Експлуатація устаткування електропостачальних систем

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.043
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доц Сабат Мирослав Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни " Експлуатація устаткування електропостачальних систем " є формування у студентів необхідних компетентностей, засвоєння і поглиблення студентами знань з будови, влаштування, властивостей, параметрів і характеристик основного обладнання електропостачальних систем промислових підприємств, формування теоретичних знань та оволодіння організаційними питаннями з раціональної експлуатації електрообладнання; набуття практичних навичок проведення випробувань та вимірювань параметрів електрообладнання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: • здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; • креативність, здатність до системного мислення; • відповідальність за якість виконуваної роботи; фахові компетентності: • знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування; • знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання; • здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки, при виконанні посадових обов’язків; • здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання; • здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. здатність назвати основне устаткування електропостачальних систем та параметри його нормальної роботи; 2. оцінити стан обладнання електропостачальних систем за його характеристиками отриманих в процесі випробування чи експлуатації; 3. зробити висновок щодо можливості та умов експлуатації устаткування електропостачальних систем. 4. виявити пошкодження обладнання електропостачальних систем чи його частин за параметрами його роботи чи випробування; 5. планувати випробування ремонт устаткування електропостачальних систем; 6. передбачити можливість виходу з ладу обладнання електропостачальних систем. 7. аналізувати режими роботи електроустаткування та оптимізувати їх. 8. розробити методи та схеми для надійної роботи електроустаткування та діагностики його стану. 9. виміряти параметри устаткування електропостачальних систем для оцінки їх стану; 10. ухвалити рішення щодо можливості подальшої експлуатації устаткування електропостачальної системи чи виведення його у ремонт.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електричні апарати. Електрична частина станцій і підстанцій. Електричні системи і мережі. Основи електропостачання.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліною передбачено вивчення основних методи діагностики технічного стану основного обладнання електропостачальних систем, визначення основних його параметрів та режимів роботи, умови його робити та можливість його подальшої експлуатації. Розглянуто особливості експлуатації сучасного обладнання у відповідності до чинних вимог до електротехнічного обладнання та нормативної бази.
Опис: Силові трансформатори Режими роботи силових трансформаторів. Обслуговування і нагляд за трансформаторами. Ознаки порушення нормального стану (режиму) та пошкоджень силових трансформаторів і способи їх визначення. Експлуатація трансформаторної олії. Загальні засади і методичні вказівки до випробування електрообладнання. Обсяг і норми випробувань силових трансформаторів і олії. Вимірні трансформатори струму і напруги Експлуатація вимірних трансформаторів струму. Обсяг і норми випробування та вимірювання параметрів трансформаторів струму. Експлуатація вимірних трансформаторів напруги. Обсяг і норми випробування та вимірювання параметрів трансформаторів напруги. Кабельні лінії і повітряні лінії електропередачі Експлуатація кабельних ліній (КЛ). Обходи і огляд трас КЛ. Ознаки дефектів і пошкоджень КЛ. Контроль за нагріванням кабельних ліній. Контроль за навантаженням КЛ. Контроль за висиханням просоченої паперової ізоляції кабелів на крутонахилених ділянках траси КЛ. Обсяг і норми випробувань та вимірювань кабельних ліній. Загальні відомості про опори, проводи, ізоляцію і захист від перенапруг повітряних ліній (ПЛ) електропередачі. Експлуатація і діагностика повітряних ліній. Обсяг і норми випробувань та вимірювань параметрів повітряних ліній. Комутаційна апаратура напругою понад 1000 В Експлуатація олійних, електромагнітних та повітряних вимикачів і ознаки порушення їх нормального стану (режиму). Випробування олійних, електромагнітних і повітряних вимикачів. Експлуатація вимикачів навантаження та роз’єднувачів (відокремлювачів) і ознаки порушення їх нормального стану (режиму). Випробування вимикачів навантаження і роз’єднувачів (відокремлювачів). Електродвигуни змінного та постійного струмів Обслуговування і нагляд за електродвигунами під час їх експлуатації. Ознаки і причини несправностей електродвигунів змінного струму. Випробування та вимірювання параметрів електродвигунів змінного струму. Ознаки та причини несправностей електродвигунів постійного струму і способи їх усунення. Випробування та вимірювання параметрів електродвигунів постійного струму. Конденсаторні установки Конструктивне виконання і схеми сполучення конденсаторів та конденсаторних установок (батарей). Експлуатація конденсаторних установок і ознаки порушення їх нормального стану (режиму). Випробування та вимірювання параметрів конденсаторних установок.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролів: усне опитування, письмові відповіді на запитання, письмові завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з розрахункової та лабораторних робіт (35%) усне опитування (15%); підсумковий контроль - екзаменаційна робота (50%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Буряк В.М. Експлуатація електрообладнання систем електропостачання: Навч. посібник. – Харків: ХДАМГ, 2001. 2. Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів. Затверджено наказом Міністерства палива та енергетики України від 25.07.2006 р., № 258. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 р. за № 1143/13017.-Київ, -243 с. 3. ДНАОП 0.00-1.21-98. Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджені наказом Держнаглядохоронпраці від 09.01.98 № 4, зареєстровані в Мінюсті України 10.02.98 за № 93/2533.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).