Фінансове право

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.01.E.049
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Бліхар Марія Миронівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Фінансове право України» є оволодіння студентами поглибленими знаннями про поняття і сутність фінансового права як галузі права, науки та навчальної дисципліни; ознайомити студентів із механізмом правового регулювання процесів мобілізації, розподілу, використання та контролю за централізованими та децентралізованими публічними фондами коштів в Україні.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК). ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Спеціальні (фахові) компетентності (СК). СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК9. Знання і розуміння основ правового регулювання обігу публічних грошових коштів. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення. Компетентності професійного спрямування (ПК). ПК1.1. Розуміння сутності і спрямованості фінансово-правових інститутів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки. ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права. ПР24. Демонструвати знання правових норм, що визначають організацію і зміст діяльності органів державної влади. ПР29. Пояснювати характер та зміст галузей публічного права. ПР30. Демонструвати розуміння законодавства у сфері публічного права. ПР31. Формувати обґрунтовані висновки та рекомендації щодо вирішення проблемних питань у публічній сфері. АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики; АіВ 4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: теорія та філософія права - ч. 1, ч. 2; конституційне право України; адміністративне право - ч.1, ч. 2. Супутні й наступні навчальні дисципліни: адміністративний процес; правове регулювання державної служби в Україні; господарське право, адміністративне судочинство.
Короткий зміст навчальної програми: Фінансове право являє собою сукупність взаємопов’язаних правових норм, що регулюють особливе коло суспільних відносин – фінансових. У сучасних умовах з наданням широких повноважень органам місцевого самоврядування, суттєво змінюється, удосконалюється фінансово-правове регулювання різних сфер. Сучасне фінансове право формується на принципово нових засадах і державній політиці. Це, безумовно, вказує на неминуче зростання значимості знань з фінансового права; посилення ролі фінансового права як галузі, науки і навчальної дисципліни. Фінансове право України – це навчальна дисципліна, вивчення якої є важливою складовою фінансово-правової освіти студентів вищих навчальних закладів, що набуває особливого значення в період становлення, розвитку та зміцнення державності, прискорення реформування фінансових правовідносин в Україні і є важливим чинником формування в майбутніх юристів демократичного світогляду.
Опис: Тема 1. Фінансове право як галузь права. Тема 2. Бюджетне право та процес. Тема 3. Стадії бюджетного процесу. Тема 4. Податкова система України. Податковий обов’язок та його елементи. Тема 5. Загальнодержавні та місцеві податки і збори. Тема 6. Грошовий обіг як об’єкт фінансово-правового регулювання. Платіжні системи. Тема 7. Правове регулювання обігу валютних цінностей та віртуальних валют. Тема 8. Фінансовий контроль в Україні. Відповідальність за порушення фінансового законодавства.
Методи та критерії оцінювання: Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення поточного і семестрового контролю знань студентів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Фінансове право» складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Фінансове право». Поточний контроль проводиться у таких форм: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); опитування з використанням методу «мікрофон». Семестровий контроль: СК з дисципліни «Фінансове право» проводиться у формі екзамену в терміни, передбачені графіком навчального процесу. Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр. Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за участю асистента чи іншого викладача, який вів практичні заняття з дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): - усне опитування на семінарських заняттях – 30 балів; - виконання індивідуального науково-дослідного завдання – 10 балів. Разом за ПК – 40 балів Екзаменаційний контроль (ЕК): - письмова компонента – 50 балів - усна компонента -10 балів Разом за ЕК – 60 балів Разом за дисципліну – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вайцеховська О. Р. Міжнародний фінансовий правопорядок: теоретичні засади та сучасний стан розвитку : монографія. Чернівці : Друк Арт, 2019. 560 с. 2. Іванський А. Й. Фінансово-правові санкції : монографія. Одеса : Гельветика, 2019. 500 с. 3. Іванський А. Й. Фінансове право: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2022. 484 с. 4. Коваленко А. А. Актуальні проблеми функцій і завдань фінансового права : монографія. Київ : «Видавництво Людмила», 2019. 439 с. 5. Кудь А., Кучерявенко М., Смичок Є. Цифрові активи та їх правове регулювання у світі розвитку технології блокчейн : монографія. Харків : Право, 2019. 216 с. 6. Лісовська Ю. П., Подоляка С. А., Лісовський П. М. Сучасне фінансове право : навч. посіб. Київ : Кондор, 2018. 224 с. 7. Музика-Стефанчук О. А. Фінансове право : навч. посіб. Київ : Ін Юре, 2018. 347 с. 8. Фінансове право : навч. посібн. / Л. К. Воронова, П. Ю. Пришва, Н. Я. Якимчук та ін. ; за ред. П. Ю. Пришви. Київ : Ліра-К, 2018. 376 с. 9. Фінансове право : підручник / О. О. Дмитрик, І. Є. Криницький, О. А. Лукашев та ін. ; за ред. М. П. Кучерявенка, О. О. Дмитрик. Харків : Право, 2019. 416 с. 10. Податковий кодекс України : Закон України від 2 грудня 2010 р. № 2755-VI. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text 11. Бюджетний кодекс України : Закон України від 8 липня 2010 р. № 2456-VI. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17/ed20150920#Text Навчально-методичне забезпечення: 1. Фінансове право: робоча програма навчальної дисципліни для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» (Укладач: М. М. Бліхар, Г.Ю. Лук’янова). 2. Фінансове право: методичні вказівки для проведення семінарських занять для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / Укл.: М. М. Бліхар, Г.Ю. Лук’янова. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 31 с. 3. Фінансове право: методичні вказівки до виконання контрольних робіт для спеціальності 081 «Право» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / уклад.: М. М. Бліхар. Львів. 2022. 21 с. 4. Електронний навчально-методичний комплекс «Фінансове право». (Сертифікат№ 04957) Е41-133-432/2022 від 03.11.2022 року. URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12753 Інформаційні ресурси 1. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua/ 2. Офіційний веб-сайт Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/ 3. Офіційний веб-сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua/ 4. Офіційний веб-сайт Міністерства фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk 5. Офіційний веб-сайт Національного агентства України з питань державної служби. URL: https://nads.gov.ua/ 6. Офіційний веб-сайт Державної митної служби України. URL: https://customs.gov.ua/ 7. Офіційний веб-сайт Державної податкової служби України. URL: https://tax.gov.ua/ 8. Офіційний веб-сайт Єдиного державного реєстру судових рішень України. URL: reyestr.court.gov.ua 9. Офіційний веб-сайт Міністерства економіки України. URL: https://www.me.gov.ua/?lang=uk-UA
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).