Фінансова інфраструктура

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.03.E.069
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: Доцент, к.е.н., Федевич Л.С.
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни “Фінансова інфраструктура” є підготовка висококваліфікованих бакалаврів економічного профілю, які мають достатні теоретичні знання стосовно сутності фінансової інфраструктури, її місця і ролі в фінансовій системі ринкової економіки, її складових, взаємозв`язку фінансової інфраструктури з іншими секторами фінансової системи держави
Завдання: Здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування). Здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення. Здатність налагоджувати ефективні фінансові відносини та довготривалу співпрацю зі споживачами, фінансовими посередниками, інвесторами, фінансово-кредитними установами, страховими компаніями, використовуючи регламентуючі документи на засадах договірного права. Здатність аналізувати фінансовий потенціал, використовувати методи оцінювання платоспроможності та управління портфелями послуг та інвестицій фінансових установ з врахуванням стану фінансового ринку та макроекономічних факторів.
Результати навчання: Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем. Визначати особливості функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури. Знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування. Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів. Проектувати та розвивати фінансові відносини із контрагентами, використовуючи фінансову інфраструктуру. Здійснювати аналізування умов та правил продажу фінансових продуктів та надання фінансових послуг, провадити діяльність щодо укладання договорів, використовуючи методи банківського та страхового маркетингу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: Страхові послуги, Фінансовий аналіз; - кореквізити: Фінансовий моніторинг і протидія шахрайству, Дистрибуція фінансових продуктів та послуг.
Короткий зміст навчальної програми: Мета: набуття здобувачами вищої освіти знань щодо сутності фінансової інфраструктури, її місця і ролі в фінансовій системі ринкової економіки, її складових, взаємозв`язку фінансової інфраструктури з іншими секторами фінансової системи держави. Завдання дисципліни: вивчення сутності, призначення та ролі фінансової інфраструктури, її складових; інструментальної наповненості фінансової інфраструктури; оподаткування в зарубіжних країнах; податкової політики; відносин, що виникають між платниками та державою в процесі оподаткування. Предмет: відносини, що виникають у процесі здійснення основних фінансових операцій за участі держави, фінансових інститутів та інших суб`єктів економіки.
Опис: Суть, призначення та роль фінансової інфраструктури. Складові фінансової інфраструктури. Регулювання фінансової інфраструктури. Організація фінансової інфраструктури кредитного ринку. Місце валютного ринку та валютних операцій у фінансовій інфраструктурі. Сутність та структура фондового ринку та його місце в фінансовій інфраструктурі держави. Суб`єкти інформаційного забезпечення функціонування фінансової інфраструктури.
Методи та критерії оцінювання: Форми і засоби рубіжного та підсумкового контролю: - тестування знань із тем лекційного курсу; - усне опитування; - виступи на практичних заняттях (реферати, доповіді, дискусії); - виконання та захист лабораторних робіт; - розв'язання ситуаційних завдань та задач; - написання поточних контрольних робіт; - виконання контрольної або індивідуальної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Тематичний (поточний) контроль рівня знань протягом семестру (в т.ч. лабораторні)– 20. 2. Виконання підсумкового завдання (індивідуального науково-дослідного завдання), контрольної роботи -10; 3. Робота на практичних заняттях (виступи на семінарах, виконання творчих завдань, розв’язування задач, імітаційні та ділові ігри, дебати) - 10 4. Екзаменаційний контроль: оцінювання складання екзамену (письмової та усної компонент). Письмова складова – 40. Усна складова – 20.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Рамський А.Ю., Жукова Ю.М., Обушний С.М Ринок цінних паперів у питаннях та відповідях : навч. посіб. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. — 228 с. 2. Про ринки капіталу і організовані товарні ринки: Закон України від 23.02.2006 № 3480-IV (із змінами). [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3480-15#Text 3. Офіційний сайт Національного банку України. Режим доступу: http://www.bank.gov.ua 4. Офіційний сайт Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку – Режим доступу: https://www.nssmc.gov.ua/ 5. Офіційний сайт Міністерства фінансів України. Режим доступу: http://www.minfin.gov.ua 6. Fedushko Solomiia, Trevoho Olena, Hoshovska Oksana, Syerov Yuriy, Mykhalchyshyn Nataliia, Skvortsov Denis, Fedevych Liudmyla. E-commerce drivers during the pandemic and global digitalization: a review study // Studies in Systems, Decision and Control. – 2023. – Vol. 462 : Developments in information and knowledge management for business applications. Vol. 7. – P. 207–227 7. Федевич Л. С., Ливдар М. В. Особливості розвитку фондової біржі Ірландії під час пандемії COVID-19 і повномасштабного вторгнення російської армії на суверену територію України // Modern Economics. – 2023. – № 38. – С. 171–177.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).