Цивільне право , частина 1

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.025
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: В.З. Чорнописька, М.В. Парасюк
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Цивільне право, ч.1» є отримання студентом теоретичних знань про загальну частину цивільного права як окрему галузь юридичної науки, а також вироблення навичок застосування цивільного закону. У зв’язку із цим передбачається: з’ясування у процесі навчання поняття та особливостей окремих різновидів договорів, поняття недоговірних зобов’язань, правового регулювання спадкування, напрацювання студентами навичок тлумачення цивільно-правових норм, їх застосування при вирішенні конкретних практичних задач (казусів), виконанні тестових завдань, підготовці проектів цивільно-правових документів тощо. Такі навички сприятимуть максимальному приближенню студентів до практичної діяльності уже після здобуття спеціальності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей.: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК). ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Спеціальні (фахові) компетентності (СК). СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як. конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права. СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК15. Здатність до самостійної підготовки проектів актів правозастосування. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання (ПР): ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання; ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми; ПР15. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права; ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів; ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки; ПР18. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях; ПР19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях; ПР20. Знати категоріальний апарат юридичної науки; ПР21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини; ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права; ПР28. Аналізувати ситуативні фабули та вирішувати юридичні задачі. Комунікація (КОМ) КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики; АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни Цивільне право, частина 2 Цивільний процес Сімейне право Земельне право
Короткий зміст навчальної програми: Зміст навчальної дисципліни «Цивільне право» становить загальна характеристика цивільного права як галузі права, цивільне законодавство, нормативні та наукові положення про цивільні правовідносини, юридичні особи як суб'єкти цивільних правовідносин, об'єкти цивільних прав, правочини, недійсність правочинів, представництво та довіреність у цивільному праві, здійснення та захист суб’єктивних цивільних прав, цивільно-правова відповідальність, строки (терміни) у цивільному праві, позовна давність, особисті немайнові права фізичної особи, захист особистих немайнових правправо власності як основний вид речових прав, набуття права власності, припинення права власності, право приватної власності фізичних осіб, право приватної власності юридичних осіб, право державної та комунальної власності, право спільної власності, захист права власності, загальні положення про право інтелектуальної власності, авторське право і суміжні права, патентне право, правові засоби індивідуалізації учасників цивільного обороту товарів і послуг, інші об’єкти інтелектуальної власності.
Опис: Загальна характеристика цивільного права як галузі права. Цивільне законодавство. Цивільні правовідносини. Фізичні особи як суб’єкти цивільних правовідносин Інші суб'єкти цивільних правовідносин. Об'єкти цивільних прав Правочини. Недійсність правочинів Представництво та довіреність у цивільному праві. Здійснення та захист суб’єктивних цивільних прав. Цивільно-правова відповідальність. Строки (терміни) у цивільному праві. Особисті немайнові права фізичної особи. Захист особистих немайнових прав Право власності як основний вид речових прав. Набуття і припинення права власності. Право приватної власності. Право державної та комунальної власності. Право спільної власності. Захист права власності. Загальні положення про право інтелектуальної власності. Авторське право і суміжні права. Патентне право. Правові засоби індивідуалізації учасників цивільного обороту товарів і послуг. Інші об’єкти інтелектуальної власності.
Методи та критерії оцінювання: Для студентів денної форми навчання семестрова оцінка з навчальної дисципліни «Цивільне право, ч. 1.» складається з суми оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Максимальна кількість балів за підсумковий контроль становить 100 балів, з яких 40 балів – за поточний контроль (ПК) та 60 балів – екзаменаційний контроль (ЕК). Поточний контроль проводиться на кожному практичному занятті та за результатами виконання завдань самостійної роботи. Він передбачає оцінювання теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти із зазначеної теми (у тому числі, самостійно опрацьованого матеріалу) під час роботи на практичних заняттях та виконання реферативних робіт. Максимальна оцінка в балах поточного контролю становить 40 балів, з яких: 35 балів – усне опитування студентів на практичних заняттях; 5 балів - виступ на практичних заняттях з доповіддю (рефератом). Усі бали здобуті студентом на практичних заняттях сумуються. На практичних заняттях з дисципліни поточний контроль відбувається шляхом усного опитування студентів. Усна відповідь студента з теоретичних питань чи усне вирішення ним задачі (завдання) за темою практичного заняття оцінюється за шкалою від 4 до 0 балів. КРИТЕРІЇ ПОТОЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ НА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ 4 бали - студент повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно самостійно та аргументовано його викладає під час усного виступу, глибоко та всебічно розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, використовуючи при цьому нормативні джерела, судову практику, обов’язкову та додаткову наукову літературу. 3 бали – студент достатньо повно володіє навчальним матеріалом, обґрунтовано його викладає під час усних виступів та письмових відповідей, в основному розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, проте при викладанні окремих питань допускає неточності та незначні помилки, недостатньо використовує судову практику при вирішенні задач (завдань). 2 бали – студент в цілому володіє навчальним матеріалом, але фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час усних виступів та письмових відповідей, недостатньо розкриває зміст теоретичних питань та практичних задач (завдань), допускаючи неточності у аргументації відповіді нормативними джерелами та прикладами з судової практики. 1 бал – студент частково володіє навчальним матеріалом не в змозі викласти зміст більшості питань теми під час усних виступів та письмових відповідей, допускаючи при цьому суттєві помилки. 0 балів – студент не володіє навчальним матеріалом та не в змозі його викласти, не розуміє змісту теоретичних питань та практичних завдань. На практичних заняттях студенти можуть доповнювати відповіді, виступи, які оцінюються окремо. Доповнення відповіді оцінюються: 2 бали – отримують студенти, які глибоко володіють матеріалом, чітко визначили його зміст; зробили глибокий системний аналіз змісту виступу, виявили нові ідеї та положення, що не були розглянуті, але суттєво впливають на зміст доповіді, надали власні аргументи щодо основних положень даної теми. 1 бал - отримують студенти, які виклали матеріал з обговорюваної теми, що доповнює зміст виступу, поглиблює знання з цієї теми та висловили власну думку. На практичних заняттях студенти також можуть виступати з доповіддю у формі реферату за тематикою визначеною у Методичних вказівках для самостійної роботи з дисципліни «Цивільне право, ч.1». Максимальна кількість балів за підготовку реферату та виступ з рефератом на практичному занятті становить 5 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо. При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується: – здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання; – вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях; – навики співвідношення причин і наслідків; – спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень; – здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: 1. Конституція України від 28 червня 1996 року (із змінами та доповненнями). База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 22.08. 2021 р.). 2. Цивільний кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 22.09. 2021 р.). 3. Господарський кодекс України. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (дата звернення 22.08. 2021 р.). 4. Цивільний кодекс України: науково-практичний коментар. Т.1: Загальні положення. Особи. За ред. проф. І. В. Спасибо-Фатєєвої. Харків: ЕКУС, 2020. 928 с. 5. Збірник постанов Пленуму Верховного Суду України з цивільних справ (1972–2017 роки). Упоряд.: В.І. Борисова, І.П. Жигалкін, О.Н. Сибіга, П.В. Хотенець. Харків: Право, 2017. 546 с. Допоміжна: 1. Аванесян Г. М., Басенко Р. О. Цивільне право України (Загальна частина) : навчальн -методичний посібник. Полтава : ПІЕП, 2020. 199 с. 2. Васильєв С. В. Цивільний процес: Підручник. С. В. Васильєв. Київ: Алерта, 2019. 506 с. 3. Вахонєва Т.М. Авторське право і суміжні права Україні: навч. посіб. Київ: Центр Навчальної літератури, 2016. 564 с. 4. Галасюк В.В. Справедлива мінова вартість об'єктів в угодах купівлі-продажу, дарування і міни. Дніпро: АртПрес, 2017. 204 с. 5. Договір як універсальна форма правового регулювання: монографія. За заг. ред. проф. В. А. Васильєвої. Івано-Франківськ, 2016. 399 с. 6. Договірне право України. Особлива частина: навч. посіб. За ред. О.В. Дзери. Київ: Юрінком Інтер, 2018. 1199 с. 7. Договірне право України: навчальний посібник. Упоряд.: І.В. Тетарчук, Т.Є. Дяків. Київ: Центр учбової літератури, 2018. 259 с. 8. Майданик Р. А. Речове право України. Підручник. Київ:Алерта. 2019. 1092 с. 9. Право інтелектуальної власності : підручник. За заг. ред. О. І. Харитонової. Київ: Юрінком Інтер, 2019. 544 с. 10. Харитонов Є. О. Цивільне законодавство України (основні категорії, принципи та концепти). Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса: Фенікс, 2012. 339 с. 11. Харитонов Є. О., Харитонов О. І. Цивільні правовідносини: монографія. 2-ге, перероб. і доп. Одеса: Фенікс, 2011. 456 с. 12. Цивільне право України (загальна частина) (у схемах та таблицях): навчальний посібник. М. В. Парасюк, В. М. Парасюк, Н. М. Грабар. Львів: Растр-7, 2020. 364 с. 13. Цивільне право України: навч. посіб.: у 2 т. Ю.Ф. Іванов, О.В. Куриліна, М.В. Іванова. Київ: Алерта., 2018. Т. 2. 345 с. 14. Парасюк В.М. Механізм застосування цивільно-правової відповідальності до юридичних осіб публічного права. Науковий вісник публічного та приватного права. 2019. Вип. 2. Том 1. С. 99–104. 15. Кохановська О. Розвиток доктрини немайнових відносин в Україні. Право України. 2019. № 1. С. 93–104. 16. Особисті немайнові права особи: навчальний посібник. За ред. А. О. Дутко. - Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 444 с. 17. Фесенко Є. Проблемні питання теорії та практики захисту особистих немайнових прав автора. NationalLawJournal: TheoryandPractice. 2017. № 3 (25). С. 80–84. 18. Харченко Г. Основи речового правав цивільному кодексі України. Підприємництво, господарство і право. 2019. № 6. С. 57–61. 19. Гудима М. М. Актуальні проблеми переходу речових прав на чужі речів доктрині цивільного права. Право і суспільство.№ 1. 2020. С. 146–151. 20. Білецький Д. М. Способи припинення права приватної власності за цивільним законодавством України.дис.канд. юрид. наук:12.00.03. Національний університет «Одеська юридична академія». Одеса, 2018. 201 с. 21. Кушнерук Д. В. Правова природа та особливості правадержавної власності. Право та державне управління.2019. № 2 (35).Т. 1. С. 44–48. 22. Скляренко І. Поняття, ознаки та види комунальної власностіяк виду публічного майна. Актуальні проблеми правознавства.2019. Вип. 2 (18). C. 77–82. Інформаційні ресурси: http://portal.rada.gov.ua – офіційний сайт Верховної Ради України. http://www.president.gov.ua – офіційне Інтернет представництво Президента України. http://www.kmu.gov.ua/control – єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. https://supreme.court.gov.ua – офіційний веб-сайт Верховного Суду. http://www.ccu.gov.ua/pls/wccu/indx – офіційний вебсайт Конституційного Суду України. http://www.vasu.gov.ua – офіційний веб-сайт Вищого адміністративного суду України. http://www.arbitr.gov.ua – офіційне Інтернет представництво Вищого господарського суду України. http://www.nbuv.gov.ua – Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського.http://www.lsl.lviv.ua/ - Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника. http://vns.lp.edu.ua – Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка». http://www.nau.com.ua – Професійна правова система «МЕГА-НАУ». https://jurliga.ligazakon.net/ – Інформаційний онлайн проект «ЮРЛІГА».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).