Координація ізоляції в електроустановках

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.033
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., старший викладач ЗВО Ференсович Роман Ярославович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Координація ізоляції в електроустановках» є вивчення здобувачами роботи ізоляційних конструкцій в електричних системах за номінальних напруг, грозових і внутрішніх перенапруг, питань координації ізоляції електрообладнання, а також способів захисту ізоляційних конструкцій від перенапруг.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - знання спеціальних розділів фундаментальних дисциплін, в обсязі, необхідному для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; - здатність до аналізу та синтезу; - здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; - здатність до використання іноземної мови у професійній діяльності; - креативність, здатність до системного мислення; - відповідальність за якість виконуваної роботи; фахові компетентності: - знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних галузях; - знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних системах та їх устаткування; - знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва, технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання; - здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності на електростанціях, в мережах та системах; - здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки під час виконання посадових обов’язків на електростанціях, в мережах та системах; - здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових; - здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та під час проведення наукових досліджень; - здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи, електростанцій і мереж та оцінювати використані технічні рішення та обладнання; - здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень; - здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем; - знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електростанцій, мереж та систем, а також суміжних галузей.
Результати навчання: • здатність продемонструвати знання і розуміння наукових і математичних принципів, необхідних для розв’язування інженерних задач та виконання досліджень в області електроенергетики, електротехніки та електромеханіки; • знати природу та фізичні причини утворення зовнішніх та внутрішніх перенапруг; • знати про вплив перенапруг на ізоляцію; • знати технічно можливі способи обмеження перенапруг та методи захисту від них; • знати основні аспекти координації ізоляції в електроустановках; • уміти вибирати методи і моделювати явища та процеси в динамічних системах, а також аналізувати отримані результати; • уміти застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових інженерних завдань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електрична частина станцій і підстанцій • Техніка високих напруг • Електромагнітні перехідні процеси • Системи власних потреб атомних електростанцій • Виконання МКР
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні розглянуто комплекс питань, які пов’язані з аналізом внутрішніх та грозових перенапруг, які діють на ізоляцію електрообладнання, повітряних та кабельних ліній електропересилання. Розглянуто основні аспекти координації ізоляції в електроустановках. Досліджуються грозові, комутаційні, квазістаціонарні та ферорезонансні перенапруги в електричних мережах різних класів напруг. Сформульовані вимоги для захисту від перенапруг високовольтного електрообладнання. Наведені методики для інженерної оцінки рівня перенапруг, що виникають на ізоляції електрообладнання.
Опис: Загальна характеристика ізоляції електрообладнання високовольтних мереж. Режими нейтралі електричних мереж. Класифікація та характеристика перенапруг в електромережах. Внутрішні перенапруги в електричних мережах. Перенапруги під час вимкнення ненавантажених ліній. Перенапруги під час вимкнення батарей конденсаторів. Характеристика резонансних перенапруг в електромережах. Грозові перенапруги в електричних мережах. Хвильові процеси в лініях та обвитках силових трансформаторів під час перенапруг в електроустановках. Технічні засоби захисту електрообладнання від перенапруг в електричних мережах. Грозозахист повітряних ліній електропересилання та підстанцій. Принципи захисту електрообладнання підстанцій.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: виконання і захист лабораторних робіт. Екзамен – письмова та усна компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання і захист лабораторних робіт (28 %) • підсумковий контроль – екзамен: письмово-усна форма (72 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Маврін О.І., Покровський К.Б. Техніка та електрофізика високих напруг. Конспект лекцій, Львів, вид-во НУ “ЛП”, 2009. – 116 с. 2. Маврін О.І., Покровський К.Б., Дудурич О.Б. Високовольтна ізоляція у задачах і контрольних питаннях. Львів, Вид-во Львівської політехніки, 2013. – 188 с. 3. Собчук В.С. Перенапруги і блискавкозахист в електричних системах: навчальний посібник / В.С. Собчук, Н.В. Собчук, О.Б. Бурикін. – Вінниця: ВНТУ, 2010. – 145 с. 4. Рой В.Ф. Конспект лекцій з курсу «Техніка високих напруг» (для студентів 4 курсу денної і заочної форм навчання за напрямом підготовки 6.050701 «Електротехніка та електротехнології» (0906 «Електротехніка») зі спеціальності «Електротехнічні системи електроспоживання» та слухачів другої вищої освіти) / Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2009. – 170 с. 5. Базуткин В., Ларионов В., Пинталь Ю. Техника высоких напряжений. Изоляция и перенапряжения в электрических системах. М., Энергоатомиздат, 1986. – 464 с. 6. Кадомская К.П., Лавров Ю.А., Рейхердт А. Перенапряжения в электрических сетях различного назначения и защита от них: Учебник. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2004. 7. Перенапряжения в сетях 6-35 кВ / [Гиндуллин Ф.А., Гольдштейн В.Г., Дульзон А.А., Халилов Ф.Х.]. – М.: Энергоатомиздат, 1989. – 192 с. 8. Стационарные и квазистационарные перенапряжения в электрических сетях высокого напряжения / [Костенко М.В., Богатенков И.М., Михайлов Ю.А., Халилов Ф.Х.]. – К.: ВИНИТИ, 1986. Т. 14. – 97 с. 9. Перенапряжения и защита от них в воздушных и кабельных электропередачах высокого напряжения / [Костенко М.В., Кадомская К.П., Левинштейн М.Л., Ефремов И.А.]. – Л.: Наука, 1988. – 302 с. 10. Методичні вказівки з вибору обмежувачів перенапруг нелінійних виробництва підприємства «Таврида Електрик» для електричних мереж 6-35 кВ / [Бржезицький В.О., Бєляєв В.К., Ільєнко О.С., Соколовський С.А.]. – Київ, 2001. – 40 с. 11. Сторінка дисципліни у Віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2459).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).