Фізика

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.O.014
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Доцент Кравчук Ігор Миронович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 1.створити майбутньому спеціалістові надійний науковий фундамент на якому ґрунтується його наступна спеціальна підготовка; 2.дати студентові можливість орієнтуватися в основних фізичних теоріях і межах їх застосовності, модельних підходах, та навчити фізично грамотно їх використовувати; 3.сформувати навики планування, проведення та опрацювання результатів вимірювань фізичних величин та інтерпретації отриманих результатів експерименту, у тому числі оцінювання їх достовірності та похибок вимірювань; 4.сформувати цілісний науковий світогляд у галузі фізики; 5.допомогти орієнтуватися в потоці науково-технічної інформації;
Завдання: Здатність особи розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідних наук і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Вивчення фізики передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Загальні компетентності: 1. ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 2. ЗК02. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 3. ЗК03. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. 4. ЗК04. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел. 5. ЗК05. Навички здійснення безпечної діяльності. 6. ЗК06. Прагнення до збереження навколишнього середовища. 7. ЗК07. Здатність працювати в команді. 8. ЗК08. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення. 9. ЗК09. Здатність спілкуватися іноземною мовою; 10.ЗК10. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. Фахові компетентності: 1.ФК1. Здатність аналізу матеріалів, конструкцій та процесів на основі законів, теорій та методів математики, природничих наук і прикладної механіки. 2.ФК2. Здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, в тому числі і за наявності деякої невизначеності. 3.ФК3. Здатність проводити технологічну і техніко-економічну оцінку ефективності використання нових технологій і технічних засобів. 4.ФК4. Здатність здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, комплектацію технічних комплексів, мати базові уявлення про правила їх експлуатації. 5.ФК5. Здатність виконувати технічні вимірювання, одержувати, аналізувати та критично оцінювати результати вимірювань.
Результати навчання: Студент повинен показати наступні програмні результати навчання: Знання (ЗН): 1. ЗН2. Знати фізику на рівні, необхідному для розв’язання типових задач і проблем механічної інженерії, промислового інжинірингу, матеріалознавства та ливарництва. У тому числі: 1) знати основні фізичні поняття, величини, явища та закони фізики, які необхідні для наступного вивчення спеціальних дисциплін; 2) знати одиниці вимірювання основних фізичних величин та вміти використовувати метод аналізу розмірності при перевірці отриманих аналітичних формул; 3) розуміти фізичну природу процесів, які використовуються у професійній діяльності фахівця, та вміти виокремити найважливіші із них; 4) мати сформований науковий світогляд та науковий стиль мислення; 5) вміти самостійно планувати та проводити простий фізичний експеримент, опрацьовувати та аналізувати його результати; 6) вміти користуватися загальновживаними вимірювальними приладами для вимірювання лінійних розмірів, механічних, термодинамічних, електричних та оптичних величин; 7) мати сформовані навики аналізу поведінки фізичних систем та розв’язування задач з різних областей фізики, пов’язаних із розв’язуванням у майбутньому інженерних задач відповідно до профілю підготовки та проводити у наступному комп'ютерне моделювання поведінки досліджуваних систем; 8) мати сформовану широку теоретичну підготовку з метою допомогти студентам застосовувати у своїй професійній діяльності нові, сучасні фізичні ідеї та принципи; 9) Розробляти, планувати, впроваджувати методи організації безпечної діяльності у сфері механічної інженерії, промислового інжинірингу, матеріалознавства та ливарництва. 10) мати сформовану екологічну та етичну культуру, навики прогнозування наслідків конкретних технічних рішень для навколишнього середовища; 11) мати сформовані навики безумовного дотримання правил техніки безпеки при роботі з обладнанням на виробництві та у побуті. Уміння (УМ): 1. УМ1. Вміти застосовувати сучасні інформаційні технології та використовувати інтернет-ресурси. 2. УМ4. Вміти застосовувати знання про основні принципи та методи вимірювання фізичних величин і основних технологічних параметрів для обґрунтування вибору засобів вимірювань та оцінювання їх метрологічних характеристик. 3. УМ5. Розробляти та використовувати технології матеріалознавства з урахуванням вимог до збереження навколишнього середовища. 4. УМ12. Вміння застосовувати знання української мови для професійного спілкування та роботи з науково-технічними джерелами. Комунікація (КОМ) 1. КОМ1. Давати відповіді, пояснювати, розуміти пояснення, дискутувати, звітувати державною мовою на достатньому для професійної діяльності рівні; 2. КОМ2. Давати відповіді, пояснювати, розуміти пояснення, дискутувати, звітувати іноземною мовою на достатньому для розуміння рівні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Фізика (шкільна програма) Математика (шкільна програма) Хімія (шкільна програма) Супутні і наступні навчальні дисципліни Теоретична механіка, частина 1 Вища математика, частина 1 (Лінійна алгебра, аналітична геометрія, математичний аналіз) Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Курс фізики складається з 60 год лекцій, 15 год практичних та 60 год лабораторних занять у ІI семестрі. Лекційний курс охоплює вісім розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодинаміки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової оптики, квантової природи випромінювання, елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи у ІI семестрі виконуються в механіко-молекулярній лабораторій, в електричній і оптичній лабораторіях. В кінці ІI семестру студенти складають екзамен.
Опис: Тема 1: Фізичні основи механіки Тема: Фізичні основи механіки поступального руху Тема: Фізичні основи механіки обертального руху Тема 2: Коливання і хвилі Тема 3: Молекулярно-кінетична теорія ідеальних газів Тема 4: Термодинаміка Тема 5: Електростатика Тема 6: Електричне поле в речовині Тема 7: Постійний електричний струм. Тема 8: Електромагнетизм Тема 9: Хвильова оптика Тема 10: Корпускулярно-хвильовий дуалізм випромінювання Теплове випромінювання Тема 11: Елементи фізики атомного ядра
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання 1. Опитування при допуску до лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання письмових тестів ) 2. Опитування при захисті лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання письмових тестів ) 3. Перевірка розрахунково-графічних робіт 4. Екзамен – письмова форма (питання та задачі – письмові відповіді, та тести онлайн). 5. Екзамен – усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Лабораторні заняття 10 балів Письмовий тестовий контроль 1 та 2 5+5 = 10 балів РГР 10 балів Екзаменаційний контроль письмова компонента 60 балів усна компонента 10 балів Разом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. Загальний курс фізики. В 3 ч. Том 1. Механіка. Молекулярна фізика і термодинаміка / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. – Київ.: Техніка, 1999. – 536с. 2. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. Загальний курс фізики. В 3 ч. Том 2. Електрика і магнетизм / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. – Київ.: Техніка, 2001. – 452с. 3. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. Загальний курс фізики. В 3 ч. Том 3. Оптика. Квантова фізика / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. – Київ.: Техніка, 1999. – 520с. 4. П.М. Воловик. Фізика для університетів. П.М. Воловик. – Київ.: Ірпінь : Перун, 2005.- 864 с. Допоміжна 1. Савельев И.В. Курс физики в 3 ч. Т. 1. Механика, молекулярная физика / И.В. Савельев – М.: Наука, 1989. – 350с. 2. Савельев И.В. Курс физики в 3 ч. Т. 2. Электричество, колебания и волны, волновая оптика / И.В. Савельев – М.: Наука, 1989. – 462с. 3. Савельев И.В. Курс физики в 3 ч. Т. 3. Квантовая оптика, атомная физика, физика твердого тела, физика атомного ядра и элементарных частиц / И.В. Савельев – М.: Наука, 1987. – 320с. 4. Детлаф А.А., Яворский Б.М. Курс физики. Учеб. пособие для втузов А.А. Детлаф, Б.М. Яворский. – М.: Высш. шк., 1989. – 608с. 5. Физический практикум. Электричество и оптика. под ред. В.И. Ивероновой – М.: Наука, 1968. – 806с. 6. Волькенштейн В.С. Сборник задач по общему курсу физики. В.С. Волькенштейн. – М.: Наука, 1973. – 380с. 9. Електронні інформаційні ресурси Курс у Віртуальному навчальному середовищі НУ Львівська політехніка: І.М.Кравчук Електронний навчально-методичний комплекс «Фізика» для студентів Інституту інженерної механіки та транспорту у ВНС НУЛП 2017р, http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2616 http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2623 Додаткові матеріали Лабораторний практикум з фізики. Частина 1. http://imfn.lviv.ua/zf/?page_id=188 Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. http://imfn.lviv.ua/zf/?page_id=189 Лабораторний практикум з фізики. Частина 3. http://imfn.lviv.ua/zf/?page_id=190
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).