Державний фінансовий контроль

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.02.E.059
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: доцент Піхоцька Ольга
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Державний фінансовий контроль» є отримання студентами фундаментальних теоретичних знань щодо державного фінансового контролю, навичок використання та застосування нормативно-правової бази, яка регулює контрольні функції контролюючих органів, а також практичних умінь здійснення державного фінансового контролю у різних галузях національної економіки.
Завдання: ЗК11. Здатність спілкуватися з представниками інших професій груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). СК05. Здатність застосовувати знання законодавства у сфері монетарного, фіскального регулювання та регулювання фінансового ринку. СК08. Здатність виконувати контрольні функції у сфері фінансів, банківської справи та страхування. СК09. Здатність здійснювати ефективні комунікації. СК10. Здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення. СК14. Здатність аналізувати форми і методи планування державного та місцевих бюджетів, оцінювати ефективність державної фінансової політики, напрямів реалізації бюджетного процесу та міжбюджетних відносин.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: ПР05. Володіти методичним інструментарієм діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у т.ч. бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування). ПР07. Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР10. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем. ПР11. Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР27. Аналізувати доходи і видатки держави та об’єднаних територіальних громад та стан фінансів суб’єктів господарювання сфери публічних фінансів. ПР28. Здійснювати процедури макроекономічного фінансового прогнозування і планування, формування державних соціальних програм, фінансового контролю в умовах децентралізації публічних фінансів та із урахуванням напрямів монетарної політики держави.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: переквізит: місцеві фінанси, фінанси і соціальна політика, фінансовий аналіз у публічних фінансах кореквізит: макрофінансове бюджетування
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна закладає теоретичні основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень на різних рівнях управління публічними фінансами.
Опис: 1. Сутність та завдання державного фінансового контролю 2. Основи функціонування державного фінансового контролю 3. Суб’єкти державного фінансового контролю України 4. Здійснення державного фінансового контролю Державною аудиторською службою України 5. Організація та проведення державного фінансового контролю Рахунковою палатою України 6. Організація державного фінансового контролю Державною казначейською службою України 7. Державний внутрішній фінансовий контроль в Україні 8. Взаємодія контролюючих органів 9. Напрями розвитку та удосконалення державного фінансового контролю в Україні
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (усне та фронтальне опитування; колективне розв’язування задач) - 40 балів Екзаменаційний контроль: письмова компонента (тестування, розв’язування задач) - 50 балів, усна компонента 10 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Тестування у ВНС – 5 балів; розв’язування задач - 20 балів; підготовка, представлення презентацій / есе, участь у дискусії – 15 балів. Підсумковий контроль: Письмова компонента: Завдання 1-го рівня – тести з однією правильною відповіддю; Завдання 2-го рівня – тести з множинним вибором; Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі. Дистанційне навчання може передбачатися як для окремих видів навчальної роботи, наприклад, лекції, та/або практичні, та/ чи лабораторні заняття, так і у зв’язку з карантинними заходами. Дистанційна робота проводиться на платформах MS Teams . При дистанційній роботі (у тому числі за умов карантину) передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відеоконференцій на лекційних та практичних заняттях. Письмові роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту викладача в домені @lpnu.ua.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бюджетний кодекс України вiд 08.07.2010 № 2456-VI // Офіційний сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?user=a&find=1&typ=21 2. Положення про Державну казначейську службу України: Указ Президента України від 13.04. 2011 р. № 460/2011 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?- nreg=460%2F2011. 3. Про Рахункову палату: Закон України від 02.07. 2015 р. № 576 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/576-19. 4. Про утворення Державної аудиторської служби України: Постанова Кабінету Міністрів України від 28.10. 2015 р. № 868 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/868-2015-%D0%BF. 5. Хмельков А.В. Державний фінансовий контроль: Підручник / А.В. Хмельков. – Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. –228 с. 6. Піхоцький В.Ф. Державний фінансовий контроль: навчальний посібник / В.Ф. Піхоцький, О.М. Піхоцька. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 484с. 7. Піхоцький В. Ф., Піхоцька О. М. Підвищення фінансово-бюджетної дисципліни через функцію державного управління // Розвиток державного фінансового контролю в контексті економічної безпеки країни : збірник матеріалів І Міжнародного форуму, присвячений 100-річчю Університету ДФС України (Ірпінь, 23 травня 2019 р.). – 2019. – C. 121–126. 8.Гуцаленко Л.В. Державний фінансовий контроль: навчальний посібник / Л. В. Гуцаленко, В. А. Дерій, М. М. Коцупатрий. – 2-е видання. – К.: Центр учбової літератури, 2019. – 424 с. 9.Державний фінансовий контроль [Електронний ресурс]: навчальний посібник у схемах і таблицях / Л. В. Дікань, І. О. Шевченко, Є. В. Дейнеко, Д. В. Калінкін. – Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2019. – 275 с. 10. Піхоцький В. Ф., Піхоцька О. М. Формування надходжень та використання коштів спеціального фонду Державного бюджету України // Ефективна економіка. – 2020. – №12 – DOI: 10.32702/2307-2105-2020.12.5 11. Піхоцька О. М. Використання коштів державного фонду регіонального розвитку. Ефективна економіка. 2021. № 11. 12. Сисоєва І. М., Добіжа Н. В. Особливості здійснення державного фінансового контролю в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 18. С. 11–18. 13. Колпакова А. Державний фінансовий контроль на сучасному етапі: огляд концептуальних засад. Міжнародний науковий журнал менеджменту, економіки та фінансів. 2023. № 2(1). С. 9–18. 14. Навчально-методичний комплекс ВНС Львівської політехніки з дисципліни "Державний фінансовий контроль". Сертифікат № 04352 про визнання інформаційного ресурсу у Віртуальному середовищі Львівської політехніки методичною працею з дисципліни "Державний фінансовий контроль" (Піхоцька О.М., Урікова О.М.), Е41-231-1022/2021 від 25.11.2021р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).