Біотехнологія білків

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 6.162.02.E.071
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент Губрій Зоряна Василівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна “Біотехнологія білків” є частиною науково-технічних знань з біотехнології, передбачає вивчення теоретичних засад та технологічних процесів основних мікробіологічних виробництв білка, має своєю метою підготувати спеціаліста для роботи в промисловості на мікробіологічних виробництвах.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю у біотехнології та біоінженерії, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів біотехнології та біоінженерії загальні компетентності: ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями фахові компетентності: ФК2. Здатність працювати з біологічними агентами у біотехнологічних процесах (клітини мікроорганізмів, грибів, рослин, тварин; віруси; компоненти клітин; ферменти, іммобілізовані клітини та ферменти), визначити їх морфологію та фізіологічні особливості. ФКС1.7. Здатність застосовувати знання про біотехнологіні процеси виробництва фармацевтичних препаратів, діагностичних біопродуктів та технологічні режими біосинтезу, біотрансформації, переробки біомаси для її отримання.
Результати навчання: ПР14. Вміти обгрунтувати вибір біологічного агента, складу поживного середовища і способу культивування, необхідних допоміжних робіт та основних стадій технологічного процесу, методами та способами культивування, біосинтезу, біотрансформації, біоіндикації та біотестування біооб`єктів. ПР29. Визначати і виконувати роботу з валідації, необхідну для підтвердження контролю критичних аспектів конкретних технологічних операцій на біофармацевтичному виробництві. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Біологія; Загальна мікробіологія і вірусологія; Загальна біотехнологія; Фармацевтична хімія. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Біоінженерія (клітинна, генетична); Біотехнологія бродіння.
Короткий зміст навчальної програми: Сировина для промислового одержання біологічно активних сполук і білкових препаратів. Типова технологічна схема синтезу мікробного кормового білка. Особливості вирощування кормових дріжджів в залежності від типу використовуваної сировини. Мікроорганізми-продуценти, умови культивування, технологічні параметри та особливості. Біотехнологія грибного протеїну. Особливості культивування грибних культур – продуцентів білка, переваги грибного протеїну. Біотехнологія виробництва амінокислот мікробіологічним методом. Одержання L-лізину, L-глутамінової кислоти, L-триптофану, виділення, очистка, препарати на їх основі.
Опис: Сировина для промислового одержання біологічно активних сполук і білкових препаратів. Типова технологічна схема синтезу мікробного кормового білка. Особливості вирощування кормових дріжджів в залежності від типу використовуваної сировини. Мікроорганізми-продуценти, умови культивування, технологічні параметри та особливості. Біотехнологія грибного протеїну. Особливості культивування грибних культур – продуцентів білка, переваги грибного протеїну. Біотехнологія виробництва амінокислот мікробіологічним методом. Одержання L-лізину, L-глутамінової кислоти, L-триптофану, виділення, очистка, препарати на їх основі.
Методи та критерії оцінювання: Використовуються такі види контролю: поточний і семестровий. Поточний контроль – це контроль, який здійснюється у процесі вивчення навчальної дисципліни з метою виявлення ступеня розуміння студентом засвоєного навчального матеріалу та вміння застосовувати його у практичній роботі. Поточний контроль здійснюється на лабораторних заняттях. Одержані результати поточного контролю використовуються викладачем для коригування методів і засобів навчання студентів, організації їх самостійної роботи та при семестровому контролі й оцінюванні знань студентів. Форми поточного контролю: індивідуальне опитування при допуску до виконання лабораторної роботи, оцінювання виконання лабораторної роботи, захист лабораторної роботи. Семестровий контроль – це вид підсумкового контролю, який виявляє рівень засвоєння студентом навчальної дисципліни з урахуванням результатів поточного контролю. Форма проведення іспиту: письмова (тестова) з обов`язковою усною компонентою.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 балів: Лабораторні роботи - 20 балів; Домашні завдання - 10 балів. Екзаменаційний контроль - 70 балів: письмова компонента - 60 балів; усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Фармацевтична біотехнологія: Біотехнології виробництва готових лікарських форм: навч. посібн. / Ю. М. Краснопольський, Д. М. Пилипенко. – Харків:«Друкарня мадрид», 2020. – 279 с. 2. Фармацевтическая биотехнология: Аспекты фармацевтической химии: учеб. пособие / Ю.М.Краснопольский, О. В. Звягинцева. – Харьков : НТУ «ХПИ», 2018. – 248 с. 3. Актуальные проблемы биотехнологии и биоинженерии / под ред. А. Н. Огурцова. – Харьков : «Типография Мадрид», 2019. – 240 с. 4. Фармацевтичні та медико-біологічні аспекти ліків. Навчальний посібник / За ред. І.М.Перцева . - Видання друге. – Вінниця: НОВА КНИГА, 2007. – 728 с. 5. Буценко Л.М., Пенчук Ю.М., Пирог Т.П. Технології мікробного синтезу лікарських засобів. - К.: НУХТ, 2010. — 323 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).