Фінансовий менеджмент
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.072.00.O.004
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: кандидат економічних наук, професор Галина Партин
http://wiki.lp/edu/ua/wiki/Партин_Галина_Остапівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральної компетентності:
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у професійній діяльності або у процесі навчання у сфері фінансів, банківської справи та страхування, у т.ч. інноваційного характеру, що передбачає застосування теорій та методів управління фінансами, проведення досліджень та характеризується невизначеністю умов і вимог до професійної та дослідницької діяльності.
загальних компетентностей:.
- ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- ЗК2. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
- ЗК3. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
- ЗК8. Здатність працювати в міжнародному контексті.
фахових компетентностей:
- СК1. Здатність використовувати фундаментальні закономірності розвитку фінансів, банківської справи та страхування у поєднанні з дослідницькими і управлінськими інструментами для здійснення професійної та наукової діяльності.
- СКЗ. Здатність застосовувати управлінські навички у сфері фінансів, банківської справи та страхування.
- СК7. Здатність до пошуку, використання та інтерпретації інформації, необхідної для вирішення професійних і наукових завдань в сфері фінансів, банківської справи та страхування.
- СК8. Здатність застосовувати інноваційні підходи в сфері фінансів, банківської справи та страхування.
- СК10. Здатність виконувати наукові дослідження у сфері фінансів, банківської справи та страхування з урахуванням поставлених завдань та наявних обмежень.
- СК11. Здатність аналізувати фінансову та податкову політику на мікро- й макрорівні та обґрунтовувати напрями їх удосконалення.
- СК12. Здатність адаптувати та імплементувати міжнародні стандарти та нормативи у практичну діяльність корпорацій у частині управління активами, капіталом, інвестиціями, фінансовими результатами, фінансовими ризиками.
Фахові компетентності професійного спрямування
«Корпоративні фінанси:
- СКС-1. Здатність наукового дослідження та моделювання процесів бюджетування і оподаткування у корпораціях, їхнього антикризового фінансового управління та фінансового контролінгу, взаємозв’язку з фінансовими посередниками, управління інвестиційною і договірною діяльністю у корпораціях, використовуючи фахові знання з фінансів, банківської справи та страхування.
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
знати: сутність, мету і функції фінансового менеджменту, складові фінансового механізму; інформаційне та організаційне забезпечення фінансового менеджменту; методи оцінювання вартості грошей в часі та їх використання у фінансових розрахунках; сучасні методи та інструментарій фінансового управління активами, капіталом, прибутком. інвестиціями, грошовими потоками, фінансовими ризиками та дослідження їх ефективності; методи фінансового аналізу і планування; зміст основних механізмів антикризового фінансового управління підприємством при загрозі банкрутства:
уміти: використовувати теорію і методи фінансового менеджменту для вирішення складних задач і проблем у професійній та дослідницькій діяльності, зокрема організувати систему фінансового менеджменту; застосувати методи та інструментарій фінансового менеджменту для управління формуванням, розподілом та використанням фінансових ресурсів і досліджувати їх ефективність; виявляти, ставити та вирішувати проблеми з урахуванням наявних ресурсів; забезпечувати ефективне управління грошовими потоками, доходами, витратами й фінансовими результатами, інвестиціями, активами, капіталом підприємства; розробляти багатоваріантні підходи до регулювання фінансових ризиків; ставити цілі, скеровувати зусилля на пріоритетні напрямки роботи, формувати фінансову стратегію і фінансові плани підприємства з врахуванням невизначеності розвитку умов діяльності; оцінювати фінансовий стан підприємства; організувати антикризове фінансове управління; працювати в команді та формувати ефективну комунікаційну стратегію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит:
- кореквізит: ринок фінансових послуг
Короткий зміст навчальної програми: .Вивчення теоретичних та прикладних основ фінансового менеджменту, визначення складових системи його організаційного та інформаційного забезпечення, методичного інструментарію оцінювання вартості грошей в часі, вартості власного і позикового капіталу, оцінювання ефективності інвестиційних проектів та рівня фінансових ризиків, аналізу фінансового стану та оцінки ймовірності банкрутства підприємства, методів формування фінансових планів і бюджетів. Висвітлення методів та механізмів управління прибутком, активами, капіталом, інвестиціями, фінансовими ризиками підприємства та особливостей антикризового фінансового управління.
Опис: Теоретичні та організаційні основи фінансового менеджменту. Система забезпечення фінансового менеджменту. Управління грошовими потоками підприємства. Визначення вартості грошей в часі та їх використання у фінансових розрахунках. Управління прибутком підприємства. Управління активами. Вартість і оптимізація структури капіталу. Управління інвестиціями. Аналіз фінансових звітів. Внутрішньофірмове прогнозування та планування на підприємстві. Управління фінансовими ризиками. Антикризове фінансове управління підприємством.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача освіти:
Усне опитування та тестування здобувачів освіти (студентів) на лекційних і практичних заняттях, виступи при обговоренні проблемних завдань, правильність виконання практичних завдань, оцінка активності під час роботи у малих групах, участі у дискусіях, оцінювання правильності розрахунків і обгрунтованості висновків за результатами досліджень при виконанні лабораторних робіт, розрахунково-графічної роботи, контрольних робіт, здатності аргументовано представляти результати досліджень під час захисту виконаних робіт у присутності інших студентів. Виконання тестових завдань за темами курсу у ВНС . Письмова робота і усна компонента на екзамені.
2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент)
Письмова компонента:
Завдання 1-го рівня – тести;
Завдання 2-го рівня – тести;
Завдання 3-го рівня – розв’язати 2 задачі;
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 40 балів, у тому числі:
-тестування за темами – 8 балів;
-усне опитування, виконання практичних завдань, ефективність комунікації у малих групах – 7 балів;
-виконання і захист розрахунково-графічної роботи - 10 балів;
-виконання і захист лабораторних робіт (3*5балів) – 15 балів.
Екзаменаційний контроль – 60 балів, у тому числі:
-письмова компонента – 47 балів;
- усна компонента – 13 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література:
Базова
1. Аранчій В.І. Фінансовий менеджмент: навч. посібник. /В.І. Аранчій , О.О. Томілін, Л.О. Дорогань-Писаренко. РВВ ПДАУ, 2021. - 300 с.
2. Партин Г.О. – Фінансовий менеджмент: підручник. / Г.О. Партин, Н.Є. Селюченко. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 388 с.
3. Фінансовий менеджмент: Підручник. / В.М. Шелудько; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. 2-ге вид., стер. — К.: Знання, 2013. — 375 с.
4. Школьник І. О. Фінансовий менеджмент : навч. посіб. / І. О. Школьник. –К. : Ліра-К, 2015.–301 с.
8. Методичне забезпечення
1. Робоча програма навчальної дисципліни «Фінансовий менеджмент».
2. Конспекти лекцій та їх презентації з дисципліни.
3.Тестові завдання за кожною темою.
4. Таблиці складних відсотків.
5. Питання до екзамену, екзаменаційні білети.
6. Методичні рекомендації до проведення практичних і семінарських занять з дисципліни “Фінансовий менеджмент” для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня спеціальності 072 “Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок” денної та заочної форм навчання / Уклад. Г.О. Партин Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. - 61 с.
7. Фінансовий менеджмент: Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з дисципліни “Фінансовий менеджмент” для студентів денної і заочної форм навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок» / Укл.: Партин Г.О. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. – 26 с
8. Методичні рекомендації до виконання контрольних робіт №1 та №2 з дисципліни “Фінансовий менеджмент” для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа, страхування фондовий ринок» заочної форми навчання / Уклад. Г.О. Партин, О.Б. Курило - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. – 26 с.
9. Методичні рекомендації до виконання розрахунково-графічної роботи з дисципліни “Фінансовий менеджмент” для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок» денної форми навчання / Уклад. Г.О. Партин - Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. - 18с.
10. Методичні рекомендації до виконання самостійної роботи з дисципліни “Фінансовий менеджмент” для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок» / Укл.: Партин Г.О., Селюченко Н.Є. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023. – 20 с.
11. Віртуальне навчальне середовище Фінансового менеджменту. – Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=400
9. Інформаційні ресурси
1. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. №436-ІV [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua.
2. Офіційний веб-сайт Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua
3. Офіційний веб-сайт Міністерства фінансів України. – Режим доступу : http://www.minfin.gov.ua .
4. Офіційний веб - сайт Державного комітету статистики України- Режим доступу: www.ukrstat. gov.ua .
5. Офіційний веб - сайт Агентства з розвитку інфраструктури фондового ринку України" [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://smida.gov.ua.
6. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. [Електронний ресурс]. Режим доступу. http://portal.rada.gov.ua
7. Офіційний веб-сайт Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua
8. Реалізація промислової продукції https://index.minfin.com.ua/ua/economy/trade/prod/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).