Автоматизовані електроприводи гірничовидобувної промисловості
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: проф. Маляр Андрій Васильович, доц. Цяпа Володимир Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК3. Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел.
ЗК5. Уміння працювати як індивідуально, так і в команді.
ЗК9. Розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань.
фахові компетентності:
ФК3. Знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання.
ФК5. Здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків
ФК6. Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових.
ФК8. Здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання.
ФК11. Здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем.
Результати навчання: • Знання про основні тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в гірничовидобувній промисловості.
• Знання і розуміння технічних процесів, методів аналізу і синтезу електромеханічних систем кар'єрних екскаваторів, бурових і нафтовидобувних установок.
• Здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички під час обслуговування та модернізації існуючих електромеханічних систем кар'єрних екскаваторів, бурових і нафтовидобувних установок.
• Здатність критично аналізувати основні показники функціонування систем автоматизованих приводів гірничовидобувної промисловості та оцінювати прийняті технічні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теорія автоматичного керування.
• Автоматизований електропривід загальнопромислових механізмів.
• Системи керування електроприводами.
Короткий зміст навчальної програми: Технологія будівництва нафтових та газових свердловин. Автоматизація процесів буріння. Оптимізація процесів буріння. Електропривод і автоматизація підіймальної системи бурової установки. Електропривод роторного стола. Електропривод бурових помп. Технологічні процеси видобування нафти. Основні відомості про електричні одноківшові екскаватори і режими їх роботи. Екскаваторні електроприводи з приводом на постійному струмі. Схеми керування одноківшевими екскаваторами.
Опис: Тема 1. Технологія спорудження свердловини. Електромеханічні системи бурових установок.
Тема 2. Процес заглиблення свердловини, його оптимізація та інформаційне забезпечення.
Тема 3. Розробка нафтових родовищ.
Тема 4. Фонтанування та газліфтна експлуатація свердловин.
Тема 5. Експлуатація свердловин занурювальними помпами.
Тема 6. Призначення, класифікація та будова одноківшових екскаваторів.
Тема 7. Типові системи електроприводів екскаваторів.
Тема 8. Температурна стабілізація характеристик електроприводів.
Тема 9. Вузли вибору люфтів в механізмах обертання.
Тема 10. Функціональні схеми електроприводів екскаваторів.
Методи та критерії оцінювання: Захист звітів з лабораторних робіт, усне опитування, розрахунково-графічна робота (40%)
Підсумковий контроль: екзамен, письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету "Львівська політехніка".
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Маляр А.В., Калужний Б.С. Системи автоматизованого керування і моніторингу процесом видобування нафти. Монографія. – Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2012. – 272 с.
2. Мислюк М.А., Рибчич І.Й., Яремійчук Р.С. Буріння свердловин.Том 1: Загальні відомості. Бурові установки. Обладнання та інструмент. - К. : Інтерпрес ЛТД, 2002. - 367 с.
3. Бариев Н.В. Электрооборудование одноковшовых экскаваторов. – М.: Энергия, 1980. - 296 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).