Безпечна експлуатація інженерних систем і мереж

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.023
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доц. Почапська Ірина Ярославівна;
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - Надання знань, умінь, здібностей для здійснення ефективної професійної діяльності шляхом забезпечення безпечної експлуатації інженерних систем і мереж на підприємствах та об’єктах науково-освітньої діяльності. - Формування у студентів відповідальності за особисту та колективну безпеку і усвідомлення необхідності обов’язкового виконання в повному обсязі всіх заходів гарантування безпеки праці на робочих місцях.
Завдання: Загальні компетентності: (К07) Навички міжособистісної взаємодії (К08) Здатність працювати як в команді, так і автономно. (К09) Навики здійснення безпечної діяльності (К10) Прагнення до збереження навколишнього середовища. Фахові компетенції: (К13). Здатність до застосовування тенденцій розвитку техніки і технології захисту людини, матеріальних цінностей і довкілля від небезпек техногенного і природного характеру та обґрунтованого вибору засобів та систем захисту людини і довкілля від небезпек. (К17). Здатність обґрунтовано обирати та застосовувати методи визначення та контролю фактичних рівнів негативного впливу уражальних чинників джерел надзвичайних ситуацій на людину і довкілля (К18). Здатність до аналізу й оцінювання потенційної небезпеки об'єктів, технологічних процесів та виробничого устаткування для людини й навколишнього середовища. (К26). Здатність до організації безпечної експлуатації техніки, устаткування, спорядження у сфері професійної діяльності, створення безпечних і здорових умов праці.
Результати навчання: (РН04). Застосовувати отримані знання правових основ цивільного захисту, охорони праці у практичній діяльності. (РН07).Обирати оптимальні заходи і засоби, спрямовані на зменшення професійного ризику, захист населення, запобігання надзвичайним ситуаціям (РН12). Визначати технічний стан зовнішніх та внутрішніх інженерних мереж та споруд для оцінювання відповідності його вимогам цивільного захисту та техногенної безпеки (РН14). Ідентифікувати небезпеки та можливі їх джерела, оцінювати ймовірність виникнення небезпечних подій та їх наслідки. (РН18). Пояснювати концептуальні основи моніторингу об’єктів захисту та знати автоматичні системи, прилади та пристрої, призначені для спостереження та контролювання стану об’єкта моніторингу, вимірювання його параметрів та збереження інформації щодо його стану.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: — пререквізити: Безпека життєдіяльності Система управління охороною праці, цивільною та промисловою безпекою — кореквізит: Безпечна експлуатація будівель та споруд; Безпека потенційно небезпечних технологій та виробництв
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Безпечна експлуатація інженерних систем і мереж» об’єднує систему загальних знань і навиків з водопостачання, водовідведення, електропостачання, теплопостачання та газопостачання. У процесі вивчення дисципліни студенти повинні чітко засвоїти, що інженерні системи в нових побудованих і реконструйованих населених пунктах проектуються та експлуатуються комплексно. Одночасно споруджуються і вводяться в дію всі види інженерного обладнання житлоаої і виробничої зон. Інженерні споруди і комунікації розміщують з урахуванням взаємної ув'язки. Всі системи водопостачання, каналізації, газо-, тепло-, електропостачання вирішують централізовано. Тому при розв’язанні цих питань незалежно від кількості населення, природно-кліматичних умов, народно-господарського профілю об’єкта необхідно передбачити комплексний підхід до інженерного обладнання. Виклад дисципліни включає загальні питання безпеки праці на підприємствах та установах.
Опис: 1. Загальні питання забезпечення безпеки систем та мереж. 2. Документний супровід та паспортизація об’єктів. 3. Водопостачання населених пунктів та будівель. 4. Каналізація населених пунктів та будівель. 5. Організація безпечної експлуатації систем водопостачання та водовідведення. 6. Системи і споруди газопостачання. 7. Схеми водопостачання, каналізації та газопостачання. 8. Теплові мережі. 9. Системи вентиляції і кондиціонування повітря. 10. Системи опалення. 11. Системи та мережі електропостачання. 12. Низьковольтні мережі. 13. Загальні вимоги безпеки до експлуатації систем та мереж водопостачання, каналізації та теплопостачання. 14. Організація роботи щодо забезпечення безпеки праці при експлуатації систем газопостачання. 15. Організація роботи щодо забезпечення безпеки праці при експлуатації систем водопостачання. 16. Організація роботи щодо забезпечення безпеки праці при експлуатації систем водовідведення та каналізації. 17. Вимоги безпеки при обслуговуванні систем та мереж газопостачання. 18. Вимоги безпеки при обслуговуванні вентиляції, опалення. 19. Вимоги безпеки при обслуговуванні систем та мереж: теплопостачання. 20. Вимоги безпеки при обслуговуванні електричних систем та мереж. 21.Підвищення надійності систем і мереж. 22. Вимоги до улаштування та експлуатація тимчасових електромереж. 23.Очисні споруди 24. Вертикальний транспорт будівель: Основні відомості. 25.Види та експлуатація вертикального транспорту будівель. 26. Основні підходи до забезпечення безпеки систем і мереж. 27. Комплексний захист від корозії підземних комунікацій. 28. Проектування і експлуатація інженерних систем будівлі. 29.Способи і засоби реалізації інформаційних технологій безпеки праці. 30.Використання інформаційних технологій експлуатаційними службами
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод; лабораторні заняття - дослідницький метод. Самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Розрахунково-графічна робота (максимум 10 балів), з них: – структура роботи (Завдання, зміст, список використаної літератури та джерел (не менше 5), висновки,) (1 бал); - якість джерел інформації, змісту роботи та висновків (за кожне теоретичне питання максимум 1 бал); – розв’язані задачі з відповідними поясненнями, коментарями та висновками (за кожну задачу максимум 5 балів); – правильно виконана графічна частина (3 бали). 2. Лабораторні роботи (максимум 5 балів), з них: – сформований звіт (структура роботи, обчислення і розрахунки, висновок) (максимум 1,5 бала); - теоретичний матеріал (тестування у ВНС) (максимум 3,5 бала); 3. Практичні роботи (максимум 5 балів): – сформований звіт: структура роботи, (максимум 1,5 бала) обчислення і розрахунки, висновок (максимум 3,5 бала).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Почапська І. Я.Безпечна експлуатація інденерних систем і мереж ": навчальний посібник/ І. Я. Почапська. – Львів: Растр-7, 2023. – 324 с. 2. Почапська І. Я. Конспект лекцій з дисципліни "Безпечна експлуатація систем і мереж ": конспект лекцій / І. Я. Почапська. – Львів: Друк на різографі. – 160 c. 3. Тугай Анатолій Михайлович, Орлов Валерій Олегович, Шадура Віктор Опанасович, Мартинов Сергій Юрійович Міські інженерні мережі та споруди:підруч. для студ. вищ. навч. закл. -К.:Укргеліотех,2010 .-256 с.-(іл.) .-978-966-2216-06-6;Бібліогр.: с. 249 (18 назв) .-90,00 Шифр: 628.1(075.8) Авторський знак: М658 4. Тугай Анатолій Михайлович, Орлов Валерій Олегович Водопостачання:підручник .-К.:Знання,2009 .-736 с. 5. Тугай Олексій Анатолійович, Гарнець В.М., Баглай В.А., Івлєва Н.П., Назаренко І.І., Бойко І.П., Корнієнко М.В., Малишев О.М., Віроцький В.Д., Костира Н.О., Романушко Є.Г., Шебек М.О., Безух А.В., Лавриненко Л.І., Нілов О.О., Білик С.І., Нілова Т.О.Технічний нагляд за будівництвом і безпечною експлуатацією будівель та інженерних споруд: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл./[за ред. О. А. Тугая, В. М. Гарнеця] ; Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт.-К.:Вид-во "Хай-Тек Прес",2011 .-448 с.-(іл.) .- (2 шт) 6. Балінський Іван Семенович, Шпак Григорій Іванович, Савченко Олена Олексіївна. Проектування систем газопостачання:навч. посіб./М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. ун-т "Львів. політехніка" . -Львів:Вид-во Львів. політехніки,2012 .-136 с.-(іл.) 7. Возняк Орест Тарасович, Савченко Олена Олексіївна, Миронюк Христина Володимирівна, Шаповал Степан Петрович, Сподинюк Надія Андріївна, Гулай Богдан Іванович. Теплогазопостачання та вентиляція:навч. посіб. /М-во освіти і науки України, Нац. ун-т "Львів. політехніка" .-Львів:Вид-во Львів. політехніки,2013 .-276 с.-(іл.) літератури, 2009. – 264 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).