Методологія досліджень у фінансах
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.072.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: професор Алєксєєв Ігор Валентинович, д.е.н.
доцент Мазур Андріана Володимирівна, к.е.н.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у професійній діяльності або у процесі навчання у сфері фінансів, банківської справи та страхування,у т.ч. інноваційного характеру, що передбачає застосування теорій та методів управління фінансами, проведення досліджень та характеризується невизначеністю умов і вимог до професійної та дослідницької діяльності. Загальних: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; ЗК2. Здатність спілкуватися іноземною мовою. ЗК3. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК6. Навички міжособистісної взаємодії. Спеціальних (фахових): СК1. Здатність використовувати фундаментальні закономірності розвитку фінансів, банківської справи та страхування у поєднанні з дослідницькими і управлінськими інструментами для здійснення професійної та наукової діяльності. СК4. Здатність оцінювати дієвість наукового, аналітичного і методичного інструментарію для обґрунтування управлінських рішень у сфері фінансів, банківської справи та страхування. СК6. Здатність застосовувати міждисциплінарні підходи при розв’язанні складних задач і проблем у сфері фінансів, банківської справи та страхування. СК7. Здатність до пошуку, використання та інтерпретації інформації, необхідної для вирішення професійних і наукових завдань в сфері фінансів, банківської справи та страхування. СК8. Здатність застосовувати інноваційні підходи в сфері фінансів, банківської справи та страхування. СК10. Здатність виконувати наукові дослідження у сфері фінансів, банківської справи та страхування з урахуванням поставлених завдань та наявних обмежень.
Результати навчання: ПР01. Використовувати фундаментальні закономірності розвитку фінансів, банківської справи та страхування у поєднанні з дослідницькими і управлінськими інструментами для здійснення професійної та наукової діяльності.
ПР02. Знати на рівні новітніх досягнень основні концепції і методології наукового пізнання у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
ПР04. Відшуковувати, обробляти, систематизувати та аналізувати інформацію, необхідну для вирішення професійних та наукових завдань в сфері фінансів, банківської справи та страхування.
ПР05. Вільно спілкуватися іноземною мовою усно і письмово з професійних та наукових питань, презентувати і обговорювати результати досліджень.
ПР07. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності.
ПР08. Вміти застосовувати інноваційні підходи у сфері фінансів, банківської справи та страхування та управляти ними.
ПР14. Обґрунтовувати актуальність досліджень, можливість досягнення поставлених цілей з урахуванням наявних ресурсів, висувати гіпотези, аргументувати висновки за результатами досліджень.
ЗН1. Концептуальні знання, набуті у процесі навчання та професійної діяльності, включаючи певні знання сучасних досягнень, зокрема пріоритетів наукових досліджень у фінансовій сфері на сучасному етапі розвитку економіки.
УМ1. Розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів для різних рівнів та етапів наукових досліджень, що дозволяють фахово проводити дослідження і фінансування наукових розробок.
КОМ2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію.
АВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Методи навчання і викладання
Лекції, семінарські, практичні заняття: метод евристичний, метод проблемного викладу,
метод дедукції; метод індукції, науково-дослідницький метод.
Самостійна робота: проблемно-пошуковий метод, дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Поточний контроль:
- Тестування;
- Усне вибіркове опитування;
- Виконання та захист практичних робіт.
- Виконання та захист індивідуального завдання;
Екзаменаційний контроль:
- Тестування або виконання індивідуального завдання;
- Усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Моделювання діяльності на страховому ринку, Податковий менеджмент, Ринок фінансових послуг, Страховий менеджмент, Фінансові інновації, Фінансовий менеджмент.
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни «Методологія досліджень у фінансах» є теоретичні та практичні засади наукових досліджень у сфері фінансів.
Дисципліна є однією з важливих обов’язкових навчальних дисциплін магістерської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень у фінансовій сфері.
Опис: Предметом вивчення навчальної дисципліни «Методологія досліджень у фінансах» є теоретичні та практичні засади наукових досліджень у сфері фінансів. Дисципліна є однією з важливих обов’язкових навчальних дисциплін магістерської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень у фінансовій сфері.Наукові дослідження у фінансах. Загально логічні методи у фінансових дослідженнях. Емпіричні методи у фінансових дослідженнях. Наукові підходи до фінансових досліджень. Напрями досліджень і різновиди наукової діяльності. Академічна доброчесність. Методологія досліджень ефективності у фінансовій сфері. Методологічні засади дослідження державної політики у сфері науки. Методологічні засади дослідження фінансування науки.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль: (тестове опитування; усне опитування на практичних заняттях; робота в малих групах; виконання індивідуального завдання (за варіантом) та його захист.
- Підсумковий контроль: складання екзамену (письмової та усної компонент).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: (тестове опитування; усне опитування на практичних заняттях; робота в малих групах; виконання індивідуального завдання (за варіантом) та його захист. - Підсумковий контроль: складання екзамену (письмової та усної компонент). Практичні заняття, робота у малих групах (45%); • підсумковий контроль (55% - екзаменаційний контроль): письмова компонента (30%), усна компонента (25%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ihor ALIEKSIEIEV, Oksana KURYLO. (2023). MONITORING OF THE BANKING SECTOR OF UKRAINE DURING THE WAR. Actual problems of education and science in the conditions of war : collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks California : GS Publishing Services, 2023. P. 64-70. ISBN 979-8-9866959-6-9. DOI : 10.51587/9798-9866-95969-2023-06. (Chapter in the monograph).
2. Alieksieiev, I., & Mazur, A. (2022). SUSTAINABLE BANKING: THE CONCEPT OF THE BANK’S ENVIRONMENTAL POLICY IN THE FIELD OF RESOURCE ALLOCATION TO FOSTER SUSTAINABLE ECONOMIC DEVELOPMENT. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3(44), 8–15. https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3764
3. Azarenkova, G., Alieksieiev, I., Hurkovskyy, M., Oriekhova, K., Golovko, O., & Kurylo, O. (2022). PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP MECHANISM. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 5(46), 240–248. https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3887
4. Віртуальне навчальне середовище: електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Методологія досліджень у фінансах». – Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10650.
5. Віртуальне навчальне середовище: електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Research Methodology in Finance». – Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10652.
6. Restructuring Management. Threats, Adaptations and Development in the Face of Changes : Collective monograph [I. Alieksieiev, A. Mazur (2022) Challenges and objectives of financial support for innovation projects: analysis and international comparison (Chapter 18). – p.241–248]. Torun, Poland: TNOiK, Stowarzyszenie Wyzszej Uzytecznosci, Cracow University of Economics. https://iz.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/2022/05/2022_Restructuring-Management.-Threats-Adaptations-and-Development-in-the-Face-of-Changes.pdf
7. Socio-economic and management concepts : Collective monograph [I. Alieksieiev, A. Mazur (2021) Providing sustainable finance: the role of financial institutions (7.1). – p.323–331]. – Boston: International Science Group. – Boston : Primedia eLaunch, 2021. DOI - 10.46299/ISG.2021.MONO.ECON.I. Retrieved from https://isg-konf.com/socio-economic-and-management-concepts/
8. Алєксєєв І. В., Мазур А. В. (2021) Науково-технічна підготовка виробництва у забезпеченні сталих перетворень економіки // Інфраструктура ринку. – Вип. 52. – С. 61–66. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct52-10. Retrieved from http://www.market-infr.od.ua/journals/2021/52_2021/12.pdf (Index Copernicus).
9. I.Alieksieiev, A.Mazur, A.Moroz. (2020). Methodology of Prospective and Current Research in Finance. Economics, Entrepreneurship, Management, vol. 7, No. 2, p. 46-60. Retrieved from http://science.lpnu.ua/eem/all-volumes-and-issues/volume-7-number-2-2020/methodology-prospective-and-current-research (Index Copernicus)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).