Professional Etiquette and International Tourist Protocols

Major: Tourism
Code of subject: 6.242.02.E.098
Credits: 5.00
Department: Tourism
Lecturer: Nedzvetska O.V.
Semester: 8 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: Learning outcomes: - ability to work in an international context; - knowledge of basic international protocols in the field of tourism; - knowledge of the types and purposes of international tourism organizations; - Possession of sufficient knowledge of the basic definitions of discipline, functions and principles of business etiquette; - ability to solve specialized problems and practical problems during professional activity in the field of international tourism; - ability to portray and communicate in the process of recreation with tourists of different ages; - ability to work and communicate in teams of employees of enterprises of the tourism industry according to the laws of ethics and professional etiquette; - ability to understand and respect the multicultural nature of the tourist environment.
Required prior and related subjects: Prerequisites: Legal regulation of tourist activity, Philosophy of tourism, Organization of hotel economy, Organization of restaurant economy. Co-requisites: International tourism, International tourism organizations, Imageology and PR-technologies in tourism.
Summary of the subject: Establishment and operation of international tourism organizations. International legal acts in the field of tourism. General resolution of the UN Rome Conference on International Tourism and Travel. Manila Declaration on World Tourism. Acapulco document. Charter of tourism. Tourism Code. The Hague Declaration on Tourism Global Code of Ethics for Tourism. Rules of conduct and etiquette in historical retrospect. Etiquette and corporate culture of tourist organizations. Etiquette of the head of a travel agency. Rules and etiquette at business meetings and conferences. Communication as a phenomenon in the communication of an employee of the firm. Non-verbal means of communication in the professional etiquette of tourism workers. Etiquette and protocol for business receptions. Business paraphernalia in professional etiquette. Image as a condition for business success in international tourism.
Assessment methods and criteria: Current control (30%) - practical classes, oral examination. Final control (70%) - credit.
Recommended books: 1. Ващишин М.Я. Правове регулювання туристичної діяльності: навчально-методичний посібник / Ващишин М.Я. – Львів, 2014. – 219 с. 2. Герасимчук А. А. Етика й етикет сучасного бізнесу – запорука економічної безпеки підприємств: навч. посібник / А.А. Герасимчук, О.І. Тимошенко, Я. Дашкевич. – К.: Європейський університет, 2007. -285 с. 3. Данильчук Л. А. Основы имиджа и этикета: учеб. пособие / Л. А. Данильчук. - К.: Кондор, 2004. - 232 с. 4. Діловий етикет. Етика ділового спілкування / укл. І.Афанасьєв. - 3-є вид. перероб. та доп.- К.: Альтерпрес, 2003. - 368 с. 5. Дмитренко М.Й. Ділове спілкування: норми, принципи, стратегії: монографія - Черкаси: Брама-Україна, 2009. - 120 с. 6. Єпіфанова Ю.С. Правове регулювання туристичної діяльності: навчальний посібник / Єпіфанова Ю.С., Новікова Л.В., Файєр О.А. – Харків, 2014. – 237 с. 7. Козловський Є.В. Правове регулювання туристичної діяльності: Навчальний посібник / Козловський Є.В. – К. «Центр учбової літератури», 2015 . – 272 с 8. Палеха Ю. І. Етика ділових відносин: навч. посібник / Ю. І. Палеха. – К.: Кондор, 2008. - 356 с.