Законодавство трудових відносин, охорони праці та цивільного захисту
Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Бек У.П.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ).
Здатність розв’язувати практичні проблеми у процесі навчання та під час професійної діяльності у галузі права та застосовувати правові теорії та методи на засадах чинного національного законодавства.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми.
Cпеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК).
СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві.
СК8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
СК10. Знання і розуміння соціальної природи трудових відносин та їх правового регулювання.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції.
СК14. Здатність до консультування з правових питань, зокрема, можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів, відповідно до вимог професійної етики, належного дотримання норм щодо нерозголошення персональних даних та конфіденційної інформації.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни, студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Програмні результати навчання (ПР):
ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання.
ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
ПР15. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права.
ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки.
ПР18. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях.
ПР19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
ПР20. Знати категоріальний апарат юридичної науки.
ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права.
ПР28. Аналізувати ситуативні фабули та вирішувати юридичні задачі.
КОМ 4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту.
Автономія і відповідальність (АіВ).
AiB1 Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
АіВ3 Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
АіВ4 Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні: основи екології;
супутні: правові основи цивільної безпеки.
Короткий зміст навчальної програми: Основні законодавчі та нормативно-правові акти з охорони праці та цивільного захисту. Міжнародні норми в галузі охорони праці та цивільного захисту. Система управління охороною праці та цивільного захисту на підприємстві. Травматизм та професійні захворювання. Розслідування нещасних випадків. Нормативно-правове забезпечення функціонування спеціальних підрозділів охорони праці в галузі професійної діяльності. Нормативно-правове забезпечення основних заходів пожежної профілактики на галузевих об’єктах. Державний нагляд та громадський контроль за станом охорони праці на підприємствах, установах, організаціях усіх форм власності. Соціальне страхування від нещасного випадку та професійного захворювання на виробництві. Надзвичайні ситуації та моніторинг небезпек, що можуть спричинити надзвичайні ситуації. Основні заходи та засоби захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій. Планування заходів цивільного захисту. Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту.
Опис: Основні законодавчі та нормативно-правові акти з охорони праці та цивільного захисту. Міжнародні норми в галузі охорони праці та цивільного захисту. Система управління охороною праці та цивільного захисту на підприємстві. Травматизм та професійні захворювання. Розслідування нещасних випадків. Нормативно-правове забезпечення функціонування спеціальних підрозділів охорони праці в галузі професійної діяльності. Нормативно-правове забезпечення основних заходів пожежної профілактики на галузевих об’єктах. Державний нагляд та громадський контроль за станом охорони праці на підприємствах, установах, організаціях усіх форм власності. Соціальне страхування від нещасного випадку та професійного захворювання на виробництві. Надзвичайні ситуації та моніторинг небезпек, що можуть спричинити надзвичайні ситуації. Основні заходи та засоби захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій. Планування заходів цивільного захисту. Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту.
Методи та критерії оцінювання: Усне та письмове опитування. Тестування. Перевірка домашнього завдання. Письмові відповіді на окремі запитання. Іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується:
– здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
– вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
– навики співвідношення причин і наслідків;
– спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
– здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. КонституціяУкраїни: Прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. – К.: Преса України, 2009. – 80 с.
2. ДБН-97 Державні будівельні норми Украі?ни Киі?в. Держ. Стандарт. 1999 р.
3. ДСТУ 3891-99 «Безпека у надзвичаи?них ситуаціях». Киі?в. Держ. Стандарт. 1999 р.
4. ДСТУ Б А.2.2-7:2010. Проектування. Розділ інженерно-технічних заходів цивільного захисту (цивільноі? оборони) у складі проектноі? документаціі? об’єктів. Киі?в. – Мінрегіонбуд Украі?ни. – 2010.
5. Про цивільну оборону Украі?ни: Закон Украі?ни – К.: Голос Украі?ни, 06.03.1993. (додаток – 24.03.1999 р).
6. Положення про цивільну оборону Украі?ни. Постанова кабміну Украі?ни від 10.05.1994. – № 299.
7. Закон Украі?ни «Про державнии? матеріальнии? резерв» від 24.01.97 № 51/97-ВР (Із зм. і доп., внесеними Законами Украі?ни від 18.11.97 № 642/97-ВР, від 16.07.99 № 988-XIV, від 11.05.00 №1709-III, від 16.02.98 №174).
8. Закон Украі?ни «Про правовии? режим воєнного стану». – К.: Урядовии? кур’єр, 14.06.2000. –№107.
9. Закон Украі?ни «Про захист людини від інфекціи?них хвороб» – К.: 06.04.2000. №1645 – III.
10. Закон Украі?ни «Про зону надзвичаи?ноі? екологічноі? ситуаціі?» – К.: 13.07.2000. –№1908 – III.
11. Закон Украі?ни «Про об’єкти підвищеноі? небезпеки». – К.: 18.01.2001. –№2245 – III.
12. Закон Украі?ни «Про охорону атмосферного повітря» – К.: Відомості Верховноі? Ради Украі?ни, 1992. –№ 50. – Ст. 678.
13. Закон Украі?ни «Про зону надзвичаи?ноі? екологічноі? ситуаціі?» від 13.07.00. № 08 – III.
14. Закон Украі?ни «Про правовии? режим територіі?, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильськоі? катастрофи». – К.: Відомості Верховноі? Ради Украі?ни, 1991. – № 16. – Ст. 198; 1992., № 13. – Ст. 177.
15. Закон Украі?ни «Про твариннии? світ». – К.: Відомості Верховноі? Ради Украі?ни, 1993. –№18. – Ст. 191. та ін.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).