Технології зварювання

Спеціальність: Робототехніка та промисловий інжиніринг
Код дисципліни: 6.131.07.O.032
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Нафтогазова інженерія та зварювання
Лектор: Дзюбик А. Р.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу є формування у студентів загального рівня знань з технологій, що застосовують у виробництві на даний час та отримають розвиток у майбутньому, вибудувати розуміння фізичних процесів, що забезпечують формування якісних зварних з’єднань.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми в області прикладної механіки або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів механічної інженерії й характеризується комплексністю та невизначеністю умов (ІНТ) загальні компетентності: - знання та розуміння предметної області, розуміння професійної діяльності (ЗК2); - визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків (ЗК6); - здатність вчитися й оволодівати сучасними знаннями (ЗК7); - навички здійснення безпечної діяльності (ЗК10); - здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК12); - здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт (ЗК13). фахові компетентності: - здатність аналізувати матеріали, конструкції та процеси на основі законів, теорій та методів математики і природничих наук, у т.ч. – прикладної механіки (ФК1); - здатність робити оцінки параметрів працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах та знаходити відповідні рішення для забезпечення заданого рівня надійності конструкцій і процесів, у т.ч. – за наявності певної невизначеності (ФК2); - здатність проводити технологічну і техніко-економічну оцінку ефективності використання нових технологій і технічних засобів (ФК3); - здатність здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, комплектацію технічних комплексів, мати базові уявлення про правила їх експлуатації (ФК4); - здатність використовувати аналітичні, статистичні та чисельні математичні методи для розв’язання задач прикладної механіки, зокрема здійснювати розрахунки на міцність, витривалість, стійкість, довговічність, жорсткість в процесі статичного та динамічного навантаження з метою оцінювання надійності та прогнозування ресурсу деталей і конструкцій машин (ФК5); - здатність представлення результатів своєї інженерної діяльності з дотриманням загальноприйнятих норм і стандартів (ФК9); - здатність описувати та класифікувати широке коло технічних об’єктів та процесів, що ґрунтується на глибокому знанні та розумінні основних механічних теорій та практик, а також базових знаннях суміжних наук (ФК10).
Результати навчання: Використовувати знання теоретичних основ механіки твердого тіла, рідин і газів, теплотехніки, електроніки й електротехніки для вирішення професійних завдань (РН2) Знати конструкції, методики вибору і розрахунку, основи обслуговування й експлуатації приводів верстатного, зварювального і робототехнічного устаткування (РН10) Оцінювати техніко-економічну ефективність виробництва (РН13) Здійснювати оптимальний вибір основного технологічного устаткування та комплектацію технічних комплексів (РН14)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Програмування виробничих процесів Опір матеріалів Промислова робототехніка Теорія машин і механізмів Електроніка та мікропроцесорна техніка
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань з основ зварювальних технологій, їх технологічного забезпечення (обладнання, матеріали). При цьому вивчаються галузі їх застосування з точки зору особливостей зварюваних матеріалів виробів, вимог до їх експлуатації. Вміння обґрунтовано вибрати спеціальний спосіб зварювання та дати рекомендації до його запровадження.
Опис: Зварювання: основні поняття та сутність. Класифікація та коротка характеристика основних способів зварювання. Зварні з’єднання та шви. Підготовка та складання деталей до зварювання. Дефекти зварних з’єднань. Тріщиностійкість зварних з’єднань та зварюваність сталей. Технологічні прийоми боротьби із деформаціями та напруженнями при зварюванні. Ручне дугове зварювання металевими електродами з покриттям Дугове зварювання під шаром флюсу Дугове зварювання в захисних газах плавкими електродами: порошковими та суцільного перерізу Дугове зварювання неплавкими електродами Електрошлакове зварювання Технологічні шляхи підвищення продуктивності дугового зварювання Вплив параметрів дугового зварювання на форму зварного шва Матеріали для зварювання Джерела живлення електричної дуги Контактне зварювання Спеціальні методи зварювання Технології зварювання вуглецевих та низьколегованих сталей
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища або усним опитуванням, тестами, оцінкою активності та внесених пропозицій. 2. Захист звітів до лабораторних робіт усним опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень. 3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається із завдань різних рівнів складності. 4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): Захист звітів до лабораторних робіт усним опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень, поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища (40 балів) Екзаменаційний контроль: письмова компонента (50 балів), усна компонента (10 балів) Разом за дисципліну: 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Дзюбик А. Р. Метали та зварювання в будівництві: навч. посібник / А. Р. Дзюбик, І. Б. Хомич – Львів, Дрогобич: Посвіт, 2018. – 238 с. - ISBN 978-617-7624-74-4. 2. Методичні вказівки до виконання циклу лабораторних робіт з курсів “Метали та зварювання в будівництві” та «Основи зварювальних технологій» для студентів спеціальностей 19.192 «Будівництво та цивільна інженерія», 13.136 «Металургія», 13.132 «Матеріалознавство», 13.131 «Прикладна механіка», 13.133 «Галузеве машинобудування». Укл.: А.Р. Дзюбик, Р.В. Палаш, І.Б. Хомич – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2016. – 40 с. 3. Технологія зварювання плавленням: Методичні вказівки до виконання курсової та розрахункових робіт з дисциплін “Метали та зварювання в будівництві ” та «Основи зварювальних технологій» для студентів спеціальностей 19.192 «Будівництво та цивільна інженерія», 13.136 «Металургія», 13.132 «Матеріалознавство», 13.131 «Прикладна механіка», 13.133 «Галузеве машинобудування» / Укл. А. Р. Дзюбик, - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2016. - 12 с. 4. Газополуменева обробка металів: методичні вказівки до циклу лабораторних робіт з курсів «Метали та зварювання в будівництві», «Металознав¬ст¬во та зварювання» та «Основи зварювальних технологій» для студентів напрямів підготовки 192 «Будівництво та цивільна інженерія», 131 «Прикладна механіка», 132 «Матеріалоз¬навство», 133«Галузеве маши-нобудування» та 136 «Мета¬лургія». Укл.: А. Р. Дзюбик, І. Б. Хомич – Львів: Видав¬ництво НУЛП, 2018. – 20 с. Рекомендована література Базова 1. Спеціальні способи зварювання: підручник / І. В. Крівцун, В. В. Квасницький, С. Ю. Максимов, Г. В. Єрмолаєв, за загальною редакцією академіка НАН України, доктора технічних наук, професора Б. Є. Патона. – Миколаїв : НУК, 2017.– 346 с. 2. Технологія електродугового зварювання: Підручник / І. В. Гуменюк, О.Ф.Іваськів, О. В. Гуменюк,. – К.: Грамота, 2007. – 512 с. Обладнання і технологія газозварювальних робіт: Підручник / І. В. Гуменюк, О.Ф.Іваськів. – К.: Грамота, 2005. – 272 с. 3. Палаш В.М. Металознавчі аспекти зварності залізовуглецевих сплавів: Навч. посібник. – Львів: КІНПАТРІ, 2003. -236 с 4. Палаш В.М., Палаш Р.В. Зварювання та наплавлення чавунів: навч. посібник. – Львів, Бадікава Н.О., 2017. – 178 с. Допоміжна 1. Биковський О.І., Піньковський І.В. Довідник зварника. – Київ: Техніка, 2002. - 336 с. 2. Підгаєцький В.В. Пори, включення і тріщини в зварних швах – К.: Техніка, 1970. – 236 с. 3. Обладнання та технології зварювальних робіт : навч. посіб. / І. В. Гуменюк. – К. : Грамота, 2014. – 120 с. Інформаційні ресурси 1. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Технології зварювання». Укладачі: Дзюбик А. Р., Хомич І. Б. Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14285
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).