Технологічне оснащення

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.E.082
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: канд.техн.наук, доцент Литвиняк Ярослав Мирославович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни - надання студентам теоретичних знань, формування та розвиток компетентностей для фахової участі в якісному проектуванні, конструюванні та впровадженні нового та вдосконаленні існуючого технологічного оснащення, яке забезпечує реалізацію сучасних технологічних процесів механічного оброблення, складання та контролю виробів машинобудівного виробництва.
Завдання: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми в області прикладної механіки або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів механічної інженерії й характеризується комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Знання та розуміння предметної області, розуміння професійної діяльності. ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК6. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. ЗК7. Здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями. ЗК8. Здатність спілкуватися іноземною мовою, у т.ч. – технічною. ЗК10. Навички здійснення безпечної діяльності. ЗК12. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК13. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. фахові компетентності: ФК1. Здатність аналізувати матеріали, конструкції та процеси на основі законів, теорій та методів математики і природничих наук, у т.ч. – прикладної механіки. ФК2. Здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, у т.ч. –за наявності певної невизначеності. ФК3. Здатність проводити технологічну і техніко-економічну оцінку ефективності використання нових технологій і технічних засобів. ФК7. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проектування (CAD), виробництва (CAM), інженерних розрахунків (CAE) та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань з прикладної механіки. ФК8. Здатність до просторового мислення і відтворення просторових об’єктів, конструкцій та механізмів у вигляді проекційних креслень та тривимірних геометричних моделей. ФК9. Здатність представлення результатів своєї інженерної діяльності з дотриманням загальноприйнятих норм і стандартів. ФК10. Здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук. фахові компетентності професійного спрямування: ФКС3.1. Здатність проектувати об’єкти виробництва, обладнання, оснащення, засоби автоматизації виробничих процесів із застосуванням гідро- і пневмоприводів і систем керування. ФКС3.2. Здатність виконувати заходи з ефективної експлуатації й обслуговування технологічного устаткування й оснащення, засобів автоматизації виробництва та систем керування. ФКС3.3. Спроможність брати участь у процесах проектування й організації підрозділів машинобудівного підприємства, здійснювати вибір і компонування технологічного устаткування й оснащення, засобів заводського транспорту, вантажопідіймальних засобів, засобів контролю і керування технологічних процесів. ФКС3.6. Спроможність здійснювати проектування всіх видів металообробних інструментів та інших засобів технологічного оснащення, технологічних процесів оброблення з використанням сучасних програмних продуктів з автоматизованого проектування та комп’ютерного інжинірингу.
Результати навчання: Результати навчання: Загальні: РН6. Створювати і теоретично обґрунтовувати конструкції машин, механізмів та їх елементів на основі методів прикладної механіки, загальних принципів конструювання, теорії взаємозамінності, стандартних методик розрахунку деталей машин. РН16. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовою, включаючи знання спеціальної термінології та навички міжособистісного спілкування. Професійна лінія 3. Технології машинобудування: ПРН3.1. Знати основні принципи теорії різання металів, методи і технологічне спорядження для формоутворення деталей машин, області їх застосування, фізичні, технічні та економічні показники методів механічного оброблення, а також інших методів формоутворення деталей машин. ПРН3.2. Знати основні принципи, задачі та вимоги до процесів технологічної підготовки виробництва сучасних машинобудівних підприємств України. ПРН3.7. Знати і розуміти принципи, методи проектування спеціальних й універсальних пристроїв, будову, призначення, принципи роботи, методику вибору та застосування їх на відповідних типах технологічного устаткування, відповідно до поставлених технологічних, організаційних та інших завдань. Методи навчання і викладання: Лекційні, лабораторні та практичні заняття інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, метод проблемного викладу. Самостійна робота – репродуктивний метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Потоковий контроль - виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з лабораторних робіт; Виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з розрахунково-графічних робіт. Екзамен – письмова робота, усне опитування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Технологічні основи машинобудування Дисципліни за вибором. Кореквізити: Обладнання та прогресивні методи формоутворення деталей. Системи автоматизованого проектування різальних інструментів, оснащення та технологічних процесів. Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна складається із положень що визначають : класифікацію пристроїв за призначенням, ступенем спеціалізації та рівнем механізації; принципи встановлення заготовок у пристроях; установлювальні елементи пристроїв, конструкції, вимоги до опор, матеріали для їх виготовлення; закріплення заготовок у пристроях, затискні елементи та силові вузли пристроїв; основні поняття про контрольні та складальні пристрої; стандартизація технологічного оснащення; пристрої для встановлення та закріплення робочих інструментів; напрямки розвитку конструкцій пристроїв для верстатів з ЧПК та гнучких автоматизованих виробництв.
Опис: Вступ. Мета та завдання дисципліни, її зв‘язок з іншими дисциплінами. Основні поняття та визначення Встановлення заготовок у пристроях. Елементи пристроїв для встановлення заготовок Закріплення заготовок у пристроях, розрахунок сил закріплення. Закріплювальні елементи та механізми пристроїв. Встановлювально-закріплювальні механізми пристроїв. Силові рушії (приводи) верстатних пристроїв. Елементи пристроїв для координування, спрямування та контролю положення інструмента. Корпуси, спеціальні частини і механізми пристроїв. Складальні пристрої. Контрольно-вимірювальні пристрої Стандартизація технологічного оснащення. Загальні положення. Пристрої для встановлення та закріплення різальних інструментів. Напрямки розвитку конструкцій пристроїв для верстатів з ЧПК та гнучких автоматизованих виробництв.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний контроль 1. Захист звітів до лабораторних робіт проводиться в усній формі шляхом опитування за темою та методикою проведення лабораторної роботи. 2. Захист розрахунково – графічних робіт виконаних за індивідуальним завданням проводиться в усній формі шляхом опитування за тематикою розрахункових робіт. Підсумковий контроль – екзаменаційний контроль 1. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 2. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: Поточний контроль: 1. Виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з лабораторних робіт – 15 балів. 2. Виконання, засвоєння теоретичного матеріалу, захист звітів з розрахунково-графічних робіт – 20 балів Разом за поточний контроль – 35 балів. Екзаменаційний контроль: 1. Письмова компонента – 55 балів. 2. Усна компонента – 10 балів. Разом за екзаменаційний контроль – 65 балів. Разом за дисципліну – 100 балів. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 1. Оцінка за дисципліну відображається за 100 бальною шкалою і переводиться у 5-ти бальну національну шкалу. Шкала переводу балів в оцінки: (1 – 49) балів – оцінка незадовільно; (50 – 70) балів – оцінка задовільно; (71 – 87) балів – оцінка добре; (88 – 100) балів – оцінка відмінно. 2. Максимальна кількість балів за лабораторну роботу встановлюється за такими критеріями: відпрацювання лабораторної роботи, повне виконання поставлених завдань; оформлення звіту з лабораторної роботи згідно встановленого завдання та вимог до оформлення письмових звітів студентських робіт; захист звіту з лабораторної роботи методом усного опитування за темою та методикою проведення лабораторної роботи. Звіти виконаних лабораторних робіт повинні містити: титульний аркуш, мету лабораторної роботи, короткі теоретичні відомості, порядок виконання лабораторної роботи, необхідні схеми, рисунки, заповнені таблиці, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки та їх тлумачення за отриманими результатами. Максимальна кількість балів, відведених на кожну лабораторну роботу: Визначення похибок базування циліндричних деталей в призмі – 3 бали; Визначення сили закріплення заготовки деталі ексцентриковим затискачем – 2 бали; Дослідження сили закріплення деталі гвинтовим затискачем залежно від форми торця гвинта – 2 бали; Дослідження залежності сили від переміщення штоку пневмокамери – 3 бали; Комбіновані механізми верстатних пристроїв закріплення заготовок – 2 бали; Розроблення монтажної схеми універсально-збірного пристрою – 3 бали. 3.Максимальна кількість балів за розрахунково-графічні роботи встановлюється за такими критеріями: повне виконання поставлених завдань; оформлення звіту з розрахунково-графічної роботи згідно встановленого завдання та вимог до оформлення письмових звітів студентських робіт; захист звітів з розрахунково-графічних робіт здійснюється за результатами тестового контролю виконуваного за тестовими завданнями Електронного навчально-методичного комплексу. Звіт з виконаних розрахунково-графічних робіт повинен містити: титульний аркуш, мету короткі теоретичні відомості, методику виконання завдання, необхідні схеми, рисунки, заповнені таблиці, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки за отриманими результатами. Максимальна кількість балів, відведених на кожну частину розрахунково-графічних робіт: Добір теоретичної схеми базування при встановленні заготовки в пристрої – 4 бали. Розрахунок похибки базування деталі в пристрої – 4 бали. Визначення сили закріплення заготовки в пристрої.– – 4 бали. Визначення зусиль і вибір основних параметрів простих затискачів – 4 бали. Розрахунок силового приводу комбінованого затискача пристрою – 4 бали. 4. Максимальна кількість балів за письмову компоненту екзаменаційного контролю становить 50 балів. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 5. Максимальна кількість балів за усну компоненту екзаменаційного контролю становить 10 балів. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену. 6. Оцінка за навчальну дисципліну встановлюється шляхом сумування результатів за поточний контроль та екзаменаційний контроль (письмова та усна компоненти).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Литвиняк Я.М. Електронний навчально-методичний комплекс «Технологічне оснащення». Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка». https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6612. Література до розрахункової роботи. 1. Технологічне оснащення: Методичні вказівки та завдання до виконання розрахункової (розрахунково-графічної) роботи або контрольної роботи з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 Прикладна механіка спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 48 с. Література до практичних занять. 1. Розроблення теоретичної схеми базування: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 12 с. 2. Визначення похибки базування деталі в пристрої. Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 14 с. 3. Визначення сили закріплення заготовки в пристрої: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 9 с. 4. Розрахунок та вибір параметрів механізмів верстатних пристроїв. Гвинтові та клинові затискачі: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладачі Я.М.Литвиняк, Я.М.Кусий - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 9 с. 5. Розрахунок та вибір параметрів механізмів верстатних пристроїв. Ексцентрикові затискачі: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладачі Я.М.Литвиняк, Я.М.Кусий - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 8 с. 6. Розрахунок та вибір силового приводу комбінованого затискача пристрою: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладачі Я.М.Литвиняк, Я.М.Кусий - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 11 с. 7. Розрахунок та вибір параметрів центрувальних затискачів пристроїв: Методичні вказівки до виконання практичного заняття з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 - Прикладна механіка спеціалізації - Технології машинобудування всіх форм навчання / Укладач Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 12 с. Література до лабораторних занять. 1. Визначення похибок базування циліндричних деталей в призмах: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №1 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 "Прикладна механіка" спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 10 с. 2. Визначення сили закріплення деталі ексцентриковим затискачем: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №2 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 «Прикладна механіка» спеціалізації «Технології машинобудування» всіх форм навчання / Уклад. Я.М. Литвиняк, Я.М.Кусий. - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. – 11 с. 3. Дослідження процесу закріплення деталі гвинтовим затискачем залежно від форми торця гвинта: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №3 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 "Прикладна механіка" спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Укладач Я.М.Литвиняк, І.І.Юрчишин - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021.-10 с. 4. Дослідження залежності сили від переміщення штоку пневмокамери: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №4 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 "Прикладна механіка" спеціалізації "Технології машинобудування" всіх форм навчання / Укладач Я.М.Литвиняк - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. - 9 с. 5. Комбіновані механізми верстатних пристроїв закріплення заготовок: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №5 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності 131 «Прикладна механіка» спеціалізації «Технології машинобудування» всіх форм навчання / Уклад. Я.М.Литвиняк, І.І.Юрчишин - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. – 13 с. 6. Розроблення монтажної схеми універсально-збірного пристрою: Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи №6 з дисципліни "Технологічне оснащення" для студентів спеціальності «Прикладна механіка» - 131 спеціалізації «Технології машинобудування» всіх форм навчання / Уклад. Я.М. Литвиняк, Я.М.Кусий. - Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2021. – 14 с. 8. Рекомендована література Базова 1.Боженко Л.І. Проектування верстатного спорядження. – Львів: Світ, 2001. – 296 с. 2.Боровик А.І. Технологічна оснастка механоскладального виробництва: Підручник. – К.: Кондор, 2008. – 726 с. 3.Дичковский М.Г. Технологічна оснастка. Курс лекцій.:Навчальний посібник. / Дичковский М.Г. – Херсок. Олді-плюс, 2011. – 324 с. Допоміжна 1. Юрчишин І.І. Технологія машинобудування: Посібник-довідник для виконання кваліфікаційних робіт: Навч. посібник / І.І.Юрчишин, Я.М.Ливиняк, І.Є.Грицай та ін. / За ред. І.І.Юрчишина. – Львів: Вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 528 с. 2. Кроль О.С. Проектування металорізальних верстатів у середовищі АРМ WinMachine: Підручник / О.С.Кроль, С.В.Шевченко, В.І.Соколов. – Луганськ: Вид-во СНУ ім.. В.Даля, 2011. - 386 с. Інформаційні ресурси Литвиняк Я.М. Електронний навчально-методичний комплекс «Технологічне оснащення». Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка». https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6612.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).