Екологія бродильних виробництв

Спеціальність: Харчові технології (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.181.01.E.021
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент Березовська Наталія Іванівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні магістрам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо наукових, технологічних і технічних знань загального екологічного стану бродильних виробництв, пошуку, підготовки та реалізації інновацій, які дозволяють поглибити знання проблем промислового забруднення біосфери Землі відходами бродильних виробництв, з особливостями та структурою їх складу, способів утилізації, а також ефективним використанням вторинних продуктів для одержання функціональних продуктів або джерела сировини для харчової чи інших галузей.
Завдання: загальні компетентності: 1. ІНТ. Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері технологій бродильних виробництв. 2. ЗК 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 3. ЗК 2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. 4. ЗК 3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). 5. К1.Уміння використовувати термінологію обраного фаху у професійній діяльності. 6. К2. Здатність використовувати сучасні комунікативні методи для ефективного спілкування на професійному рівні. 7. АіВ1. .Здатність адаптуватись до нових ситуацій та оцінювати результати діяльності команд і колективів 8. АіВ2. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії. фахові компетентності: 1. ФСК 1.3. Здатність визначати та оцінювати ресурсний потенціал і передбачати перспективи розвитку виноробства залежно від асортименту продукції.
Результати навчання: РН 1. Відшуковувати, систематизувати та аналізувати науково-технічну інформацію з різних джерел для вирішення професійних та наукових завдань у сфері харчових технологій. РН 2. Приймати ефективні рішення, оцінювати і по-рівнювати альтернативи у сфері харчових техно-логій, у тому числі у невизначе-них ситуаціях та за наявно-сті ризиків, та в міждис-циплінарних контекстах. РН 3. Застосовувати спеціальне обладнання, сучасні методи та інструменти, у тому числі математичне і комп’ютерне моделювання для розв’язання складних задач у харчових технологіях. РН 4. Застосовувати статис-тичні методи обробки екс-периментальних да-них в галузі харчових технологій, використовувати спеціа-лізоване програмне забез-печення для обробки експериментальних даних. РН 9. Вільно володіти державною та іноземною мовами для обговорення професійної діяльності, результатів досліджень та інновацій у сфері харчових технологій. РН 18. Застосовувати знання мікробіологічних принципів для розроблення сучасних технологій про-дуктів бродіння і виноробства. К1.Уміння використову-вати термінологію обра-ного фаху у професійній діяльності К2.Здатність використову-вати сучасні комунікативні методи для ефективного спілкування на профе-сійному рівні. АіВ1 Здатність адаптува-тись до нових ситуацій, самостійно приймати від-повідні рішення та досягати поставленої мети з дотри-манням вимог професійної етики. АіВ2.Здатність продовжу-вати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: -Мікробіологія продуктів бродіння і виробництва -Технологія вина кореквізити: -Комерціалізація інноваційних продуктів -Розроблення науково-технічних проектів у сфері мхарчових виробництв
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Екологія бродильних виробництв» охоплює такі основні питання: загальну характеристику та класифікацію відходів підприємств бродильної промисловості, вивчення їх хімічного складу та мікробіологічного стану, можливості вибору технології перероблення чи утилізації побічних продуктів, характеристику технологічного процесу та показників якості кінцевих продуктів, а також розглядає питання утилізації газових викидів та очищення стічних вод.
Опис: Сучасні підходи до проблем перероблення та утилізації побічних продуктів у виробницві спирту з меляси. Загальна характеристика та класифікація відходів виробництва спирту з меляси. Переробка мелясної барди: хімічний склад мелясної барди. Шляхи використання мелясної барди виділення спиртових дріжджів із бражки. Використання упареної мелясної барди; виробництво хлористого бетаїну та глютамінової кислоти, гліцерину, бардяної золи та енергетичного тепла; обґрунтування доцільності виробництва кормових дріжджів.. Новітні способи використання та утилізації побічних продуктів у виробництві спирту з зерно-картопляної барди. характеристика зерно-картопляної барди. Використання фільтрату барди при приготуванні зернових замісів; приготування поживного середовища на основі зерно-картопляної барди. Комплексне перероблення післяспиртової барди Нові тенденції утилізація відходів пивоварної промисловості. Зернові відходи, сплав зерна. Утилізація замочних вод пивоварних підприємств.Утилізація солодових ростків.Утилізація пивної дробини, хмелевої дробини та білкового відстою. Пивні дріжджі. Утилізапція вуглекислоти. Виробництво вуглекислого амонію. Особливі підходи до утилізації відходів підприємств виноробної промисловості. Утилізація гребенів. Загальна характеристика виноградних вичавок. Переробка зброджених виноградних вичавок. Переробка солодких виноградних вичавок методом зброджування та дифузійним методом. Виділення та переробка виноградних кісточок. Виділення з виноградних вичавок енобарвників. Переробка дріжджових осадів. Одержання енантового ефіру. Одержання препаратів амінокислот. Інші шляхи утилізації виноградних вичавок і дріжджів. Перспективні способи перероблення відходів виробництва харчових кислот. Утилізація відходів виробництва лимонної кислоти: утилізація міцелію Aspergillus niger, цитратного фільтрату та гіпсового шламу. Утилізація відходів виробництва молочної кислоти Очистка газових викидів на підприємствах бродильних виробництв. Класифікація та характеристика газових викидів. Основні властивості пилу. Шляхи використання пилу. Попередня обробка пилогазових потоків. Очистка газів у сухих і мокрих механічних пиловловлювачах, у фільтраційних, електричних, масляних і повітряних пилевловлювачах. Очистка газів у біофільтрах. Утилізація вуглекислоти на підприємствах бродильних виробництв. Очищення стічних вод на підприємствах бродильної промисловості. Характеристика забрудненості та класифікація стічних вод. Загальні показники забрудненості промислових вод та вимоги до них. Очистка стічних вод механічними способами. Фізико-хімічні методи очистки стічних вод, переваги та недоліки. Біологічні методи очистки стічних вод на підприємствах харчових виробництв
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (іспит): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Березовська Н.І., Паляниця Л.Я. Промислова екологія бродильних виробництв.Навчальний посібник. – Харків: Видавництво «Діса плюс», 2023. – 150 с. 2. Сухенко Ю.Г., Серьогін О.О., Сухенко В.Ю., Рябоконь Н.В. Ресурсозберігаючі технології в харчових і переробних виробництвах: [Підручник] / За ред. проф. О.О.Серьогіна. – К.: ЦП «Компринт», 2016. – 338 с 3. Войцицький А. П. Техноекологія : підручник / Войцицький А.П., Дубровський В.П., Боголюбов В.М. ; за ред. В. М. Боголюбова. ? К. : Аграрна освіта, 2009. – 533 с. 4. Петриченко, І.Б. Інноваційні технології галузі [Текст] / І.Б. Петриченко, Ю.М. Резніченко // Курс лекцій для студентів спеціальності 7.05170111" Технології цукру та полісахаридів" ден. та заочн. форм навч. - К.: НУХТ, 2013. – 174 с. 5. Технологія спирту [Текст] / під ред. В.О. Марінченко. — Вінниця.: «Поділля-2000», 2003. — 496 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).