Охорона праці у закладах торгівлі та громадського харчування

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.06.E.046
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.хім.н., Токарєва Марія Олександрівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни "Охорона праці у закладах торгівлі та громадського харчування" є надання майбутнім фахівцям теоретичних знань і практичних навичок, необхідних для вирішення питань, пов'язаних із забезпеченням безпечних і нешкідливих умов праці, при розробці і використанні нової техніки та технологічних процесів, організації виробництва, які виключають негативну дію на людину та навколишнє природне середовище.
Завдання: фахові компетентності: ФКС1.1.Володіти основними поняттями системи охорони праці, підходу до її управління і визначення найважливіших пріоритетів діяльності у сфері обслуговування та ІТ-індустрії.
Результати навчання: УМ1.1.Уміння реалізовувати діяльність системи охорони праці та визначати найважливіші пріоритети діяльності у сфері обслуговування та ІТ-індустрії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: — пререквізити: Безпечна експлуатація інженерних систем і мереж — кореквізити: Комп’ютерно інтегровані системи автоматичного контролю та спостереження
Короткий зміст навчальної програми: «Охорона праці у закладах торгівлі та громадського харчування» – нормативна дисципліна, яка вивчається з метою формування у майбутніх фахівців із вищою освітою необхідного в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь із правових та організаційних питань охорони праці, основ фізіології гігієни праці виробничої санітарії, безпеки процесів праці та пожежної безпеки, визначеного відповідними державними стандартами освіти, а також активною позицією щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров’я працівників щодо результатів діяльності торгівельних підприємств та закладів харчування.
Опис: Законодавча та нормативна база України з безпеки праці. Загальні вимоги техніки безпеки на виробництві. Промислова санітарія. Теоретико-методологічні засади харчової безпеки. Державне регулювання в закладах торгівлі та громадського харчування з питань охорони праці. Класифікація шкідливих речовин, видів небезпек та шляхи забруднення сировини та харчових продуктів. Несприятливі фактори на підприємствах харчової промиcловості. Безпека виробничих процесів. Електробезпека. Пожежна безпека технологічного обладнання. Працеохоронні вимоги до приміщень та систем теплопостачання, вентиляції та водопостачання. Методи профілактики травматизму та профзахворювань.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль 1. Виконання практичних робіт. 2. Засвоєння теоретичного матеріалу для практичних робіт – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище». Підсумковий контроль – екзаменаційний контроль 1. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 2. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти: Поточний контроль: 1. Виконання практичних робіт – 20 балів 2. Засвоєння теоретичного матеріалу для практичних робіт – 20 балів. Разом за поточний контроль – 40 балів. Екзаменаційний контроль: 1. Письмова компонента – 50 балів. 2. Усна компонента – 10 балів. Разом за екзаменаційний контроль – 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів. Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 1. Оцінка за дисципліну відображається за 100 бальною шкалою і переводиться у 5-ти бальну національну шкалу. Шкала переводу балів в оцінки: (1 – 49) балів – оцінка «незадовільно»; (50 – 70) балів – оцінка «задовільно»; (71 – 87) балів – оцінка «добре»; (88 – 100) балів – оцінка «відмінно». 2. Максимальна кількість балів за правильне виконання всіх практичних робіт становить 17 балів. Звіти із правильно виконаних практичних робіт повинні містити: назву та мету практичної роботи, перелік вихідних даних (завдання), опис використовуваної методики з відповідними поясненнями, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки та їх тлумачення за отриманими результатами. 3. Максимальна кількість балів за засвоєння теоретичного матеріалу для практичних робіт становить 20 балів. Для отримання вказаної кількості балів студент повинен пройти тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище». 4. Максимальна кількість балів за письмову компоненту екзаменаційного контролю становить 50 балів. Проведення екзамену за результатами вивчення дисципліни, здійснюється у письмовій формі за білетами, які складаються з тестових теоретичних та практичних завдань. 5. Максимальна кількість балів за усну компоненту екзаменаційного контролю становить 10 балів. Усна компонента екзаменаційного контролю проводиться у формі усного опитування за питаннями, що формуються згідно питань білета з письмової компоненти екзамену. 6. Студент отримує оцінку за дисципліну шляхом сумування його результатів за поточний контроль та екзаменаційний контроль (письмова та усна компоненти).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова 1. Пожарова О. В. Охорона праці : навчальний посібник / О. В. Пожарова. - Одеса, 2022. - 86 с. 2. Деревянчук О.В., Дерев’янчук Я.В., Кравченко Г.О., Мотрич А.В. Охорона праці в галузі: навч. посіб. Чернівці: Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2022. 264 с 3. Смирнитська, М. Б. Охорона праці в галузі. Ресторанне господарство і торгівля : навч. посібник : рекомендовано МОН України / М. Б. Смирнитська, Р. М. Тріщ ; Українська інженерно-педагогічна академія. – Х., 2019. – 362 с. 4. Безпека людини у сучасних умовах: Монографія / В.В. Березуцький, Н.Л. Березуцька, А.О. Богодист та ін.; За заг. ред. проф. В.В. Березуцького - Харків: ФОН Мезіна В.В., 2018. - 208 с. 5. Осокін В.В., Селезньова Ю.А. Охорона праці у торгівлі. - Донецьк: ДонНУЕТ, 2008. - 183с. 6. В. В. Бабичев, Г. Ф. Сорокін. Охорона праці і техніка безпеки в торгівлі і громадському харчуванні. - Київ, 2006. - 224 с. 7. М. С. Одарченко. Охорона праці на підприємствах харчування. - Харків, Основа, 1998. - 428 с. Допоміжна 1. НПАОП 52.0-1.01-96. Правила охорони праці для об`єктів роздрібної торгівлі. 2. НПАОП 0.00-4.12-05. Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. 3. НПАОП 0.00-4.21-04. Типове положення про службу охорони праці. 4. НПАОП 0.00-2.23-04 «Перелік заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до валових витрат». 5. Директива Ради Європейських Співтовариств 89/391/ЕЕС «Про впровадження заходів, що сприяють поліпшенню безпеки й гігієни праці працівників». 6. «Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки». 7. НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою». 8. НПАОП 0.00-7.17-18 «Мінімальні вимоги безпеки і охорони здоров`я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці». Інформаційні ресурси 1. Нормативно-правова база з охорони праці http://dnaop.com/ 2. Нормативні документи з охорони праці http://online.budstandart.com/ua/ 3. Державна служба з питань праці http://dsp.gov.ua/ 4. Державна служба України з надзвичайних ситуацій https://dsns.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).