Біопошкодження матеріалів та біотрансформація

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.01.E.061
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.х.н., доц., доцент Баранович Діана Богданівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна викладається з метою ознайомлення студентів біопошкодженнями як зміною фізичних, хімічних та механічних властивостей, які мають вплив на експлуатаційні властивості матеріалів та виробів з них, ознайомлення із агентами біопошкоджень та умовами їх життєдіяльності, ознайомлення основними засобами захисту від біопошкоджень, їх класифікацією та субстанція ми біоцидів, а також ознайомлення із принципами і методами, які необхідні для розуміння біофізичних та біохімічних механізмів функціонування пошкоджень.
Завдання: • формування знань щодо принципів функціонування механізмів біопошкоджень матеріалів та виробів з них; • знати шляхи застосування практичних мір захисту сировини, матеріалів та виробів від біопошкоджень. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: • Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії загальні компетентності: • ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях • ЗК04. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій • ЗК05 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями • ЗК06. Навички здійснення безпечної діяльності • ЗК07. Прагнення до збереження навколишнього довкілля • ЗК10. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі біотехнології та біоінженерії фахові компетентності: • СК1. Здатність використовувати знання з математики та фізики в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми. • СК2. Здатність використовувати ґрунтовні знання з хімії та біології в обсязі, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми. • СК4. Здатність використовувати знання з органічної хімії для синтезу та аналізу органічних речовин та їх ідентифікації. • СК8 Здатність використовувати знання про вплив шкідливих факторів на здоров’я живих організмів, мотодологію визначення токсичності ксенобіотиків в довкіллі та процеси провокування онкогенезу.
Результати навчання: • формування знань щодо принципів функціонування механізмів біопошкоджень матеріалів та виробів з них; • знати шляхи застосування практичних мір захисту сировини, матеріалів та виробів від біопошкоджень. ПР02. Вміти здійснювати якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного, органічного та біологічного походження, використовуючи відповідні хімічні методи. ПР04. Вміти застосовувати положення нормативно-технічних документів, що регламентують порядок проведення сертифікації продукції, атестації виробництва, вимоги до організації систем управління якістю на підприємствах, правила оформлення технічної документації та ведення технологічного процесу, базуючись на знаннях, одержаних під час практичної підготовки. ПР05. Вміти аналізувати нормативні документи (державні та галузеві стандарти, технічні умови, настанови тощо), складати окремі розділи технологічної та аналітичної документації на біотехнологічні продукти різного призначення, аналізувати технологічні ситуації, обирати раціональні технологічні рішення, застосовувати основні нормативно-правові акти та довідкові матеріали, чинні стандарти і технічні умови, інструкції в галузі хімічної та біоінженерії. Р17. Вміти складати матеріальний баланс на один цикл виробничого процесу, специфікацію обладнання та карту постадійного контролю з наведенням контрольних точок виробництва. КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Необхідні обов’язкові попередні та супутні модулі пререквізити — • Біологія клітини. • Біохімія. • Гігієна, асептика і екомоніторинг. • Гігієнічні основи охорони продуктів харчування. • Загальна мікробіологія і вірусологія. • Основи охорони праці та безпека життєдіяльності. кореквізити — • Біомоніторинг, біобезпека, біозахист та екоекспертиза. • Біотехнологія ферментних препаратів. • Математичне моделювання мікробіологічних процесів. • Процеси та апарати біотехнологічних виробництв. • Процеси та апарати біохімічної інженерії.
Короткий зміст навчальної програми: Біопошкодження як екологічно-технологічна проблема. Мікроорганізми, які пошкоджують матеріали, та методи їх виявлення. Бактерії та гриби — джерела біопошкоджень. Матеріали та вироби, які пошкоджуються мікроорганізмами. Вивчення біостійкості матералів та визначення біоцидної активності хімічних сполук. Біохімічні механізми пошкоджень, викликаних мікроорганізмами. Біотрансформація органічних сполук.
Опис: Біопошкодження як екологічно-технологічна проблема. Мікроорганізми, які пошкоджують матеріали, та методи їх виявлення. Бактерії та гриби — джерела біопошкоджень. Матеріали та вироби, які пошкоджуються мікроорганізмами. Вивчення біостійкості матералів та визначення біоцидної активності хімічних сполук. Біохімічні механізми пошкоджень, які викликані мікроорганізмами Біотрансформація органічних сполук.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі диференційованого заліку (заліку).
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий контроль проводиться у формі диференційованого заліку (заліку). • розрахунково-графічна робота — 20 балів • лабораторні роботи — 20 балів • індивідуальні завдання — 10 балів • експрес-тести — 50 балів сумарно
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Биоповреждения / под ред В.Д. Ильичева - М.: Высшая школа, 1987. - 352 с. 2. Ильичев В.Д. Бочарова Б.В., Горленко М.В. Экологические основы защиты от биоповреждений. - М., 1985. - 261 с. 3. Кофанов А.В., Кобилянський О.Л., Давидова О.О. Криміналістичні дослідження полімерів, гум та виробів з них. – Методичні рекомендації. – Київ: КИЙ, 2010. – 48 с. – (Серія „Криміналістичне забезпечення”).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).