Основи організації та функціонування комп'ютерів

Спеціальність: Комп'ютерна інженерія
Код дисципліни: 6.123.00.O.012
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Спеціалізовані комп'ютерні системи
Лектор: Дунець Роман Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає в отриманні базових знань про структурну організацію та принципи функціонування комп’ютерних засобів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Здатність застосовувати законодавчу та нормативно-правову базу, а також державні та міжнародні вимоги, практики і стандарти з метою здійснення професійної діяльності в галузі комп’ютерної інженерії. Готовність брати участь у роботах з впровадження комп’ютерних систем та мереж, введення їх до експлуатації на об’єктах різного призначення. Здатність вирішувати проблеми у галузі комп’ютерних та інформаційних технологій, визначати обмеження цих технологій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Знати і розуміти наукові положення, що лежать в основі функціонування комп’ютерних засобів, систем та мереж. Знати новітні технології в галузі комп’ютерної інженерії. Вміти. застосовувати знання для ідентифікації, формулювання і розв’язування технічних задач спеціальності, використовуючи методи, що є найбільш придатними для досягнення поставлених цілей. Вміти системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування нових ідей. Вміти застосовувати знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації програмно- технічних засобів комп’ютерних систем та мереж для вирішення технічних задач спеціальності. Вміти ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу комп’ютерних систем та їх компонентів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Основи алгоритмізації та програмування; Комп’ютерна логіка.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення навчальної дисципліни передбачає проведення лекційних та практичних занять та лабораторних робіт. На лекційних заняттях висвітлюються 5 тем: історія розвитку комп’ютерної техніки, основи опрацювання інформації, Принципи організації та побудови комп’ютерів, апаратне забезпечення комп’ютерів та програмне забезпечення комп’ютерів. Практичні заняття закріплюють навики проведення операцій у двійковій системі числення, а лабораторні – дослідженню функціонування фоннейманоського комп’ютера.
Опис: Тема 1. Історія розвитку комп’ютерної техніки. Тема 2. Основи опрацювання інформації. Тема 3. Принципи організації та побудови комп’ютерів. Тема 4. Апаратне забезпечення комп’ютерів. Тема 5. Програмне забезпечення комп’ютерів.
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування в процесі роботи студентів у малих групах на лекційних та лабораторних заняттях. Письмовий контроль і усна компонента на екзамені, комп’ютерне тестування, захист лабораторних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів, іспит - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Дунець Р.Б., Кудрявцев О.Т. Арифметичні основи комп’ютерної техніки. - Львів: Ліга-Прес. - 2006. – 142 с. 2. Матвієнко М. П., Розен В. П., Закладний О. М. Архітектура комп’ютера. Навчальний посібник. — К: Видавництво Ліра-К, 2016. — 264 с. 3. Мельник А.О. Архітектура комп’ютера. – Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2008. – 470 с. Допоміжна 4. Цилькер Б. Я., Орлов С. А. Организация ЭВМ и систем. Учебник для вузов. – СПб.: Питер. 2006. – 668 с. 5. Хамахер К., Вранешич З., Заки С. Организация ЭВМ. 5-е изд. – СПб.: Питер; Киев: Издательская группа BHV, 2003. (Серия “Классика computer science”). 6. Архітектура комп'ютера та конфігурування комп'ютерних систем (на основі фундаменталізованого підходу) [Текст] : навч. посіб. для студентів спец.: 014 "Середня освіта (Інформатика)", 015.10 "Професійна освіта (Комп'ютерні технології)", 121 "Інженерія програмного забезпечення", 122 "Комп'ютерні науки та інформаційні технології", 123 "Комп'ютерна інженерія" / О. В. Антоненко, І. О. Бардус ; Бердян. держ. пед. ун-т. - Харків : ПромАрт, 2018. - 268 с. 7. Бройдо В.Л., Ильина О.Л. Архитектура ЭВМ и систем. – СПб: Питер, 2006. – 718 с. 8. Жмакин А.П. Архитектура ЭВМ. – СПб: БХВ-Петербург, 2006. – 320 с. 9. Операційні системи : навч. посіб. / І. М. Федотова-Півень, І. В. Миронець, О. Б. Півень та ін. ; за ред. В. М. Рудницького. — Харків : ДІСА Плюс, 2019. — 216 с. Навчально-методичне забезпечення 1. Практикум для лабораторних та практичних занять з дисципліни "Основи організації та функціонування комп'ютерів"/ Навчальний посібник для студентів спеціальностей 120003 ?Комп’ютерна інженерія? / Р.Б. Дунець, О.Т. Кудрявцев. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. - 73 с. 2. Основи організації та функціонування комп’ютерів: Методичні вказівки до виконання самостійної розрахунково-графічної роботи для студентів базового напряму «Комп’ютерна інженерія» 6.050102 спеціальностей «Спеціалізовані комп’ютерні системи», «Комп’ютерні системи і мережі» та «Системне програмування» / Укл.: О.Т. Кудрявцев. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. –18с. Інформаційні ресурси 1. Квантовий комп'ютер [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// uk.wikipedia.org/wiki/Квантовий_комп%27ютер. 2. Історія обчислювальної техніки [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// uk.wikipedia.org/wiki/Історія_обчислювальної_техніки. 3. Iсторiя розвитку iнформацiйних технологiй в Українi [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.icfcst.kiev.ua/MUSEUM.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).