Петрографія і прикладне матеріалознавство натурального каменю
Спеціальність: Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація
Код дисципліни: 6.023.00.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: доцент Роман СЕМЕГЕН
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Знати основні петрографічні характеристики, взаємозв’язок між складом, будовою і властивостями архітектурно-оздоблювальних матеріалів.
2. Вміти застосовувати знання і розуміння з петрографії для вирішення комплексу практичних задач в області реставрації.
3. Вміти характеризувати класи кам’яних матеріалів та їх властивості.
5. Науково обґрунтовано вибирати реставраційні матеріали для проведення очистки, реставрації та подальшої експлуатації архітектурних пам'яток та творів мистецтва з природного каменю.
6. Знати методики ідентифікування кам’яних матеріалів .
7. Знати методи захисту природних кам'яних матеріалів від корозії.
Результати навчання: - основні види природних кам‘яних матеріалів та їх петрографічні особливості;
- методи оцінки властивостей природних камяних матеріалів та виробів;
- основні параметри ідентифікації матеріалів за методом рентгенофазового аналізу ;
- характеризувати матеріали на основі природних кам‘яних матеріалів;
- володіти методиками оцінки якості матеріалів;
- використовувати основні положення вчення про симетрію внутрішньої будови кристалів та її зв‘язок з їх зовнішньою формою;
- розрізняти типи елементарних комірок як основи в структурі кристалічних речовин;
- використовувати принципи координації матеріальних частинок при побудові їх кристалічних структур;
- встановити залежність між складом, структурою і властивостями кристалічних речовин;
- раціонально підходити до вибору вихідних матеріалів та параметрів ведення технологічних процесів роботи з каменем з позицій петрографії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Фізика
- Спеціальна хімія
Короткий зміст навчальної програми: Курс передбачає вивчення систематизації гірських порід їх властивостей, різновидностей в залежності від умов утворення.
Опис: Завдання та роль курсу петрографії. Поняття про гірські породи. Основні властивості гірських порід та їх порівняльний аналіз. Мінерали і гірські породи. Морфологія мінералів та їх агрегатів.
Методи визначення гірських порід. Фізичні властивості мінералів. Густина. Твердість. Спайність. Зв’язок властивостей з кристалічною будовою, хімічним складом. Оптичні властивості кристалів. Колір мінералів. Колір риски. Кристалооптичний аналіз. Класифікація мікроскопів за конструкцією та принципом досліджень. Види мікропрепаратів.
Поняття про кристал та кристалічну речовину, їх основні властивості. Симетрія кристалів. Елементи симетрії, їх позначення та взаємодія в кристалах. Категорії, класи і сингонії кристалів.
Огранення ідеальних кристалів. Прості форми і комбінації. Форми реальних кристалів. Закон Гаюї. Кристалографічні осі. Символи граней
Класифікація гірських порід за походженням. Зв’язок між умовами утворенням гірських порід, їх структурою і властивостями. Короткий аналіз використання гірських порід у архітектурі.
Основні види магматичних порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура магматичних порід. Розповсюдженість та опис магматичних порід. Причини різноманітності магматичних порід.
Основні види осадових порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура осадових порід. Розповсюдженість та опис осадових порід. Причини різноманітності осадових порід.
Основні види метаморфічних порід. Форми їх залягання, склад, структура та текстура метаморфічних порід. Розповсюдженість та опис метаморфічних порід. Причини різноманітності метаморфічних порід.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи -30; тести у ВНС - 10; Семестровий контрольний тест -60.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література:
Базова
1. Торопов Н.А., Булак Л.Н. Кристаллография и минералогия. Л., Стройиздат, 1972, 503с.
2. Попов Г.М., Шафрановський Г.Г. Кристалографія. Вища школа, Львів, 1968, 352с.
3. Куровець М.І. Кристалографія і мінералогія. Львів, вид-во «Світ», 1996, ч.І 235с., ч.ІІ 214с.
4. Шаскольская М.П. Кристаллография. М., «Высшая шкоал», 1976, 391с.
Допоміжна
1. Гумилевский С.А., Киршон В.М., Луговской Г.П. Кристаллография и минералогия. М., «Высшая школа», 1972, 280с.
2. Торопов Н.А., Булак Л.Н. Лабораторный практикум по минералогии. Л., Стройиздат, 1969, 240с.
3. Перепелицын В.А. Основы технической минералогии и петрографии. Недра. – М.: 1987.
4. Лазаренко Є.К. Курс мінералогії. Львів “Вища школа”, 1959, 485
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).