Мікробіологія продуктів бродіння і виноробства
Спеціальність: Харчові технології (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.181.01.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Доцент Паляниця Любов Ярославівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні.
3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
4. Здатність використовувати мікробіологічні методи дослідження для оптимального проведення та вдосконалення технологій продуктів бродіння і виноробства.
Результати навчання: 1. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у технологіях продуктів бродіння і виноробства.
2. Застосовувати знання мікробіологічних принципів для розроблення сучасних технологій продуктів бродіння і виноробства.
3. Здатність використовувати сучасні комунікативні методи для ефективного спілкування на професійному рівні.
4. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та оцінювати результати діяльності команд і колективів.
5. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
– Технологія пива та безалкогольних напоїв;
– Інжиніринг, інноваційні технології та управління якістю харчових продуктів.
Кореквізити:
–Технологія спирту та лікеро-горілчаних напоїв;
– Технологія вина;
– Технологія хлібопекарських дріжджів.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Мікробіологія продуктів бродіння і виноробства» знайомить студентів з промисловими мікроорганізмами, які використовуються у технологіях продуктів бродіння і виноробства, їх морфологічними, фізіологічними та культуральними особливостями, закономірностями перебігу мікробіологічних процесів бродильних виробництв і виноробства, раціональними способами стимулювання життєдіяльності промислових мікроорганізмів залежно від вимог виробництва, сучасними методами запобігання та боротьби з контамінантною мікрофлорою. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, які допомагають йому вирішувати складні комплексні задачі і проблеми харчовій промисловості, самостійно виконувати фахову роботу та успішно засвоювати освітньо-професійну програму другого рівня вищої освіти для подальшої професійно-наукової діяльності. Це досягається поєднанням теоретичного курсу та лабораторного практикуму.
Опис: Предмет і задачі дисципліни. Історичні відомості про процеси бродіння та етапи дослідження дріжджів. Структурно-функціональна організація дріжджової клітини. Морфолого-фізіологічні та культуральні особливості дріжджів. Локалізація ферментів у дріжджовій клітині. Характеристика рас дріжджів бродильних виробництв і виноробства. Вимоги до дріжджів різних виробництв. Методи селекції промислових рас дріжджів. Характеристика основних представників дріжджової мікрофлори виноградного сусла та вина. Мікрофлора виноградного сусла, що спонтанно забродило. Характеристика бактерій, що зустрічаються у технологіях продуктів бродіння та виноробства. Морфолого-біохімічна характеристика основних груп молочно-кислих та оцтово-кислих бактерій. Основні представники міцеліальних грибів, які зустрічаються у технологіях продуктів бродіння та виноробства. Характеристика мікроміцетів, що зустрічаються у сировині, напівфабрикатах та продуктах бродіння і виноробства. Мікрофлора сировини, напівпродуктів і готової продукції бродильних виробництв і виноробства. Особливості мікрофлори пива, дріжджів, вина, оцту та квасу. Способи запобігання та боротьби з контамінантною мікрофлорою у технологіях продуктів бродіння і виноробства.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
– Поточний контроль під час лабораторних занять.
– Семестровий контроль у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: – Поточний контроль: письмово-усний експрес-контроль, захист звітів із лабораторних робіт (40 балів).
– Екзамен (60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Яворська Г.В., Промислова мікробіологія: навчальний посібник: [для студ. вищих навчальних закладів] / Г.В.Яворська, С.П.Гудзь, С.О.Гнатуш. – Львів: Видавничий дім ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 256с.
2. Brewing Microbiology, 2015. ISBN 978-1-78242-331-7. https://doi.org/10.1016/C2014-0-03102-4.
3. Зінченко М. Г. Біохімічні і мікробіологічні основи харчової та бродильної технології : навч. посібник / М. Г. Зінченко. – Харків : НТУ «ХПІ», 2009 – 188 с.
4. Паляниця Л.Я. Мікробіологічний контроль сировини у виробництвах продуктів бродіння. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Мікробіологія продуктів бродіння і виноробства» для студентів ІІ (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 181 Харчові технології (спеціалізація «Технології продуктів бродильних виробництв і виноробства») / Упор.: Паляниця Л. Я., Березовська Н. І., Косів Р. Б. – Львів: Національний університет "Львівська політехніка", 2020. – 20 c.
5. Паляниця Л.Я. Мікробіологічний контроль виноматеріалів і вина. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Мікробіологія продуктів бродіння і виноробства» для студентів ІІ (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 181 Харчові технології (спеціалізація «Технології продуктів бродильних виробництв і виноробства») / Упор.: Паляниця Л. Я., Березовська Н. І., Косів Р. Б. – Львів: Національний університет "Львівська політехніка", 2020. – 16 c.
6. Паляниця Л.Я. Мікробіологія продуктів бродіння і виноробства / Електронний навчально-методичний комплекс: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=565, сертифікат № 03448.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).