.С. Типи будинків та архітектурні конструкції: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 204 с. 4.Габрель М.М. Просторова організація містобудівних систем. К.: Видавничий дім А.С.С., 2004. - 400 с. 5.Гетун Г.В. Архітектура будівель та споруд. Кн.1. Основи проектування. Київ: Кондор, 2012. 380 с.; Кн.2. Житлові будинки. К., 2017. 736 с. 6.Державні будівельні норми України. ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій. 7.Куцевич В.В. та ін. Нормативно-методичні основи архітектурного проектування громадських будівель і споруд: навч. посіб. Київ, 2016. 111 c. 8.Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування: Навчальний посібник / Г.П.Петришин, Б.С.Посацький, Ю.І.Криворучко та ін. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 328 с. 9.Містобудівне проектування. Частина ІІ: Проектування структурних елементів міста Навчальний посібник / Г.П.Петришин та ін. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. 288 с. 10.Посацький Б.С. Основи урбаністики. Територіальне та просторове проектування: навч. посіб. Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2011. 368 с. 11.Посацький Б.С. та ін. Архітектурний образ міста: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. 140 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).