Фізична та колоїдна хімія
Спеціальність: Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація
Код дисципліни: 6.023.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доцент, к.х.н. Кочубей Вікторія Віталіївна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна компетентність - здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у галузі образотворчого мистецтва, декоративного мистецтва, реставрації творів мистецтва або у процесі навчання, що передбачає застосування пев-них теорій, положень і методів та володіння навичками, потрібними для вирішення задач спеціальності.
Загальні компетентності:
ЗК 1 Здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенст-ва права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Фахові компетентності:
ФК 4 Здатність оволодівати різними техніками та технологіями роботи у відповідних матеріалах за спеціалізаціями;
ФКС 1.2 Здатність фахово проводити проектно-реставраційні роботи.
Результати навчання: ЗН 1. Знання основ теорії в сфері охорони та реставрації культурної спадщини;
ЗН 3. Знання методів аналізу та обробки інформації з різних джерел;
ЗН 6. Знання стадій дослідження твору мистецтва, зміст і порядок їх використання;
ЗН 9. Знання змісту проектної та звітної документації щодо реставрації твору мистецтва;
УМ 3. Виконувати хіміко-технологічні дослідження творів мистецтва;
УМ 4. Вміти практично виконувати реставрацію творів мистецтва, та критично оціню-вати результати діяльності та аргументовано захищати прийняті рішення;
Ум 7. Уміння проводити експертизу твору мистецтва та розробляти рекомендації щодо подальшого збереження пам’ятки;
КОМ 3. Уміння працювати над об’єктом в складі групи.
АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягти поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
АіВ 4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Петрографія і прикладне матеріа-лознавство натурального каменю
Спеціальна хімія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет фізична та колоїдна хімія базується на наступних розділах – хімічна термодинаміка та хімічна рівновага, фазова рівновага і розчини, формальна кінетика та каталіз, поверхневі явища в колоїдних системах, оптичні та молекулярно-кінетичні властивості колоїдних систем, адсорбційні рівноваги та аграційна стійкість колоїдних систем, властивості ВМС. Вивчення дисципліни відбувається шляхом послідовного викла-дання теоретичного курсу з паралельним проведенням лабораторних занять і виконан-ням КР з вузлових розділів дисципліни.
Опис: Закони хімічної термодинаміки Фазова рівнова в однокомпонентних системах. Колігативні властивості розчинів. Формальна кінетика простих реакцій. Фізико-хімія поверхневих явищ, вплив дисперсності на властивості тіл. Адсорбційна рівновага в різних системах. Застосування адсорбції ПАР в реставраційній практиці для очищення та гідрофобізації поверхні каменю. Електрокінетичні явища та їх застосування в реставраційній практиці.
Фактори стійкості дисперсних систем. Явище коагуляції. Емпіричні правила коагуляції. Утворення структур в процесі тверднення будівельних в’яжучих. Молекулярно-кінетичні властивості дисперсних систем.
Методи та критерії оцінювання: • Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%)
• Контрольний захід - диференційний залік у письмово-усній формі (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль – 60 балів
Захист лабораторних робіт – 20 балів
Виконання контрольної роботи та тестування – 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кочубей В.В. Фізична та колоїдна хімія: навч. посіб./ Кочубей В.В. - Львів: Растр-7, 2024. - 192 с.
2. Мороз А.С., Ковальова А.Г. Фізична та колоїдна хімія-Львів?”Світ”.1994.-247с.
3. Раєвський Ю.Я., Ван-Чин-Сян Ю.Я., Дібрівний В.М. Фізична хімія: навч. посібник. - Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010. -120c.
4. Дібрівний В.М., Сергєєв В.В., Ван-Чин-Сян Ю.Я. Курс колоїдної хімії. Львів: “Інте-лект-Захід”. 2008. – 159 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).