Інженерний захист населення та ліквідація надзвичайних ситуацій на об'єктах господарювання

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.00.O.033
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Параняк Надія Михайлівна , к.т.н.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування у студентів базових знань і вмінь з питань інженерного захисту населення і територій при надзвичайних ситуаціях природного, техногенного, соціально-політичного характеру, а також набуття ними професійних компетенцій, що забезпечують відповідальність за колективну безпеку; - формування у студентів здатності творчо мислити, вирішувати складні проблеми інноваційного характеру та приймати продуктивні рішення у сфері інженерного захисту об’єктів господарювання та територій з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності, а також досягнень науково-технічного прогресу.
Завдання: - набуття студентами знань, вмінь і здатності до ефективного втілення вимог із захисту територій та інженерно-технічного комплексу, гарантування збереження здоров’я і життя населення при надзвичайних ситуаціях, локалізації та ліквідації їхніх наслідків; - засвоєння студентами методів і технологій захисту персоналу об’єктів господарювання, населення, матеріальних та культурних цінностей в умовах надзвичайних ситуацій, що дозволить їм вирішувати професійні завдання та володіти головними професійними компетентностями для реалізації вказаних завдань.
Результати навчання: знати: • правові основи та функціонування державної системи запобігання та реагування на надзвичайні ситуації природного та техногенного походження; • основні превентивні заходи цивільного захисту, як і ким вони здійснюються; • способи організації інженерного захисту населення та територій; • оновні принципи формування безпечної життєдіяльності людини; • вплив психофізіологічних особливостей людини на формування її безпеки; • класифікацію і нормування шкідливих та небезпечних чинників, що негативно впливають на здоров’я людини; • законодавчі акти та нормативні документи з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності людини; • основи пожежної безпеки, системи пожежного захисту, методи та способи пожежогасіння. • вміти: • визначити коло своїх обов’язків за напрямом професійної діяльності з урахуванням вимог та завдань з інженерного захисту населення і територій; • оцінити та контролювати відповідність умов в природному та техногенному середовищі встановленим нормативам, • вживати заходи безпеки і розробляти технічні рішення для попередження виникнення небезпек на потенційно-небезпечних обєктах; • обирати на основі аналізу привентивні заходи захисту населення і території; • обирати і застосовувати методики з прогнозування та оцінки обстановки в зоні НС, розрахунку параметрів уражальних чинників джерел НС; • оцінювати небезпечні ситуації та приймати рішення щодо термінових заходів у разі виникнення екстремальних ситуацій; • надати долікарську допомогу в екстремальних ситуаціях собі та іншим потерпілим; • оцінювати умови праці, контролювати дотримання вимог з виробничої санітарії; • організувати та провести навчання на робочому місці з питань безпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика Філософія
Короткий зміст навчальної програми: Правові та організаційні питання охорони праці, санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони, освітлення виробничих площ. Промисловий шум. Вібрація. Електрична безпека. Поняття і визначення, що використовуються в безпеки життєдіяльності. Поняття небезпеки та ризику. Концепція прийнятного ризику. Класифікація небезпечних природних процесів і явищ Класифікація і негативні фактори, характерні для техногенного середовища. Транспорт нещасного випадку (аварії). Пожежна безпека. Захисні заходи. Радіаційна безпека. Заходи захисту від радіації. Біологічні ефекти іонізуючого випромінювання. Симптоми радіаційного ураження. Хімічної безпеки. Заходи захисту від небезпечних хімічних речовин Психологічні та соціальні основи забезпечення безпеки людини. Перша допомога в разі аварій.
Опис: Державне управління у сфері цивільного захисту населення і територій від НС та ліквідації їх наслідків. Основні вимоги до норм проектування інженерно-технічних заходів цивільного захисту. Захисні споруди цивільного захисту. Заходи протидії небезпечним природним процесам. Інженерні заходи захисту при техногенних аваріях і катастрофах. Аварійно - рятувальні роботи. Основні етапи, загальна методика організації та ведення. Вимоги до безпечності потенційно-небезпечних об’єктів. Забезпечення стійкості роботи об’єктів господарювання.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100%) включає: - теоретичний матеріал (70%) - письмові звіти з розрахунково-графічної роботи та індивідуальних завдань (30%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Виконання індивідуальних практичних (семінарських) завдань. Підсумковий контроль Засвоєння теоретичного матеріалу – тестовий контроль. Іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Безпека життєдіяльності: Навч. посібник / Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.Я., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2009. – 248 с. 2. Надання першої медичної та долікарської допомоги. Методичні вказівки до лабораторної роботи з курсу “Безпека життєдіяльності” / Укл. Дацько О.С., Петрук М.П., Романів А.С., Скіра В.В., Пуцило В.І. – Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка” , 2003.- 20 с. 3. Жидецький В.Ц., Жидецька М.Є. Перша допомога при нещасних випадках: запитання, завдання, тести і відповіді: Навч. посібник. – К.: Основа, 2003. – 128 с 4. Ступницька Н.В., Федевич О.Є. «Вивчення порядку розслідування та обліку нещасних випадків на виробництві». Методичні вказівки для виконання практичної роботи з дисципліни “Охорона праці” для студентів денної форми навчання всіх спеціальностей / - Львів :НУ „ЛП” 2005.-20с. 5. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці.: Навчальний посібник.- Суми :ВТД „Університетська книга” , 2003.- 496 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).