Електромеханічні перетворювачі мехатронних систем
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.028
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: к.т.н., доцент Харчишин Богдан Михайлович.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей.
Загальні компетентності:
- ЗК1. Знання спеціальних розділів фундаментальних дисциплін, в обсязі, необхідному для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін;
- ЗК2. Здатність до аналізу та синтезу;
- ЗК3. Здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел;
- ЗК6. Уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях;
- ЗК7. Креативність, здатність до системного мислення;
- ЗК8. Наполегливість у досягненні мети;
- ЗК10. Відповідальність за якість виконуваної роботи.
Фахові компетентності:
- ФК1. Знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних;
- ФК2. Знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх устаткування;
- ФК3. Знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання;
- ФК7. Здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень;
- ФК9. Здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень;
- ФКС1. Знання і розуміння чинників, які впливають на технічні характеристики електромехатронних перетворювачів енергії;
- ФКС2. Здатність аналізувати процеси в різних режимах роботи електромеханічних перетворювачів;
- ФКС4. Здатність застосовувати математичне моделювання для аналізу процесів в електромеханічних перетворювачах енергії, для створення нових та при обслуговуванні існуючих електромеханічних перетворювачів.
Результати навчання: • орієнтуватись у алгоритмах побудови та особливостях проектування сучасних мехатронних перетворювачів;
• знати принцип дії, застосування та основні співвідношення електромеханічних перетворювачів мехатронних систем;
• використання знань про переваги та недоліки, методи розрахунку при розв'язуванні певних типових задач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Електричні машини.
• Електричні апарати.
• Електромеханотроніка.
• Проектування і САПР електромехатронних систем.
Короткий зміст навчальної програми: Особливості проектування електромехатронних перетворювачів у контексті сучасного підходу. Алгоритми побудови неперехресних обмоток багатофазних електромехатронних перетворювачів. Безконтактні моментні двигуни магнітоелектричного збудження з неперехресними обмотками. Індукційні давачі обмеженого кута повороту з трансверсною магнітною системою. Лінійні двигуни, як керовані давачі зусилля. Поляризовані двигуни обмеженого кута повороту.
Опис: Особливості проектування електромехатронних перетворювачів у контексті сучасного підходу.
Алгоритми побудови неперехресних обмоток багатофазних електромехатронних перетворювачів.
Безконтактні моментні двигуни магнітоелектричного збудження з неперехресними обмотками.
Оптичні енкодери.
Магнітні енкодери.
Індукційні давачі обмеженого кута повороту з трансверсною магнітною системою.
Лінійні двигуни, як керовані давачі зусилля.
Модернізовані лінійні двигуни.
Поляризовані двигуни обмеженого кута повороту.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування;
• контрольна робота для заочної форми навчання;
• семестровий контроль (екзамен).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30.
Екзамен -70.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. В. Завгородний. Алгоритмы построения неперекрестных обмоток многофазных електрических преоброзователей. 2rd International Scientific and Technical Conference on unconventional electromechanical and elect rotechnical systems szczecin and miedzyzdroje, december 15–17, 1996, vol. 2, P.415–420.
2. Kharchyshyn B. Reduction of force ripples in linear motors / Bohdan Kharchyshyn, Mykhailo Khai, Volodymyr Moroz // Computational Problems of Electrical Engineering. – 2014. – Vol. 4. – No. 1. – P. 7-10.
3. Харчишин Б. М., Дзьоба Т. Я., Петрова О. А., Хай В. М. Компенсація пульсацій зусилля модернізованого лінійного двигуна. // Електроенергетичні та електромеханічні системи. Вісник Національного університету „Львівська політехніка”. Вип. 763. 2013. –С.102-106.
4. Харчишин Б. М. Спосіб покращення метрологічних характеристик давачів обмеженого кута повороту. // Електроенергетичні та електромеханічні системи. Вісник Національного університету „Львівська політехніка”. Вип. 671. 2010. –С.113-117.
5. Харчишин Б. М., Хай М. В., Коляса Т. Р. Основні підходи до проектування поляризованих електродвигунів. // Електроенергетичні та електромеханічні системи. Вісник Національного університету „Львівська політехніка”. Вип. 654. 2009. –С.255-258.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).