Технічні засоби автоматизації електромеханічних систем
Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 7.141.11.E.020
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: Професор кафедри ЕКС, д.т.н., професор Куцик Андрій Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Фахові компетентності:
ФК1. Знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних.
ФК3. Знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання.
ФК4. Здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності.
ФК6. здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових.
ФК8. Здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання.
ФК10.здатність самостійно проектувати системи та їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі.
ФК11.здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем.
Фахові компетентності професійного спрямування:
ФКС1. Знання і розуміння сучасних енергоощадних технологій в промисловості та транспорті.
ФКС2. Здатність застосовувати знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електромеханічних систем гірничовидобувної та обробної промисловості.
ФКС4. Здатність застосовувати знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електромеханічних систем транспортних засобів.
Результати навчання: • здатність продемонструвати поглиблені знання технічних засобів автоматизації електромеханічних систем;
• здатність раціонального вибору технічних засобів автоматизації для розв’язання типових задач автоматизованого керування електромеханічними системами;
• уміння програмувати програмовані логічні контролери в системах керування електроприводами;
• уміння застосувати засоби операторського інтерфейсу для моніторингу та керування електромеханічними системами, в тому числі дистанційно за допомогою інформаційних мереж;
• уміти представляти та обговорювати запропоновані технічні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Методи синтезу та аналізу систем автоматизованого керування
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Автоматизація типових технологічних процесів, Електромеханічні системи робототехнічних комплексів, Автоматизовані електроприводи гірничовидобувної промисловості
Короткий зміст навчальної програми: В даній навчальній дисципліні вивчається застосування різних типів програмованих логічних контролерів, зокрема, серії Easy, Modicon, для автоматизованого керування електромеханічними системи. Студенти отримують поглиблені знання і вміння програмування даних ПЛК із застосуванням сучасних програмних продуктів (EasySoft, Somachine, EcoStruxure Machine) з використанням мов релейних діаграм (Ladder Diagram) та функціональних блокових діаграм (FBD). Також, студенти отримують поглиблені знання у сфері використання засобів операторського діалогу, зокрема панелей оператора, для моніторингу та керування, в тому числі дистанційного керування з використанням інформаційних мереж. Студенти поглиблюють вміння візуального програмування панелей оператора із застосуванням спеціалізованого програмного забезпечення.
Опис: Склад технічних засобів автоматизації. Вимоги до технічних засобів автоматизації електромеханічних систем. Програмовані реле як засоби дискретно-логічного керування. Загальна характеристика програмованих реле серії EASY 500/700. Програмування програмованих реле серії EASY мовою релейних діаграм. Можливості реалізації операторського діалогу на програмованих реле серії EASY.
Застосування програмованих логічних контролерів для автоматизованого керування електромеханічними системами. ПЛК серії Modicon M200: основні можливості, під’єднання, особливості застосування. Програмне забезпечення EcoStruxure Machine для програмування ПЛК серії Modicon M200/221. Програмування ПЛК серії Modicon M200 мовою релейних діаграм (Ladder Diagram). Програмування ПЛК серії Modicon M200 мовою функціональних блокових діаграм (FBD).
Використання засобів людино-машинного інтерфейсу в електромеханічних системах. Особливості застосування панелей оператора серії Magelis для моніторингу електромеханічних систем та керування ними. Використання інформаційних мереж для обміну інформацією між панеллю оператора та ПЛК. Візуальне програмування панелей оператора серії Magelis для моніторингу електромеханічних систем та керування ними.
Організація обміну інформацією між перетворювачами частоти та ПЛК (на прикладі ПЧ серії Altivar та ПЛК серії Modicon M200). Використання мережі Ethernet для дистанційного керування перетворювачами частоти в асинхронному електроприводі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях, який проводиться у формі фронтального усного опитування перед початком занять, призначений для діагностики засвоєння лекційного матеріалу та готовності студентів до лабораторних занять.
Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету «Львівська політехніка».
Критерії виставляння балів та оцінок відображають фактичну кількість балів (екзаменаційна оцінка ПК+ЕК або Залікова оцінка), які отримані здобувачем освіти, переводиться в державну оцінку за встановленими критеріями, які показують результати навчання, здобуті уміння тощо.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бурштинський М.В., Хай М.В. Апарати захисту та керування в електричних установках низької напруги. – Підручник. – Львів: ТзОВ „Простір М”, 2013. – 732 с.
2. Бурштинський М.В., Ковальчук А.І., Хай М.В. Програмовані електронні реле керування: Навчальний посібник. – Львів: ТзОВ „Простір М”, 2014. – 304 с.
3. Клименко Б.В. Електричні апарати. Електромеханічна апаратура комутації, керування та захисту. Загальний курс: Навчальний посібник. – Харків: Точка, 2012. – 340 с.
4. Клименко Б.В. Комутаційна апаратура, апаратура керування, запобіжники. Терміни, тлумачення, коментарі. Навчальний посібник. – Харків: Талант, 2008. – 208 с.
5. Куцик А.С, Місюренко В.О. Автоматизовані системи керування на програмованих логічних контролерах. (видання друге, перероблене і доповнене) Навч. пос. – Львів: Видавництво ПП Сорока .–2019.–269 с.
6. Матвійків М.Д., Когут В.М., Матвійків О.М. Елементна база електронних апаратів: Під-ручник /. – 2-ге вид. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2007. – 428 с.
7. Андрющенко О.А., Водичев В.А. Электронные программируемые реле EASY и MFD-Titan. – Одесса, 2006. – 223 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).