Рисунок та реставраційне графічне моделювання, частина 1

Спеціальність: Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація
Код дисципліни: 6.023.00.O.006
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Архітектура та реставрація
Лектор: к.арх. Шукатка Мар'яна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен продемонструвати наступні результати навчання : • навчитись професійного рисунку в зображенні предметів навколишнього середовища, рослинного та тваринного світу, людини та архітектури; • вивчити теоретичні основ з дисципліни «Рисунок та реставраційне графічне моделювання», особливостей його художньої мови; • вивчити практичні навички роботи різними графічними матеріалами; • застосовувати здобуті знання та навички в галузі реставрації творів мистецтва з каменю та у вирішенні творчих завдань. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: • Базові композиційні та графічні прийоми. • Поетапний процес об’єктивного дослідження об’єктів в заданій системі просторового середовища. • Анатомічні закономірності будови трьохмірних об’єктів та їх конструктивну побудову на двохмірній площині листа. • Пропорційність і співвідношення частин і цілого (поняття модуль і канон). • Роль і місце рисунку і графічного моделюванняв різних видах образотворчого мистецтва. • Основи перспективи і нарисної геометрії, як невід’ємні складові академічної грамоти, їх роль у виявленні форм і об’єктів. фахових: • Відтворювати форми і об’єкти дійсності методом реалістичного рисування. • Компонувати задані об’єкти на площині листа. • Виконувати начерки різними графічними матеріалами. • Дотримуватись точних пропорцій та законів перспективи. • Виявляти характер, конструкцію та взаємозв’язок основних мас на основі постановки. • Аналізувати внутрішню структуру об’єктів засобами об’ємно просторової лінії та світлотіні. • Виявляти психологічний стан, характер, настій, поєднуючи форму і зміст, використовуючи контраст і нюанс, затемнення і висвітлення форми. Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: • Навчитися правильно бачити об'ємну форму предмета та вміти її логічно та послідовно зображати на площині аркуша; • Навчитися аналізувати зовнішні риси предметів порівняно до їх внутрішньої побудови; • Тренувати трьохмірне бачення предметів та бачити приховану геометричну конструкцію, що значно полегшує розуміння структурної та конструктивної суті предметів; • Володіти та використовувати різні техніки та матеріали в рисунку; • Знати основи законів світлотіні; • Чітко розуміти основи композиції, перспективи та пропорції; • Знання основних прийомів архітектурно-художнього моделювання творів мистецтва з урахуванням їх призначення та умов використання; • Конструктивно-структурно зображувати предмети на площині паперу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Преквізит: Спецпластика, Основи скульптури. Кореквізит: Історія декоративно-прикладного мистецтва, Техніки поліхромії в творах мистецтва з каменю. Основи скульптури.
Короткий зміст навчальної програми: «Рисунок та реставраційне графічне моделювання» ґрунтується на вивченні основ рисунку шляхом виконання різних завдань з натури, починаючи з простих предметів і природних мотивів закінчуючи архітектурними деталями. Вивчення натури в процесі виконання начерків має будуватись на невід'ємному зв'язку всіх елементів зображувальної мови: композиції, закономірностей перспективи, конструктивної побудови, тональних відносин, техніки малюнку. Вся система навчання рисунку повинна сприяти розвитку образного та абстрактного мислення студентів, вихованню творчого професіонала. Вивчення дисципліни відбувається методом послідовного виконання постановок з натури та короткочасних начерків. Кожне наступне завдання ускладнюється по зростаючій за методом послідовного засвоєння закономірностей системи навчання
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК): Практична робота– 60%. Самостійна робота – 40%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Шмагало Р.Т. Методика викладання рисунку в навчальних закладах Галичини другої половини ХІХ –початку ХХ ст. - Львів. 2001. Ли Н. Основы учебного и академического рисунка. — Москва: Ексмо, 2005 — 480с. Барчаі Ене Анатомія для художників.5 видання – Будапешт: Корвіна, 1975. – 320с. Foster W. The art of basic drawing. — Walter Foster Publishing, 2005. — 144p. Edwards’ B. Drawing on the Right Side of the Brain. — New York: Mondo, — 1999. — 315 p. Dodson B. Keys to Drawing. — London: North Light Books, — 1990. — 224p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).