Європейський суд з прав людини: практика діяльності

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.03.E.070
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Цебенко Соломія Богданівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу «Європейський суд з прав людини: практика діяльності» є вивчення практики застосування Європейським Судом з прав людини (далі – Суд або ЄСПЛ) «праволюдинних» статей Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод, тобто саме тих статей, які безпосередньо містять виклад норм про права людини. В межах дисципліни передбачено ознайомлення студентів із питаннями, які підлягають засвоєнню під час вивчення даної навчальної дисципліни, є особливості захисту окремих прав людини Європейським судом з прав людини під час здійснення правоохоронної діяльності. Все це дозволить сформувати правоповажливе мислення майбутнього професіонала, вплинути на його правову поведінку.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні компетентності (СК): СК4. Знання і розуміння міжнародних стандартів прав людини, положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. Компетентності професійного спрямування (ПК) ПК3.10. Розуміння практики діяльності Європейського суду з прав людини у кримінальному провадженні.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР11. Вільно використовувати для професійної діяльності доступні інформаційні технології та бази даних. ПР28.Аналізувати ситуативні фабули та вирішувати юридичні задачі. Комунікація (КОМ) КОМ3. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло. Автономія і відповідальність (АіВ) АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права; Конституційне право України; Міжнародне публічне право. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Міжнародний захист прав людини.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Європейський суд з прав людини: практика діяльності» для студентів має важливе теоретичне та практичне значення. За допомогою цього курсу студенти зрозуміють, що заборонено вчиняти під час кримінального провадження і які негативні наслідки може мати недотримання всіх процедур, передбачених кримінально-процесуальним правом. Студенти також навчаться ефективно захищати права людей в Україні, використовуючи практику ЄСПЛ. Курс має чітко виражений комплексний, міждисциплінарний характер, оскільки спирається на знання як загальної теорії права, так і окремих галузей системи національного права, а також міжнародного публічного права. Під час вивчення курсу будемо працювати з національним законодавством та міжнародними актами щодо захисту прав людини, аналізувати конкретні життєві ситуації крізь призму положень Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та правових позицій Європейського суду з прав людини, складати заяви до Європейського суду з прав людини.
Опис: 1. Роль Ради Європи в європейській системі захисту прав людини. Діяльність Ради Європи в сфері захисту прав людини. Загальна характеристика Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 р.: зміст, вихідні засади та протоколи до неї, принципи тлумачення та особливості застосування Конвенції в національному порядку. Відступ держави від своїх зобов’язань у сфері прав людини за надзвичайних станів. 2. Європейський суд з прав людини як ефективний засіб правового захисту прав людини. Поняття та види юрисдикції ЄСПЛ. Право на звернення до Суду. Особливості розгляду ЄСПЛ міждержавних скарг. Заяви та рішення про прийнятність у справах Україна проти Російської Федерації. Стадії розгляду справи Судом. Порядок виконання рішень ЄСПЛ в Україні. 3. Право на життя у практиці Європейського суду з прав людини. Обсяг та складові (зміст) права на життя (ст. 2 Конвенції) у практиці Суду. Виникнення та припинення життя людини з точки зору ст. 2 Конвенції. Обов’язки держави щодо права на життя. Обсяг та складові права на свободу та особисту недоторканність у практиці Суду. 4. Заборона катувань у практиці Європейського суду з прав людини. Особливості захисту права людини не зазнавати катування, нелюдського чи такого, що принижує людську гідність поводження чи покарання (ст. З Конвенції). Обсяг та складові цього права у практиці Суду. Зобов’язання держави, що випливають зі ст. 3 ЄКПЛ. Заборона катування в місцях несвободи. 5. Право на свободу та особисту недоторканність у практиці Європейського суду з прав людини. Право на свободу та особисту недоторканність. Обсяг та складові цього права. Зобов’язання держави та практика ЄСПЛ щодо захисту права на свободу та особисту недоторканність. 6. Судові гарантії захисту прав людини у практиці Європейського суду з прав людини. Право на справедливий суд та на дієвий (ефективний) засіб юридичного захисту у інтерпретації Суду: обсяг та складові цього права. Зобов’язання держави, що випливають з цього права. Презумпція невинуватості: тлумачення Судом ч.2 ст.6 Конвенції. Принцип покарання виключно на основі закону (ст. 7 Конвенції). Довічне позбавлення волі – як вид кримінального покарання: українські реалії та європейські стандарти. 7. Заборона дискримінації у практиці Європейського суду з прав людини. Зміст заборони дискримінації. Поняття та мотиви дискримінації. Позитивні обов’язки держави із забезпечення права на недискримінацію.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях, письмова та практична перевірка, стандартизований контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в НУ «Львівська політехніка». Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру (40 балів), написання контрольної роботи (20 балів) та оцінки результатів написання підсумкової контрольної роботи (40 балів). Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дудаш Т.І. Практика Європейського суду з прав людини: навч.-практ. посіб. К.: Алерта, 2016. 488 с. 2. Заборона катування: практика Європейського суду з прав людини, міжнародні нормативні акти та законодавство України. Науково-практичний посібник / за ред. А.В.Столітнього, С.В.Шмалені. Київ: норма права, 2019. 820 с. 3. Караман І.В., Козіна В.В. Європейський суд з прав людини, Європейська кон- венція з прав людини та індивідуальні заяви: перше знайомство. К.: ВАІТЕ, 2015. 136 с. 4. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: міжнар. док. від 04.11.1950 / Рада Європи. Урядовий кур’єр. 2010. 17 листоп. № 215. 5. Макбрайд Дж. Європейська конвенція з прав людини та кримінальний процес. К.: «К.І.С.», 2010. 576 с. URL: https://rm.coe.int/1680098ae0. 6. Опольська Н.М., Бабой А.М., Бабой В.С. Міжнародний захист прав людини: навчальний посібник. Вінниця: Твори, 2021. 408 с. URL: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/28982.pdf 7. Права людини у міжнародному праві : підручник / за заг. ред. канд. юрид. наук, доцента А. В. Войціховського; [Бакумов О. С., Варунц Л. Д., Войціховський А. В., Гудзь Т. І. та ін.]; передм. А. В. Войціховський. Харків: ООО «Планета-Принт», 2021. 404 с. URL: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11349. 8. Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини: Закон України від 23 лютого 2006 р. 9. Размєтаєва Ю.С. Доктрина та практика захисту прав людини: навч. посіб. Х., 2018. 362 с. 10. Равлінко З.П. Заборона дискримінації: загальнотеоретичне дослідження. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук. Львів, 2016. 201 с. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/dissertation/1738/avtoreferatravlinko.pdf. 11. Сироїд Т.Л. Міжнародне публічне право. Міжнародний захист прав людини: посіб. для підгот. до зовн. незалеж. оцінювання / Т. Л. Сироїд, О. А. Гавриленко, Л. О. Фоміна ; за заг. ред. Т. Л. Сироїд. 4 те вид., перероб. і допов. Харків : Право, 2021. 462 с. 12. Сучасні механізми захисту прав людини: колективна монографія / М.С.Кельман, А.С.Токарська, Л.В.Ярмол, С.Б.Цебенко, А.О.Дутко. Львів: Галицька видавнича спілка, 2020. 220 с. 13. Фулей Т.І. Застосування практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя: Науково-методичний посібник для суддів. 2-ге вид. випр., допов. К., 2015. 208 с. 14. Христова Г.О. Позитивні зобов’язання держави у сфері прав людини: сучасні виклики: монографія. Харків: Право, 2018. 677 с. 15. Човган В. О. Обмеження прав в’язнів: правова природа та обґрунтування. Монографія. ГО «Харківська правозахисна група». Харків: Права людини, 2017. 608 с. 16. Шуміло І. А. Міжнародна система захисту прав людини : навч. посіб. Х. : І. Б. Лисенко, 2019. 168 с. 17. Електронний навчально-методичний комплекс «Європейський суд з прав людини: практика діяльності». Адреса розміщення: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14271. 18. HUDOC - База рішень Європейського суду з прав людини: https://hudoc.echr.coe.int/ 19. Європейський суд з прав людини : http://www.echr.coe.int/. 20. Практика ЄСПЛ. Український аспект: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/ 21. Рішення щодо України, винесені Європейським судом з прав людини, розміщені на офіційному сайті Міністерства юстиції України: https://minjust.gov.ua/m/rishennya-schodo-ukraini-vineseni-evropeyskim-sudom-z-prav-lyudini.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).