Інженерний захист населення та ліквідація надзвичайних ситуацій на об'єктах господарювання

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.033
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Параняк Надія Михайлівна , к.т.н.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування у студентів базових знань і вмінь з питань інженерного захисту населення і територій при надзвичайних ситуаціях природного, техногенного, соціально-політичного характеру, а також набуття ними професійних компетенцій, що забезпечують відповідальність за колективну безпеку; - формування у студентів здатності творчо мислити, вирішувати складні проблеми інноваційного характеру та приймати продуктивні рішення у сфері інженерного захисту об’єктів господарювання та територій з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності, а також досягнень науково-технічного прогресу.
Завдання: - набуття студентами знань, вмінь і здатності до ефективного втілення вимог із захисту територій та інженерно-технічного комплексу, гарантування збереження здоров’я і життя населення при надзвичайних ситуаціях, локалізації та ліквідації їхніх наслідків; - засвоєння студентами методів і технологій захисту персоналу об’єктів господарювання, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах надзвичайних ситуацій, що дозволить їм вирішувати професійні завдання та володіти головними професійними компетентностями для реалізації вказаних завдань.
Результати навчання: знати: • правові основи та функціонування державної системи запобігання та реагування на надзвичайні ситуації природного та техногенного походження; • основні превентивні заходи цивільного захисту, як і ким вони здійснюються; • способи організації інженерного захисту населення та територій; • оновні принципи формування безпечної життєдіяльності людини; • вплив психофізіологічних особливостей людини на формування її безпеки; • класифікацію і нормування шкідливих та небезпечних чинників, що негативно впливають на здоров’я людини; • законодавчі акти та нормативні документи з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності людини; • основи пожежної безпеки, системи пожежного захисту, методи та способи пожежогасіння. • вміти: • визначити коло своїх обов’язків за напрямом професійної діяльності з урахуванням вимог та завдань з інженерного захисту населення і територій; • оцінити та контролювати відповідність умов в природному та техногенному середовищі встановленим нормативам, • вживати заходи безпеки і розробляти технічні рішення для попередження виникнення небезпек на потенційно-небезпечних обєктах; • обирати на основі аналізу привентивні заходи захисту населення і території; • обирати і застосовувати методики з прогнозування та оцінки обстановки в зоні НС, розрахунку параметрів уражальних чинників джерел НС; • оцінювати небезпечні ситуації та приймати рішення щодо термінових заходів у разі виникнення екстремальних ситуацій; • надати долікарську допомогу в екстремальних ситуаціях собі та іншим потерпілим; • оцінювати умови праці, контролювати дотримання вимог з виробничої санітарії; • організувати та провести навчання на робочому місці з питань безпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика Філософія
Короткий зміст навчальної програми: Правові та організаційні питання охорони праці, санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони, освітлення виробничих площ. Промисловий шум. Вібрація. Електрична безпека. Поняття і визначення, що використовуються в безпеки життєдіяльності. Поняття небезпеки та ризику. Концепція прийнятного ризику. Класифікація небезпечних природних процесів і явищ Класифікація і негативні фактори, характерні для техногенного середовища. Транспорт нещасного випадку (аварії). Пожежна безпека. Захисні заходи. Радіаційна безпека. Заходи захисту від радіації. Біологічні ефекти іонізуючого випромінювання. Симптоми радіаційного ураження. Хімічної безпеки. Заходи захисту від небезпечних хімічних речовин Психологічні та соціальні основи забезпечення безпеки людини. Перша допомога в разі аварій.
Опис: Державне управління у сфері цивільного захисту населення і територій від НС та ліквідації їх наслідків. Основні вимоги до норм проектування інженерно-технічних заходів цивільного захисту. Захисні споруди цивільного захисту. Заходи протидії небезпечним природним процесам. Інженерні заходи захисту при техногенних аваріях і катастрофах. Аварійно - рятувальні роботи. Основні етапи, загальна методика організації та ведення. Вимоги до безпечності потенційно-небезпечних об’єктів. Забезпечення стійкості роботи об’єктів господарювання.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100%) включає: - теоретичний матеріал (70%) - письмові звіти з розрахунково-графічної роботи та індивідуальних завдань (30%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Виконання індивідуальних практичних (семінарських) завдань. Підсумковий контроль Засвоєння теоретичного матеріалу – тестовий контроль. Іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Безпека життєдіяльності: Навч. посібник / Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.Я., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2009. – 248 с. 2. Надання першої медичної та долікарської допомоги. Методичні вказівки до лабораторної роботи з курсу “Безпека життєдіяльності” / Укл. Дацько О.С., Петрук М.П., Романів А.С., Скіра В.В., Пуцило В.І. – Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка” , 2003.- 20 с. 3. Жидецький В.Ц., Жидецька М.Є. Перша допомога при нещасних випадках: запитання, завдання, тести і відповіді: Навч. посібник. – К.: Основа, 2003. – 128 с 4. Ступницька Н.В., Федевич О.Є. «Вивчення порядку розслідування та обліку нещасних випадків на виробництві». Методичні вказівки для виконання практичної роботи з дисципліни “Охорона праці” для студентів денної форми навчання всіх спеціальностей / - Львів :НУ „ЛП” 2005.-20с. 5. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці.: Навчальний посібник.- Суми :ВТД „Університетська книга” , 2003.- 496 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).