Економіка підприємства

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Проф. Ємельянов Олександр Юрійович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни "Економіка підприємства" є формування у студентів системи теоретичних знань, вмінь та навичок практичної роботи щодо методів організації ефективного господарювання на рівні підприємства; набуття теоретичних і практичних знань щодо вирішення конкретних економічних завдань, які дозволили б їм найкращим чином досягти економічних цілей підприємства - одержання високих прибутків, вибір найбільш оптимальних рішень на перспективу.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК03. Здатність планувати та управляти часом. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності спеціальності (СК): СК07. Здатність складати та аналізувати фінансову звітність. СК16. Здатність з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати зовнішню та внутрішню інформацію для формування фінансових планів, розроблення елементів продуктової, цінової, збутової, кредитної, податкової, інвестиційної політики суб’єктів господарювання, у тому числі фінансових установ.
Результати навчання: ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем. ПР12. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності. ПР14. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів. ПР21. Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Мікроекономіка Менеджмент Фінанси диверсифікованих підприємств Фінанси, гроші і кредит Теорія оподаткування
Короткий зміст навчальної програми: Оволодіння дисципліною «Економіка підприємства» дозволяє отримати ґрунтовні знання про особливості функціонування внутрішньо-економічного механізму підприємства та вплив на нього зовнішнього середовища; форми та методи управління підприємством; склад та показники використання виробничих та інших ресурсів; закономірності формування витрат та результатів діяльності підприємства; чинники економічного розвитку підприємства, зокрема, засоби та форми здійснення ним інвестиційної та інноваційної діяльності. Лекційна форма навчання поєднується з різними видами практичних та семінарських занять, на яких закріплюються і поглиблюються одержані на лекціях знання, що сприяє виробленню вмінь та навичок практичної діяльності. Необхідним елементом успішного засвоєння навчального матеріалу дисципліни є самостійна робота студентів з економічною літературою, нормативними актами з питань державного регулювання економіки. Все це дозволить майбутнім бакалаврам опанувати сучасними основами економічного мисленням, усім розмаїттям форм і методів господарювання, умінням працювати в кризових та екстремальних ситуаціях. У навчальному процесі рекомендується використовувати правові інформаційно-довідкові системи і пакети прикладних програм для вирішення завдань з даної дисципліни.
Опис: Теорії підприємств і основи підприємництва; Види підприємств, їх організаційно-правові форми; Зовнішнє середовище господарювання підприємств; Структура та управління підприємством; Ринок і продукція; Планування діяльності підприємства; Персонал підприємства, продуктивність і оплата праці; Капітал підприємства; Інвестиції; Інноваційна діяльність; Техніко-технологічна база і виробнича потужність підприємства; Організація виробництва і забезпечення якості продукції; Витрати на виробництво та реалізацію продукції; Фінансово-економічні результати діяльності підприємства; Розвиток підприємств: сучасні моделі, трансформація та реструктуризація; Економічна безпека та антикризова діяльність.
Методи та критерії оцінювання: розвязування задач, усне опитування, контрольні роботи (25%) підсумковий контроль (75%, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (75%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Комплексне письмове завдання складається з питань трьох рівнів складності: 15 питань першого рівня складності, 2 завдання другого рівня складності та 1 завдання третього рівня складності. Письмова компонента максимально оцінюється в 60 балів. Усна компонента максимально оцінюється в 15 балів. Сумарна оцінка за екзаменаційним контролем складає 75 балів. Для 1-го рівня 2 бали виставляється за правильну відповідь; 0 балів – за неправильну відповідь. Для 2-го рівня складності 8 балів виставляється за повну відповідь; 4 бали – за неповну відповідь; 0 балів – за неправильну відповідь. Для 3-го рівня складності 14 балів виставляється за повну відповідь; 7 балів – за неповну відповідь; 0 балів – за неправильну відповідь. Допоміжні матеріали та засоби, якими можна користуватись під час виконання контролю, не рекомендуються. Час на виконання письмового завдання – 90 хвилин.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Економіка підприємства: навч.пос. / В.В.Козик, О.Ю.Ємельянов, О.Я. Загорецька [та ін.]. – Львів: Вид-во «Простір-М», 2017. – 406 с. 2. Козик В. В. Економіка підприємства: підручник / В. В. Козик, О. Ю. Ємельянов, О. Я. Загорецька, В. М. Мельник, О. Б. Мусійовська. – Львів: Новий Світ-2000, 2022. – 278 c. 3. Економіка підприємства : підручник / під заг. ред. д.е.н., проф. Ковальської Л.Л., проф. Кривов’язюка І.В. Київ : Кондор, 2020. - 700 с. 4. Економіка підприємства: навчальний посібник / О.І. Лисак, Л.О. Андрєєва, Л.О.Болтянська. – Мелітополь: Люкс, 2020. - 272 с. 5. Економіка підприємства: підручник. За заг. ред. д.е.н., проф. Л. Г. Мельника. Університетська книга. 2023.- 874 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).