Біологія клітини

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.00.O.017
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Доцент, к.х.н. Комаровська-Порохнявець Олена Зорянівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей з цитології і фізіології клітини, а саме, структурної організації еукаріотичних і прокаріотичних клітин, молекулярних компонентів і метаболізм клітини, життєвого циклу клітини і клітинний поділ.
Завдання: ЗК05. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями ЗК06. Навички здійснення безпечної діяльності СК02. Здатність використовувати ґрунтовні знання з хімії та біології в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми. СК20. Здатність використовувати знання з структурної організації клітини, методи її дослідження. ФК02. Здатність використовувати знання про структурно-функціональні особливості будови клітин, тканин, органів і систем органів людського організму та клітинні і генетичні маніпуляції.
Результати навчання: • вміти застосовувати знання складу та структури клітин різних біологічних агентів для визначення оптимальних умов культивування та потенціалу використання досліджуваних клітин у біотехнології. • володіти знаннями анатомії, морфології та фізіології клітин людини при створені методів діагностики та лікування генною терапією, стовбуровими клітинами тощо. • здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити : • Вступ до фаху. Історія біотехнології та біоетика • Гігієна, діагностика людини, екомоніторинг • Хімія 2 (органічна хімія) кореквізити : • Загальна мікробіологія і вірусологія • Біохімія • Молекулярна біологія • Генетика (загальна та молекулярна)
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Біологія клітини» формує у студентів сучасні явлення про основи цитології та фізіології клітини, що передбачає вивчення структурної будови і життєдіяльності клітини, як найменшої елементарної одиниці живого, якій властиві відтворення, метаболізм, реактивність, мінливість, а також знайомить студентів з основними методами дослідження ультраструктури клітини, ідентифікації хімічних компонентів і органел клітини, методами дослідження живих клітин. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває вміння обґрунтувати залежність функціонального стану клітини від структурних особливостей будови органел клітини та отримує відповідні навички та компетентності необхідних для освоєння знань з подальших фахових дисциплін, що дозволить успішно їх використовувати у майбутній професійній діяльності у галузі біотехнології та біоінженерії.
Опис: Основні поняття і терміни цитології. Методи вивчення клітини. Морфофізіологічні особливості клітин різних клітинних типів. Хімічна організація клітини Загальна характеристика структури клітини. Плани будови прокаріотичної та еукаріотичної клітини. Поверхневий апарат клітини. Біологічні мембрани. Структура і функції цитоплазми. Одномембранні органели клітини; взаємозв’язок одномембранних органел у клітині. Двомембранні органели клітини; будова і функція ядра; біосинтез білка. Немембранні органели. Внутрішньоклітинні включення. Цитоскелет. Метаболізм клітини. Відтворення клітин. Явище апоптозу.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється на основі навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лабораторних та практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного експрес-контролю на практичних заняттях та оцінювання роботи студента на лабораторних заняттях. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзаменаційний контроль охоплює письмову (50 балів) та усну (10 балів) компоненту.
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, експрес-тестування (40 балів) • підсумковий контроль: контрольний захід (екзамен) письмово-усна форма (60 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Молекулярна біологія клітини / [Альбертс Б., Джонсон А., Левіс Д. та ін].- Львів: Видавничий дім «Наутілус», 2018. – 1536 с. 2. Cell biology: a short course / Stephen R. Bolsover, Jeremy S. Hyams, Elizabeth A. Shephard, Hugh A. White, Claudia G. Wiedemann - 3nd ed., Wiley-Blackwell (13 May 2011) - 2011, - 432 с. 3. Cell biology /Thomas D. Pollard, William C. Earnshaw, Jennifer Lippincott-Schwartz. Graham Т. Johnson -3nd ed., 2017- 900 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).