Фізична та колоїдна хімія

Спеціальність: Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація
Код дисципліни: 6.023.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доцент, к.х.н. Кочубей Вікторія Віталіївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання курсу фізичної та колоїдної хімії є навчання основним методам фізичної та колоїдної хімії - термодинамічному та кінетичному, які складають фундамент сучасних знань в галузі теорії та практики проведення очистки, реставрації та експлуатації творів мистецтва.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність - здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у галузі образотворчого мистецтва, декоративного мистецтва, реставрації творів мистецтва або у процесі навчання, що передбачає застосування пев-них теорій, положень і методів та володіння навичками, потрібними для вирішення задач спеціальності. Загальні компетентності: ЗК 1 Здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенст-ва права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Фахові компетентності: ФК 4 Здатність оволодівати різними техніками та технологіями роботи у відповідних матеріалах за спеціалізаціями; ФКС 1.2 Здатність фахово проводити проектно-реставраційні роботи.
Результати навчання: ЗН 1. Знання основ теорії в сфері охорони та реставрації культурної спадщини; ЗН 3. Знання методів аналізу та обробки інформації з різних джерел; ЗН 6. Знання стадій дослідження твору мистецтва, зміст і порядок їх використання; ЗН 9. Знання змісту проектної та звітної документації щодо реставрації твору мистецтва; УМ 3. Виконувати хіміко-технологічні дослідження творів мистецтва; УМ 4. Вміти практично виконувати реставрацію творів мистецтва, та критично оціню-вати результати діяльності та аргументовано захищати прийняті рішення; Ум 7. Уміння проводити експертизу твору мистецтва та розробляти рекомендації щодо подальшого збереження пам’ятки; КОМ 3. Уміння працювати над об’єктом в складі групи. АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягти поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ 4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Петрографія і прикладне матеріа-лознавство натурального каменю Спеціальна хімія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет фізична та колоїдна хімія базується на наступних розділах – хімічна термодинаміка та хімічна рівновага, фазова рівновага і розчини, формальна кінетика та каталіз, поверхневі явища в колоїдних системах, оптичні та молекулярно-кінетичні властивості колоїдних систем, адсорбційні рівноваги та аграційна стійкість колоїдних систем, властивості ВМС. Вивчення дисципліни відбувається шляхом послідовного викла-дання теоретичного курсу з паралельним проведенням лабораторних занять і виконан-ням КР з вузлових розділів дисципліни.
Опис: Закони хімічної термодинаміки Фазова рівнова в однокомпонентних системах. Колігативні властивості розчинів. Формальна кінетика простих реакцій. Фізико-хімія поверхневих явищ, вплив дисперсності на властивості тіл. Адсорбційна рівновага в різних системах. Застосування адсорбції ПАР в реставраційній практиці для очищення та гідрофобізації поверхні каменю. Електрокінетичні явища та їх застосування в реставраційній практиці. Фактори стійкості дисперсних систем. Явище коагуляції. Емпіричні правила коагуляції. Утворення структур в процесі тверднення будівельних в’яжучих. Молекулярно-кінетичні властивості дисперсних систем.
Методи та критерії оцінювання: • Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%) • Контрольний захід - диференційний залік у письмово-усній формі (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 60 балів Захист лабораторних робіт – 20 балів Виконання контрольної роботи та тестування – 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кочубей В.В. Фізична та колоїдна хімія: навч. посіб./ Кочубей В.В. - Львів: Растр-7, 2024. - 192 с. 2. Мороз А.С., Ковальова А.Г. Фізична та колоїдна хімія-Львів?”Світ”.1994.-247с. 3. Раєвський Ю.Я., Ван-Чин-Сян Ю.Я., Дібрівний В.М. Фізична хімія: навч. посібник. - Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010. -120c. 4. Дібрівний В.М., Сергєєв В.В., Ван-Чин-Сян Ю.Я. Курс колоїдної хімії. Львів: “Інте-лект-Захід”. 2008. – 159 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).