Основи організації та функціонування комп'ютерів

Спеціальність: Комп'ютерна інженерія
Код дисципліни: 6.123.00.O.012
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Спеціалізовані комп'ютерні системи
Лектор: Дунець Роман Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає в отриманні базових знань про структурну організацію та принципи функціонування комп’ютерних засобів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Здатність застосовувати законодавчу та нормативно-правову базу, а також державні та міжнародні вимоги, практики і стандарти з метою здійснення професійної діяльності в галузі комп’ютерної інженерії. Готовність брати участь у роботах з впровадження комп’ютерних систем та мереж, введення їх до експлуатації на об’єктах різного призначення. Здатність вирішувати проблеми у галузі комп’ютерних та інформаційних технологій, визначати обмеження цих технологій.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Знати і розуміти наукові положення, що лежать в основі функціонування комп’ютерних засобів, систем та мереж. Знати новітні технології в галузі комп’ютерної інженерії. Вміти. застосовувати знання для ідентифікації, формулювання і розв’язування технічних задач спеціальності, використовуючи методи, що є найбільш придатними для досягнення поставлених цілей. Вміти системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування нових ідей. Вміти застосовувати знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації програмно- технічних засобів комп’ютерних систем та мереж для вирішення технічних задач спеціальності. Вміти ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу комп’ютерних систем та їх компонентів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Основи алгоритмізації та програмування; Комп’ютерна логіка.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення навчальної дисципліни передбачає проведення лекційних та практичних занять та лабораторних робіт. На лекційних заняттях висвітлюються 5 тем: історія розвитку комп’ютерної техніки, основи опрацювання інформації, Принципи організації та побудови комп’ютерів, апаратне забезпечення комп’ютерів та програмне забезпечення комп’ютерів. Практичні заняття закріплюють навики проведення операцій у двійковій системі числення, а лабораторні – дослідженню функціонування фоннейманоського комп’ютера.
Опис: Тема 1. Історія розвитку комп’ютерної техніки. Тема 2. Основи опрацювання інформації. Тема 3. Принципи організації та побудови комп’ютерів. Тема 4. Апаратне забезпечення комп’ютерів. Тема 5. Програмне забезпечення комп’ютерів.
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування в процесі роботи студентів у малих групах на лекційних та лабораторних заняттях. Письмовий контроль і усна компонента на екзамені, комп’ютерне тестування, захист лабораторних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів, іспит - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Дунець Р.Б., Кудрявцев О.Т. Арифметичні основи комп’ютерної техніки. - Львів: Ліга-Прес. - 2006. – 142 с. 2. Матвієнко М. П., Розен В. П., Закладний О. М. Архітектура комп’ютера. Навчальний посібник. — К: Видавництво Ліра-К, 2016. — 264 с. 3. Мельник А.О. Архітектура комп’ютера. – Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2008. – 470 с. Допоміжна 4. Цилькер Б. Я., Орлов С. А. Организация ЭВМ и систем. Учебник для вузов. – СПб.: Питер. 2006. – 668 с. 5. Хамахер К., Вранешич З., Заки С. Организация ЭВМ. 5-е изд. – СПб.: Питер; Киев: Издательская группа BHV, 2003. (Серия “Классика computer science”). 6. Архітектура комп'ютера та конфігурування комп'ютерних систем (на основі фундаменталізованого підходу) [Текст] : навч. посіб. для студентів спец.: 014 "Середня освіта (Інформатика)", 015.10 "Професійна освіта (Комп'ютерні технології)", 121 "Інженерія програмного забезпечення", 122 "Комп'ютерні науки та інформаційні технології", 123 "Комп'ютерна інженерія" / О. В. Антоненко, І. О. Бардус ; Бердян. держ. пед. ун-т. - Харків : ПромАрт, 2018. - 268 с. 7. Бройдо В.Л., Ильина О.Л. Архитектура ЭВМ и систем. – СПб: Питер, 2006. – 718 с. 8. Жмакин А.П. Архитектура ЭВМ. – СПб: БХВ-Петербург, 2006. – 320 с. 9. Операційні системи : навч. посіб. / І. М. Федотова-Півень, І. В. Миронець, О. Б. Півень та ін. ; за ред. В. М. Рудницького. — Харків : ДІСА Плюс, 2019. — 216 с. Навчально-методичне забезпечення 1. Практикум для лабораторних та практичних занять з дисципліни "Основи організації та функціонування комп'ютерів"/ Навчальний посібник для студентів спеціальностей 120003 ?Комп’ютерна інженерія? / Р.Б. Дунець, О.Т. Кудрявцев. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. - 73 с. 2. Основи організації та функціонування комп’ютерів: Методичні вказівки до виконання самостійної розрахунково-графічної роботи для студентів базового напряму «Комп’ютерна інженерія» 6.050102 спеціальностей «Спеціалізовані комп’ютерні системи», «Комп’ютерні системи і мережі» та «Системне програмування» / Укл.: О.Т. Кудрявцев. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. –18с. Інформаційні ресурси 1. Квантовий комп'ютер [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// uk.wikipedia.org/wiki/Квантовий_комп%27ютер. 2. Історія обчислювальної техніки [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// uk.wikipedia.org/wiki/Історія_обчислювальної_техніки. 3. Iсторiя розвитку iнформацiйних технологiй в Українi [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.icfcst.kiev.ua/MUSEUM.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).