Проєктування та технологія виготовлення металорізальних інструментів

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.E.081
Кількість кредитів: 8.50
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Гурей Ігор Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання студентам теоретичних та практичних знань, стосовно формування навиків та розвиток здібностей при проектуванні та розробленні технології виготовлення металорізальних інструментів на основі сучасних методів оброблення матеріалів різанням, які забезпечать якість та працездатність інструментів, відновлення його різальних властивостей у процесі експлуатації, що необхідно інженерам-механікам для розуміння технологічних процесів виробництва деталей машин.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей у відповідності до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 131 Прикладна механіка для другого рівня вищої освіти (Наказ МОН України № 865 від 20 червня 2019 року)
Результати навчання: - Виконувати розрахунки на міцність, витривалість, стійкість, довговічність, жорсткість деталей машин. - Виконувати геометричне моделювання деталей, механізмів і конструкцій у вигляді просторових моделей і проекційних зображень; оформлювати результати у виді технічних і робочих креслень. - Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовою, включаючи знання спеціальної термінології та навички міжособистісного спілкування. - Знати основні принципи, задачі та вимоги до процесів технологічної підготовки виробництва сучасних машинобудівних підприємств України. - Вміти проектувати основні типи металорізальних інструментів, встановлювати вимоги до точності та якості, знати методи розрахунку конструктивних і геометричних параметрів основних видів інструментів, знати принципи виготовлення інструментів, забезпечення їх якості, розмірної стійкості та відновлення різальних властивостей, здійснювати синтез технологічних процесів виготовлення металорізальних інструментів. - Знати системи та класифікаційні ознаки допоміжних інструментів, володіти методами вибору допоміжних інструментів, залежно від типу металорізального інструмента та обладнання. - Розуміти основи методології побудови САПР різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів, вміти проектувати і конструювати засоби технологічного оснащення (металорізальні інструменти, допоміжні інструменти, контрольно-вимірювальні інструменти, спеціальні й універсальні пристрої, які використовуються у технологічних процесах оброблення, складання, відновлення тощо) та оформляти відповідні комплекти конструкторської документації, у т.ч. – з використанням спеціалізованих САПР, знати та розуміти можливості та особливості автоматизації конструкторської та технологічної підготовки виробництва механообробного підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Нарисна геометрія та інженерна графіка. 2. Технологія конструкційних матеріалів. 3. Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання. 4. Металорізальні верстати. 5. Теорія різання. 6. Обладнання та прогресивні методи формоутворення деталей 7. САПР різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних і практичних знань і навиків у проектуванні та технології виготовлення металорізальних інструментів на основі передових методів оброблення матеріалів різанням, що забезпечить відповідну якість та працездатність інструментів, відновлення його різальних властивостей у процесі експлуатації; спроможності вибирати і обґрунтовувати раціональні конструкції різального інструментів та обирати основне технологічне устаткування; використовувати засоби автоматизованого проектування металорізальних інструментів та технологічних процесів їх виготовлення
Опис: Терміни і визначення. Основні принципи побудови конструкції різальних інструментів. Інструменти загального призначення. Різці. Інструменти для обробки отворів. Фрези. Протяжки. Інструменти для обробки різі. Абразивний інструмент. Зуборізальні фрези. Зуборізальні довбаки. Шнекові шліцьові фрези. Шевери. Інструменти для утворення зубів конічних коліс. Обкатний інструмент для неевольвентного профілю. Дискові інструменти для виготовлення деталей з гвинтовою поверхнею. Загальні поняття з технології виготовлення різальних інструментів. Методи отримання заготовок для виготовлення різальних інструментів. Особливості механічних операцій виготовлення різальних інструментів. Термічна обробка металорізальних інструментів:
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з лабораторних робіт, практичних завдань, усне опитування, контрольна робота (30 %) - підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усно форма (70 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: - письмові звіти з лабораторних робіт, практичних завдань, усне опитування, контрольна робота (30 %) - підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усно форма (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кукляк М.Л., Афтаназів І.С., Юрчишин І.І. Металорізальні інструменти. Проектування. – Львів, 2003.- 556 с. 2. Фельдштейн Е.Э. Металлорежущие инструменты : Справочник конструктора / Е.Э. Фельдштейн, М.А. Кориневич. – Минск : Новое знание, 2009. – 1039 с. 3. Металлорежущие инструменты /Г.Н.Сахаров, О.Б.Арбузов, Ю.Л.Боровой и др. - М.: Машиностроение, 1989. - 328 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Проєктування та технологія виготовлення металорізальних інструментів (курсова робота)

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.E.085
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Гурей Ігор Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою виконання курсового проєкту з дисципліни «Проектування та технологія виготовлення металорізальних інструментів», є закріплення і розширення теоретичних та технічних знань отриманих під час вивчення спеціальних дисциплін, додаткової спеціальної довідкової, технічної, нормативної і наукової літератури; самостійно розробляти та проектувати конструкції металорізальних інструментів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей у відповідності до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 131 Прикладна механіка для другого рівня вищої освіти (Наказ МОН України № 865 від 20 червня 2019 року)
Результати навчання: - Знати основні принципи, задачі та вимоги до процесів технологічної підготовки виробництва сучасних машинобудівних підприємств України. - Вміти проектувати основні типи металорізальних інструментів, встановлювати вимоги до точності та якості, знати методи розрахунку конструктивних і геометричних параметрів основних видів інструментів, знати принципи виготовлення інструментів, забезпечення їх якості, розмірної стійкості та відновлення різальних властивостей, здійснювати синтез технологічних процесів виготовлення металорізальних інструментів. - Знати системи та класифікаційні ознаки допоміжних інструментів, володіти методами вибору допоміжних інструментів, залежно від типу металорізального інструмента та обладнання. - Розуміти основи методології побудови САПР різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів, вміти проектувати і конструювати засоби технологічного оснащення (металорізальні інструменти, допоміжні інструменти, контрольно-вимірювальні інструменти, спеціальні й універсальні пристрої, які використовуються у технологічних процесах оброблення, складання, відновлення тощо) та оформляти відповідні комплекти конструкторської документації, у т.ч. – з використанням спеціалізованих САПР, знати та розуміти можливості та особливості автоматизації конструкторської та технологічної підготовки виробництва механообробного підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Проектування та технологія виготовлення металорізальних інструментів 2. Теорія різання. 3. Технологія конструкційних матеріалів 4. Технологія машинобудування. 5. Металорізальні верстати. 6. САПР різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних і практичних знань і навиків у проектуванні та технології виготовлення металорізальних інструментів на основі передових методів оброблення матеріалів різанням, що забезпечить відповідну якість та працездатність інструментів, відновлення його різальних властивостей у процесі експлуатації; спроможності вибирати і обґрунтовувати раціональні конструкції різального інструментів та обирати основне технологічне устаткування; використовувати засоби автоматизованого проектування металорізальних інструментів та технологічних процесів їх виготовлення.
Опис: Курсова робота полягає у розробленні конструкції та розрахунку металорізальних інструментів, а саме: 1. Розрахунок і проектування фасонного різця для виготовлення фасонної деталі за заданим кресленням. 2. Розрахунок і проектування шпонкової протяжки для обробки отвору за заданим кресленням. 3. Розрахунок і проектування комплекту мітчиків для нарізання різі за даними розмірами.
Методи та критерії оцінювання: Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни за виконання курсового проекту складається з оцінки за захист курсового проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни за виконання курсового проекту складається з оцінки за захист курсового проекту (100 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гурей І.В. Розрахунок та проектування фасонного різця. Методичні вказівки до виконання курсової роботи. – Львів : НУ «ЛП», 2016. – 41 с. 2. Гурей І.В. Розрахунок та проектування шпонкової протяжки. Методичні вказівки до виконання курсової роботи. – Львів : НУ «ЛП», 2016. – 29 с. 3. Гурей І.В. Розрахунок та проектування комплекту мітчиків. Методичні вказівки до виконання курсової роботи. – Львів : НУ «ЛП», 2016. – 51 с. 4. 1. Солодкий В.І., Плівак О.А. Основи проектування різального інструмента – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. – 178 с. 5. Солодкий В.І., Плівак О.А. Основи проектування різального інструмента. Частина 2. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. – 220 с. 6. Солодкий В.І., Плівак О.А., Майданюк С.В. Проектування металорізальних інструментів. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2017. – 170 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).