Макроекономіка

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.005
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доцент Стецюк П.І.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “ Макроекономіка” є пізнання фундаментальних принципів функціонування і розвитку національної економіки як єдиного цілого на основі ознайомлення з основними макроекономічними теоріями, концепціями і моделями, обґрунтованими сучасною економічною наукою.
Завдання: загальні компетентності: - ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; - ЗК08. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. - ЗК14. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. спеціальні (фахові, предметні) компетентності: - СК01. Здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища; - СК02. Розуміння особливостей функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури; фахові компетентності професійного спрямування: - СК15. Здатність визначати вплив фінансів на соціальний захист населення країни, на формування державних програм розвитку галузі соціальної сфери; оцінювати ефективність створення державних соціальних програм з метою захисту окремих груп населення країни.
Результати навчання: ПР01. Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем. ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем. ПР03. Визначати особливості функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури. ПР10. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем. ПР014. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів. ПР021. Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави ПР023. Визначати досягнення і ідентифікувати цінності суспільства на основі розуміння місця предметної області у загальній системі знань, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити: Фінанси, гроші та кредит, Міжнародна економіка
Короткий зміст навчальної програми: Макроекономіка є невід’ємною складовою фундаментальної підготовки бакалаврів з галузі знань, роль якої підвищується у результаті євроінтеграційних тенденцій та відповідно до вимог болонського процесу. Дисципліна формує систему знань про механізми функціонування національної економіки на підставі сучасних макроекономічних теорій, обґрунтованих світовою і вітчизняною наукою, та досвід макроекономічної практики. Забезпечує вивчення теорії макроекономічної науки, розкриття її об'єкта, предмета і методу, висвітлення основних макроекономічних показників та індикаторів макроекономічного розвитку; базових моделей рівноваги; розкриття механізму складових макроекономічної політики: фіскальної, монетарної, зовнішньоекономічної, соціальної. Макроекономіка ґрунтується на набутих студентами знаннях з політичної економії, мікроекономіки, економічної історії та економічної думки, статистики. Макроекономіка служить теоретичною основою вивчення таких дисциплін, як гроші і кредит, фінанси, міжнародна економіка, міжнародний економічний аналіз, міжнародні валютно-кредитні і фінансові відносини. Предметом навчальної дисципліни є механізм функціонування національної економіки на основі поєднання ринкового саморегулювання та державного впливу на економічні процеси.
Опис: Тема 1. Економіка як наука і господарська система Тема 2. Економічні системи. Тема 3. Ринковий механізм. Тема 4. Макроекономіка як наука. Тема 5. Макроекономічні показники економічної діяльності. Тема 6. Макроекономічна нестабільність. Тема 7. Споживання, заощадження та інвестиції. Тема 8. Макроекономічний аналіз: сукупний попит та сукупна пропозиція. Макроекономічна рівновага. Тема 9. Модель сукупних видатків та економічна рівновага . Тема 10. Макроекономічна модель IS-LM. Тема 11. Фіскальна політика, бюджетні дефіцити і державний борг. Тема 12. Фінансові ринки. Гроші і банківська справа. Механізм грошово-кредитної політики. Тема 13. Міжнародні аспекти національної економіки. Механізм зовнішньоекономічної політики. Тема 14. Механізм політики зайнятості та соціального захисту населення. Тема 15. Економічне зростання. Проблеми економічного розвитку сучасного світу.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100 %): поточний контроль (45%), іспит (55%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Опитування на практичних заняттях - 15 б. Поточні письмові тематичні оцінювання - 10 б. Виконання та захист наукової роботи - 20 б. Екзаменаційний контроль: Письмова компонента – 45 б. Усна компонента -10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Аналітична економіка: макроекономіка і мікроекономіка. Підручник. Книга 1 / За ред. С. Панчишина і П. Островерха. Львів, Апріорі, 2020. 648 с. 2. Гронтовска Г. Макроекономіка. Навчальний посібник. К.: ЦУЛ. 2019. 672 с. 3. Макроекономіка: Практикум : навч. посіб. для студ. спец. за спеціальностями 051 «Економіка», 073 «Менеджмент», 075 «Маркетинг» / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад. С. О. Тульчинська, Н. М. Покровська. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 154 с. 4. Базілінська О. Макроекономіка. Навчальний посібник. К.: ЦУЛ. 2019. 442 с. 5. Макроекономіка. Практикум (для самостійної роботи студентів) : навчальний посібник / О. Ф. Івашина, С. Ю. Івашина, Р. Ю. Олексієнко, І. О. Матвійчук. Дніпро : Університет митної справи та фінансів, 2020. 56 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).