Організація баз даних

Спеціальність: Комп'ютерна інженерія
Код дисципліни: 6.123.00.O.028
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні обчислювальні машини
Лектор: старший викладач Колодчак Ольга Михайлівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою є надання студентам базових теоретичних знань з організації баз на лекційних заняттях та закріплення цих знань на лабораторних заняттях, шляхом реалізації проєкту створення інформаційної системи з відповідною базою даних в команді з одногрупниками.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: 1) ЗК 3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 2) ЗК 6. Навички міжособистісної комунікації. 3) ЗК 14. Креативність, здатність до системного мислення. 4) ЗК15. Потенціал до подальшого навчання. 5) ЗК 16. Відповідальність за якість виконуваної роботи. фахові компетентності: 1) ФК 7. Здатність використовувати та впроваджувати нові технології, включаючи технології розумних, мобільних, зелених і безпечних обчислень, брати участь в модернізації та реконструкції комп’ютерних систем та мереж, різноманітних вбудованих та розподілених додатків. 2) ФК 9. Здатність системно адмініструвати, адаптувати та експлуатувати наявні інформаційні технології та системи 3) ФК 10. Здатність здійснювати організувати робочих місць, їхнє технічне 3 оснащення. 4) ФК 11. Здатність оформляти отримані результати у вигляді презентацій. 5) ФК 14. Здатність проектувати системи та їхні компоненти з урахуванням всіх аспектів їх життєвого циклу та поставленої задачі, включаючи створення, налащтування, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію. 6) ФК 15. Здатність аргументувати вибір методів розв?язання спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати, обґрунтовувати та захищати прийняті рішення. фахові компетентності професійного спрямування: 1) ФКС 3.3. Здатність створювати програмне забезпечення спеціалізованих комп’ютерних систем. 2) ФКС 3.4. Здатність використовувати засоби автоматизованого проектування спеціалізованих комп’ютерних систем. 3) ФКС 3.5. Здатність брати участь у модернізації спеціалізованих комп’ютерних систем. 4) ФКС 3.6. Здатність брати участь у введенні в експлуатацію спеціалізованих комп’ютерних систем.
Результати навчання: ЗН 1. Знати і розуміти наукові положення, що лежать в основі функціонування комп’ютерних засобів, систем та мереж УМ 2. Вміти розв’язувати задачі аналізу та синтезу засобів, характерних для спеціальності УМ 3. Вміти системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування нових ідей УМ 4. Вміти застосовувати знання технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації УМ 5. Вміти розробляти програмне забезпечення для вбудованих і розподілених застосувань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Дискретна математика Методи, засоби та технології проектування комп’ютерних систем Програмування Технології веб-програмування
Короткий зміст навчальної програми: У зв’язку з поширення автоматизованих систем обробки інформації та економіко - організаційного управління в усі галузі людської діяльності зростає необхідність поліпшувати підготовку інженерних кадрів в галузі інформатики, кібернетики, автоматизації управління, тощо. Виникають нові теоретичні та практичні задачі, пов’язані із складністю зберігання та обробка великих масивів різнорідної інформації, інтелектуалізацією інформаційних систем, використанням нових інформаційних технологій та сучасних програмних продуктів в повсякденній практиці. Курс лекцій «Організація баз даних» присвячений проблемам застосування технології систем реляційних баз даних в процесі побудови інформаційних систем.
Опис: 1. Основи організації баз даних. • Інформаційні системи та інформаційні технології. • Інформація і дані. • Архітектури інформаційних систем. • Архітектура баз даних. • Методи обробки інформації. • Системи керування базами даних, рівні абстракції в СКБД, відмінності сприйняття бази даних. • Архітектура баз даних. • Моделі даних. • Класифікація баз даних. • Класифікація систем керування базами даних. • Предметна область баз даних. • Моделі предметної області баз даних. • Реляційна модель даних. • Формалізація відношень. • Операції реляційної алгебри та їх властивості. • Реляційне числення. 2. Основи проектування реляційних баз даних. • Залежності даних в реляційній моделі. • Функціональні залежності, аксіоми та правила виводу функціональних залежностей. • Декомпозиції, що володіють властивістю з’єднання без втрат. • Алгоритм прогонки. • Декомпозиції, що зберігають функціональні залежності. • Нормальні форми (перша, друга, третя, Бойса-Кодда) бази даних та алгоритми їх нормалізації. • Багатозначні залежності та аксіоми їх виводу. • Особливості представлення в реляційній базі даних неповної інформації. • Проектування реляційних баз даних. 3. Мова запитів SQL. 1. Робота з таблиціми: • CREATE TABLE • DROP TABLE • Створення первинних та зовнішніх ключів 2. Запити на отримання інформації з бази даних: • SELECT .. FROM .. WHERE, • INNER JOIN, LEFT JOIN, RIGHT JOIN, • GROUP BY, HAVING, • агрегуючі функції MIN, MAX, SUM, COUNT, • предикати EXIST, ANY, ALL 3. Запити модифікації даних: • INSERT INTO • UPDATE • DELETE FROM 4. Командна робота над проектом та його захист
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування в процесі роботи студентів у малих групах на лекційних та лабораторних заняттях. Письмовий контроль і усна компонента на заліку, комп’ютерне тестування, захист лабораторних робіт. Під час дистанційної роботи (у тому числі за умов карантину) передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відеоконференцій на лекційних заняттях. Лабораторні роботи проводяться в аудиторії або (у випадку дистанційного навчання) на домашньому комп’ютері. Індивідуальні звіти з лабораторних робіт та письмові роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту викладача через канал зв’язку @lpnu.ua. Дистанційні заняття проводяться на платформах MS Teams та ZOOM.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи 30 балів Письмова компонента 50 балів Усна компонента 20 балів (захист проєкту) Разом 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Джеймс Р. Грофф, Пол М. Вайнберью. SQL: повне керівництво. - 2008. 2. Діго С.М. Проектування та використання баз даних. - 2005. 3. Пасічник В.В. Організація баз даних та знань: підручник для ВНЗ/ В.В. Пасічник, В.А. Резніченко.-К.: Видавнича група BHV,2006.-384с. Допоміжна 4. Лук’янова В.В. Комп’ютерний аналіз даних: Посібник. - К.: Академія, 2008. - 344с. 5. А.H. Hаумов, А.М. Вендров і ін., "Системи керування базами даних і знань", М.:Фінанси і статистика, 1991р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).