Безпека потенційно небезпечних технологій та виробництв
Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.032
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент, Солтисік Роман Андрійович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
загальні компетентності:
• ЗК12. Здатність застосовувати знання про техногенні небезпеки речовин, матеріалів, технологічних процесів;
фахові компетентності:
• СК3. Здатність аналізувати й оцінювати потенційну небезпеку об'єктів господарювання (технологічних процесів і обладнання) для людини й навколишнього середовища;
• СК13. Обґрунтовувати нормативні та організаційні заходи (пропозиції, рекомендації) з підвищення рівня безпеки об'єктів, поліпшення протиаварійного стану об’єктів і територій та усунення виявлених порушень вимог щодо дотримання техногенної безпеки
Результати навчання: • ЗС15. Знання та розуміння проектів будівництва, технологічних частин проекту, інженерних рішень в проекті на їх відповідність вимогам безпеки та охорони праці;
• КУ3. Проведення експериментів їх опрацювання та критичне оцінювання отриманих результатів для перевірки надійності та безпечності виробництв.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: — пререквізити:
Безпека життєдіяльності
Фізика
Хімія
Безпечна експлуатація інженерних систем і мереж
— кореквізит:
Захист у надзвичайних ситуаціях та організація аварійно-рятувальних робіт;
Радіаційний, хімічний та біологічний захист;
Інформаційні технології безпеки праці та техногенної безпеки
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Безпека потенційно небезпечних технологій та виробництв» є складовою частиною підготовки студентів, відіграє значну роль у підготовці керівних кадрів підприємств, робота яких пов’язана з використанням потенційно небезпечних технологій та виробництв.
Сталий розвиток суспільства в сучасному світі визначається дотриманням низки умов, однією з яких є наявність високого рівня професійної підготовки відповідних фахівців. Однією з сучасних умов існування людей є безпечне використання технологій та виробництв, які відіграють важливу роль в житті суспільства. Рівень життя людей значною мірою залежать від наявності високих технологій і виробництв та забезпечення їх безпеки.
Отриманні знання дадуть можливість забезпечити безпеку об’єктів із наявністю потенційно небезпечних технологій та виробництв, шляхом дотримання правил безпечної експлуатації і належного догляду, своєчасного і якісного проведення ремонту технологічного обладнання та запобігати виникненню аварійних ситуацій на хімічно-небезпечних, радіаційно-небезпечних, вибухо- і пожеже-небезпечних та інших об’єктах.
Опис: 1. ОСНОВИ ТЕХНОЛОГІЇ, ПРОЦЕСІВ ТА АПАРАТІВ НЕБЕЗПЕЧНИХ ВИРОБНИЦТВ. ПОНЯТТЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ
2. КЛАСИФІКАЦІЯ ОБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ ЗА ВИДАМИ НЕБЕЗПЕК.
3. ІДЕНТИФІКАЦІЯ ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНИХ ОБ’ЄКТІВ.
4. ВИРОБНИЧІ АВАРІЇ ТА ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ.
5. ХАРАКТЕРНІ АВАРІЇ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ МЕХАНІЧНИХ ПРОЦЕСІВ НА ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНИХ ВИРОБНИЦТВАХ .
6. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ГІДРОМЕХАНІЧНИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ.
7. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ТЕПЛОВИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ.
8. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ МАСООБМІННИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ.
9. НЕБЕЗПЕКА ВИНИКНЕННЯ АВАРІЙ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ХІМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ ТА ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ.
10. ПЛАН ЛОКАЛІЗАЦІЇ ТА ЛІКВІДАЦІЇ АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЙ І АВАРІЙ.
11. ОЦІНКА БЕЗПЕКИ НАФТОПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНИХ ОБ’ЄКТІВ
12. БЕЗПЕКА СКЛАДІВ НАФТИ ТА НАФТОПРОДУКТІВ.
13. ТЕХНОГЕННА БЕЗПЕКА ХІМІЧНИХ ВИРОБНИЦТВ.
14. ТЕХНОГЕННА БЕЗПЕКА КОКСОХІМІЧНИХ ЗАВОДІВ.
15. БЕЗПЕКА ОБ’ЄКТІВ ЕНЕРГЕТИКИ.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
• Виконання індивідуальних практичних завдань.
Підсумковий контроль:
• Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Денна форма навчання
Поточний контроль (ПК)
Практичні (семінарські) заняття - 45 балів
Екзамен
Письмова компонента - 50 балів
Усна компонента - 5 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Михайлюк О.П., Олійник В.В., Михайлюк А.О. Ідентифікація об’єктів підвищеної небезпеки: Навчально-методичний посібник.-Х.:УЦЗУ, 2007.-190 с.
2. Михайлюк О.П., Олійник В.В., Мозговий Г.О. Теоретичні основи пожежної профілактики технологічних процесів та апаратів. - Харків: АЦЗУ МНС України, 2004.- 406 с.
3. Михайлюк О.П., Сирих В.М. Теоретичні основи пожежної профілактики технологічних процесів та апаратів.- Задачник. Харків.- ХІПБ МВС України, 1998.- 119 с.
4. Основи охорони праці. Підручник/ За ред. К.Н. Ткачука і М.О. Халімовського. – К.: Основа, 2008. – 472 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).