Історія держави і права України

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Макарчук Володимир Степанович Коваль Ігор Мирославович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: полягає у засвоєнні особливостей становлення та еволюції державно-політичної організації та правових інститутів українського та інших народів на території сучасної України; формуванні в студентів комплексного розуміння процесів, принципів та закономірностей розвитку правових інститутів на українських землях у різні історичні періоди, а також професійної правової культури, наукового світогляду й творчого юридичного мислення; виробленні у студентів уміння аналізувати історико-правові явища. Зміст передбаченого програмою матеріалу навчального курсу, дозволяє з’ясувати витоки української державності та національного права і відповісти на питання, чи маємо ми, українці, власний політико-правовий підмурок, сталі правові традиції, зокрема, традиції державотворення, чи існує безперервність українського державотворчого процесу.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Інтегральна компетенція (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності. Загальні компетентності: • ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. • ЗК13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій. спеціальних фахових: Спеціальні компетентності: • СК2. Здатність аналізувати ретроспективи розвитку правових явищ та процесів у контексті їх впливу на сучасну правову систему. • СК3. Цінування та повага до гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння її правової природи.
Результати навчання: Програмні результати навчання (РН): РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки. РН25. Аналізувати історію формування правових явищ. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ 1. Здатність адаптуватися до нових ситуацій і приймати відповідні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: -. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Історія держави і права зарубіжних країн.
Короткий зміст навчальної програми: У системі юридичних знань, зокрема, у циклі історико-правових дисциплін, курс "Історія держави та права України" відіграє роль базової для вказаного циклу науки, що зумовлене специфікою її предмету – вивчення виникнення, розвитку і функціонування національних державних інституцій та правових систем в історико-хронологічному вимірі. Навчальна дисципліна "Історія держави і права України" вивчає еволюцію української державної традиції, розвиток механізму державної влади в Україні, зародження та функціонування правової системи в цілому і окремих галузей права зокрема, а також зародження та розвиток соціокультурних елементів українського суспільства. На основі законо¬мірностей історико-культурного розвитку вивчає причини і наслідки виникнення та занепаду державно-правових систем, функціонування механізму державної влади, зокрема органів центрального та місцевого управління, юстиції. В історії права України належна увага приділяється утворенню національної правової системи, вивченню та аналізу джерел і основних рис права, кодифікації, формуванню правової свідомості та правової культури українського народу та їх зв’язок з еволюційним розвитком українського суспільства в цілому. Навчальний матеріал висвітлюється у відповідності до загально-цивілізаційних засад у розвитку людства з урахуванням національної державно-правової традиції, для якої характерні гуманізм, демократизм і соціальна справедливість.
Опис: 1. Зародження державної організації на території України. Рабовласницькі держави і право 2. Витоки української державності. Києво-Руська та Галицько-Волинська держави. 3. Джерела та система права у давньоруських державах. 4. Литовсько-Руська держава та право. 5-6. Соціальні, політичні, правові та інституційні форми становлення і занепаду Козацької держави (кінець XV XVIІI століття). 7. «Козацьке право»: правова система в Україні доби козацько-гетьманської держави. 8. Державно-правовий устрій на українських землях у складі Російської імперії. 9. Державно-правовий устрій на західноукраїнських землях у складі Австрійської імперії. 10.Соціалістичні форми українського національного державотворення: Держава і право в Україні доби Української Центральної ради та Директорії УНР. 11. “Українська Держава” та ЗУНР в Україні: національно-консервативна та національно-демократична форми розбудови Української держави. 12. Соціально-політичне та правове становище західних українських земель у період міжвоєнної окупації (1920-ті – 1930-ті рр.) 13. Окупаційні режими в Україні 1941-1944 рр. й проблеми української національної державності та права. 14. Політико-правові особливості становлення в Україні радянської державності і права (1917-1922 рр.). 15. Політико-правові особливості закріплення в Україні радянської державності та права 16. Тенденції розвитку радянської державності і права в Україні у період сталінського тоталітарно-репресивного режиму. 17. Еволюція радянської державності і права в Україні у період кризи соціалізму. 18. Становлення сучасної Української держави і права.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: усне опитування, письмова та практична перевірка, стандартизований контроль. Загальне значення цих методів полягає в тому, щоб найкращим чином забезпечити своєчасний і всебічний зворотний зв’язок між студентами і викладачем.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкова оцінка складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів під час СК. Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних (семінарських) та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Максимальна кількість балів, яку можна набрати під час практичних (семінарських) занять – 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів. Екзаменаційний білет складається тестових завдань. Сумарна кількість балів, яка відводиться на тестування, становить 50 балів. Усна складова екзамену передбачає відповідь студента на питання, які містяться в білеті та оцінюється 0 до 10 балів (максимум 5 балів за відповідь на кожне теоретичне питання). Процедура проведення усної компоненти відбувається шляхом проведення співбесіди зі студентами та оцінювання відповідей студентів з обов’язковим їх оголошенням після завершення відповіді кожного студента. Отже, за результатами вивчення навчальної дисципліни студент може отримати 100 балів. Сумарну кількість балів отримуємо шляхом математичної дії додавання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Терлюк І.Я.. Електронний навчально-методичний комплекс «Історія держави і права України» / І.Я. Терлюк , С.Б. Цебенко (укладачі). URL: http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10762 / Сертифікат № 00465 / Номер та дата реєстрації: Е41-132-15/2013 від 25.10.2013 р. 2. Терлюк І.Я. Історія держави і права України: методичні матеріали з навчальної дисципліни. Для студентів денної і заочної форми навчання першого (бакалаврського) рівня Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти НУ «Львівська політехніка», спеціальність 081 – «Право» / І.Я. Терлюк (укладач). Видання 12-те, зі змінами. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2022. 3. Іванов В. Історія держави і права України. К.: Атіка, 2003. 564 с. (а також інші видання). 4. Історія держави і права України / Під ред. Гончаренка В.Г.: Курс лекцій. К., 1996. 444 с. 5. Історія держави і права України / Під ред. Рогожина А.Й.: У 2-х ч. Харків, 1993; Перевидання. К., 1996. 320 с. 6. Історія держави і права України / За ред. А.С. Чайковського. К., 2000. 344 с. (а також інші видання). 7. Історія держави і права України / Під ред. Тація В.Я., Рогожина А.Й.: Академічний курс у 2-х тт. К., 2000. 444 с. (а також інші видання). 8. Історія держави і права Української РСР (1917-1960 рр.). К., 1960. 656 с. 9. Захарченко П. Історія держави і права України. К.: Атіка, 2005. 333 с. 10. Кузьминець О., Калиновський В. Історія держави і права України. К., 2002. 434 с. (а також інші видання).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).