Фізика

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.013
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Українець Наталія Андріївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є одержання здобувачами освіти основ фундаментальних знань з фізики, а результатом навчання буде використання ними знань з фізики для аналізу біотехнологічних процесів.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК05. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; Фахові компетентності: СК01. Здатність використовувати знання з математики та фізики в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ПР01. Вміти застосовувати сучасні математичні методи для розв’язання практичних задач, пов’язаних з дослідженням і проектуванням біотехнологічних процесів. Використовувати знання з фізики для аналізу біотехнологічних процесів. Методи навчання і викладання: Лекції, практичні заняття, лабораторні заняття – інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, метод проблемного викладу, евристичний метод, дослідницький метод. Самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахункової роботи, тестовий контроль самостійної роботи. Екзаменаційний контроль – тест, перевірка розв’язання задач, усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: вища математика. Супутні і наступні навчальні дисципліни: фізична та колоїдна хімія, біофізика.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна фізика для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю біотехнології та біоінженерія включає в себе 7 тем лекційних занять, 8 тем практичних занять, 12 лабораторних робіт у трьох навчальних лабораторіях і однієї розрахункової роботи. Результатами навчання будуть знання основних фізичних понять, явищ та законів, уміння самостійно планувати та проводити фізичний експеримент, аналізувати його результати, користуватися приладами для вимірювання механічних, термодинамічних, електричних та оптичних величин. Ці заняття охоплюють розділи фізики від механіки та молекулярної фізики до фізики атома і становлять важливу складову фундаментальної підготовки здобувачів освіти за спеціальністю біотехнології та біоінженерія.
Опис: Кінематика та динаміка. Елементи механіки рідин та газів. Механічні коливання і хвилі. Молекулярно-кінетична теорія ідеального газу. Основи термодинаміки. Електростатика та постійний електричний струм. Електромагнетизм. Хвильова та квантова оптика. Елементи фізики атомів і молекул, атомного ядра та фізики твердого тіла.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахункової роботи, тестовий контроль самостійної роботи. Екзаменаційний контроль – тест, перевірка розв’язання задач, усне опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів Максимальна оцінка в балах за різні види навчальної активності Поточний контроль - 40 балів, у тому числі: Лабораторні роботи – 20 балів, Контроль самостійної роботи – 10 балів, Розрахунково-графічні роботи – 10 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів, із них за письмову компоненту – 50 балів, за усну компоненту – 10 балів. Разом за дисципліну –100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, вміння аналізувати явища, які вивчаються, чітко, логічно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–80 балів – («дуже добре») виставляється за знання навчального матеріалу компонента вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 79–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 –61 бал – («посередньо») виставляється за посередні знання навчального матеріалу компонента, мало аргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 60–50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні відповіді, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («незадовільно» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Зачек І.Р. Фізика і хімічні технології. Посібник. / І.Р. Зачек, С.І. Ющук, О.Б. Біленька. – Л.: Афіша, 2014. – 352с. 2. Фізика. Підручник. / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Г.А. Ільчук, Б.М. Романишин. – Л.: Афіша, 2005. – 394 с. 3. Лабораторний практикум з фізики. Частина 1. Лабораторія механіки та молекулярної фізики: Навчальний посібник / І.В.Бандрівчак, С.Р. Баран, І.М.Бордун та ін. Видання друге, виправлене і доповнене. – Л.: Видавництво НУ „ЛП”, 2010. – 188 с. 4. Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. Електрика і магнетизм / За ред. І.Є. Лопатинського; А.М.Андрейко, Ю.М. Білинський, В.О. Березіна та ін. – Л., Видавництво НУ „ЛП”, 2006. – 204 с. 5. Лабораторний практикум з фізики. Частина 3. Оптика та атомна фізика: Навчальний посібник / М.М.Рудка, І.Є. Лопатинський, С.О. Юр’єв та ін. – Л.: Вид-во НУ „ЛП”, 2006 р. – 264 с. 6. Лопатинський І. Є. Збірник задач з фізики: навчальний посібник / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, С. О. Юр'єв, та ін. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2021. – 244 c. 7. Збірник задач з фізики з розв'язками: навчальний посібник / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, О. Б. Біленька та ін. – Львів: ПП "Ощипок М.М.", 2020. – 260 c. 8. Лопатинський І.Є., Зачек І.Р., Середа В.М., Крушельницька Т.Д., Українець Н.А. Збірник задач з фізики: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2003. – 121с. 9. Вивчення електростатичного поля та його графічне зображення: Інструкція до лабораторної роботи № 1 (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: Н.А. Українець, М.В. Чекайло. - Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2016. – 12с. 10. Вивчення однофазного індукційного лічильника електричної енергії: Інструкція до лабораторної роботи № 12 (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: Н.А. Українець, М.В. Чекайло, Н.Т. Покладок. - Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2016. – 9с. 11. Методика та приклади розв’язування задач з фізики. Розділ «Постійний струм» : метод. вказівки для студентів усіх форм навчання / уклад.: О. В. Рибак, Н. А. Українець. – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2018. – 15 с. 12. Розширення діапазону вимірювання амперметра і вольтметра; Інструкція до лабораторної роботи № 21 з курсу загальної фізики (лабораторія електричних та магнітних явищ) / Укл.: В.О. Березіна, О.Б. Біленька, М.М. Романюк, Н.А. Українець – Львів: Видавництво НУ „ЛП”, 2019. – 18 с. https://www.youtube.com/channel/UCSdDqsIYf9v5UEWTNda1YBw/featured https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1559 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNQqMYrnKof8ndT_HRuZ9KWlLPvo8x9C7BlfOsnNqggY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=afd287d7-5628-4839-87ed-54d0310f7c83&tenantId=7631cd62-5187-4e15-8b8e-ef653e366e7a
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).