Міжнародний захист прав людини

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.044
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Цебенко Соломія Богданівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування правоповажливого мислення майбутнього професіонала, вплив на його правову поведінку. У курсі «Міжнародний захист прав людини» студенти мають можливість вивчити форми і засоби міжнародного правозахисту інституціями ООН, форми і засоби міжнародного правозахисту в Європі та на інших континентах. Крім того, метою курсу є вивчення практики застосування Європейським Судом з прав людини норм Європейської конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. Також вивчається захист прав людини окремих категорій осіб під час війни.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК14. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. Спеціальні компетентності (СК): СК4. Знання і розуміння міжнародних стандартів прав людини, положень Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обґрунтованістю. ПР11. Вільно використовувати для професійної діяльності доступні інформаційні технології та бази даних. ПР25. Знати засади та зміст інститутів міжнародного права. ПР28.Аналізувати ситуативні фабули та вирішувати юридичні задачі. Комунікація (КОМ) КОМ3. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло. Автономія і відповідальність (АіВ) АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права; Конституційне право України; Міжнародне публічне право, Європейський суд з прав людини: практика діяльності. Супутні і наступні навчальні дисципліни: -
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Міжнародний захист прав людини» для студентів має важливе теоретичне та практичне значення, оскільки за допомогою цього курсу студенти навчаться ефективно захищати права людей в Україні, використовуючи практику ЄСПЛ, а також звертатися до міжнародних інстанцій чи правозахисних організацій за захистом прав людини. Курс має чітко виражений комплексний, міждисциплінарний характер, оскільки спирається на знання як загальної теорії права, так і окремих галузей системи національного права, а також міжнародного публічного права. Навчальна програма дає змогу ознайомити студентів із підставами і порядком звернення до ЄСПЛ та процедурою розгляду справ цим Судом, а також із формально-організаційними та змістовними аспектами діяльності цієї міжнародної правозахисної установи. Під час вивчення курсу будемо працювати з національним законодавством та міжнародними актами щодо захисту прав людини, аналізувати конкретні життєві ситуації крізь призму положень Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та правових позицій Європейського суду з прав людини, складати заяви до Європейського суду з прав людини.
Опис: 1. Загальні положення про права і свободи людини. Поняття основоположних “природних” прав людини: Властивості прав людини. Універсалізація прав людини та основні тенденції розвитку прав людини. 2. Форми і засоби міжнародного правозахисту інституціями ООН. Міжнародні стандарти прав і свобод людини: поняття, класифікація. Захист прав людини в діяльності Ліги Націй. Всесвітні міжнародно-правові акти ООН в сфері захисту прав людини. Рада ООН з прав людини у сучасній міжнародній системі правового захисту. Міжнародні органи всесвітнього рівня зі спостереження, контролю за дотриманням основних прав людини. 3. Регіональні системи захисту прав людини. Захист прав людини в Європейському Союзі. Хартія основоположних прав Європейського Союзу 2000 р. ОБСЄ і захист прав людини. Бюро з демократичних інститутів і прав людини ОБСЄ. Міжамериканська система захисту прав людини. Африканська система захисту прав людини. Арабська система захисту прав людини. Захист прав людини в рамках Асоціації держав Південно-Східної Азії. 4. Роль Ради Європи в європейській системі захисту прав людини. Загальна характеристика Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 р.: зміст, вихідні засади та протоколи до неї. Принципи тлумачення та особливості застосування Конвенції в національному порядку. Відступ держави від своїх зобов’язань у сфері прав людини за надзвичайних станів. Поняття та види юрисдикції ЄСПЛ. Право на звернення до Суду. Особливості розгляду ЄСПЛ міждержавних скарг. Заяви та рішення про прийнятність у справах Україна проти Російської Федерації. Стадії розгляду справи Судом. Порядок виконання рішень ЄСПЛ в Україні. 5. Право на життя та заборона катувань у практиці Європейського суду з прав людини. Обсяг та складові (зміст) права на життя .Обов’язки держави щодо права на життя. Особливості захисту права людини не зазнавати катування, нелюдського чи такого, що принижує людську гідність поводження чи покарання. Зобов’язання держави, що випливають зі ст. 3 ЄКПЛ. 6. Особливості захисту окремих прав людини Європейським судом з прав людини. Обсяг та складові права на повагу до приватного і сімейного життя, житла та кореспонденції у практиці Суду. Обов’язки держави, що випливають зі ст.8 Конвенції. Обсяг та складові права на свободу думки, совісті та релігії. Обсяг та складові права на свободу вираження поглядів. Обсяг та складові права власності. Обсяг та складові права людини на свободу зібрань та об’єднання. 7. Право на свободу та особисту недоторканність та судові гарантії захисту прав людини. Обсяг та складові права на свободу та особисту недоторканність. Зобов’язання держави та практика ЄСПЛ щодо захисту права на свободу та особисту недоторканність. Право на справедливий суд та на дієвий (ефективний) засіб юридичного захисту у інтерпретації Суду. Зобов’язання держави, що випливають з цього права. Принцип покарання виключно на основі закону. 8. Міжнародний захист прав і свобод окремих категорій осіб під час збройних конфліктів. Захист поранених і хворих у діючих арміях. Захист військовополонених. Захист цивільного населення під час війни. Захист жінок та дітей під час війни. Міжнародний захист прав осіб, що належать до національних та мовних меншин.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях, письмова та практична перевірка, стандартизований контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та екзаменаційної роботи. Кількість балів, відведених на ПК на практичних заняттях складає 40 балів, екзамен – 60 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Антонович М.М. Україна в міжнародній системі захисту прав людини : Теорія і практика. К., 2007. 384 с. 2. Від теорії міжнародного права до практики захисту прав людини. LiberAmicorum до 60-річчя проф. В.В. Мицика : моногр. / авт. кол. ; за ред. О.В. Задорожнього та О.Р. Поєдинок. Київ; Одеса : Фенікс, 2016. 718 с. 3. Дудаш Т.І. Практика Європейського суду з прав людини: навч.-практ. посіб. К.: Алерта, 2016. 488 с. 4. Караман І.В., Козіна В.В. Європейський суд з прав людини, Європейська кон- венція з прав людини та індивідуальні заяви: перше знайомство. К.: ВАІТЕ, 2015. 136 с. 5. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: міжнар. док. від 04.11.1950 / Рада Європи. Урядовий кур’єр. 2010. 17 листоп. № 215. 6. Мицик В.В. Права людини у міжнародному праві: міжнародно-правові механізми захисту: підручник для вузів. К., 2010. 722 с. 7. Опольська Н.М., Бабой А.М., Бабой В.С. Міжнародний захист прав людини: навчальний посібник. Вінниця: Твори, 2021. 408 с. URL: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/28982.pdf 8. Особливості застосування рішень Європейського суду з прав людини при розгляді цивільних справ: навч. посібник / У. Б. Андрусів, О. Б. Верба-Сидор, Ю. В. Верхола та ін. Львів: ЛьвДУВС, 2019. 404 с. URL: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2738. 9. Права людини у міжнародному праві : підручник / за заг. ред. канд. юрид. наук, доцента А. В. Войціховського; [Бакумов О. С., Варунц Л. Д., Войціховський А. В., Гудзь Т. І. та ін.]; передм. А. В. Войціховський. Харків: ООО «Планета-Принт», 2021. 404 с. URL: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11349. 10. Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини: Закон України від 23 лютого 2006 р. 11. Размєтаєва Ю.С. Доктрина та практика захисту прав людини: навч. посіб. Х., 2018. 362 с. 12. Сироїд Т.Л. Міжнародне публічне право. Міжнародний захист прав людини: посіб. для підгот. до зовн. незалеж. оцінювання / Т. Л. Сироїд, О. А. Гавриленко, Л. О. Фоміна ; за заг. ред. Т. Л. Сироїд. 4 те вид., перероб. і допов. Харків : Право, 2021. 462 с. 13. Сучасні механізми захисту прав людини: колективна монографія / М.С.Кельман, А.С.Токарська, Л.В.Ярмол, С.Б.Цебенко, А.О.Дутко. Львів: Галицька видавнича спілка, 2020. 220 с. 14. Фулей Т.І. Застосування практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя: Науково-методичний посібник для суддів. 2-ге вид. випр., допов. К., 2015. 208 с. 15. Шуміло І. А. Міжнародна система захисту прав людини : навч. посіб. Х. : І. Б. Лисенко, 2019. 168 с. 16. Електронний навчально-методичний комплекс «Європейський суд з прав людини: практика діяльності». Адреса розміщення: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14271. 17. HUDOC - База рішень Європейського суду з прав людини: https://hudoc.echr.coe.int/. 18. Європейський суд з прав людини : http://www.echr.coe.int/. 19. Практика ЄСПЛ. Український аспект: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/. 20. Рішення щодо України, винесені Європейським судом з прав людини, розміщені на офіційному сайті Міністерства юстиції України: https://minjust.gov.ua/m/rishennya-schodo-ukraini-vineseni-evropeyskim-sudom-z-prav-lyudini.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).