Конституційна юрисдикція

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.01.E.050
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Мельниченко Богдана Богданівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни: дати студентам комплексні знання, орієнтуючись на доктрину українського конституціоналізму, значення органів конституційної юрисдикції, особливості конституційно-судового процесу, практики Конституційного Суду України і насамперед його правових позицій та актів.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного 9 аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення. СК18. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права. Компетентності професійного спрямування (ПК): ПК1.6. Здатність застосовувати знання засад і змісту відносин у сфері конституційної юрисдикції.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми (освітніх програм): РН10. Знати та розуміти особливості реалізаціі? та застосування норм матеріального і процесуального права. РН15. Застосовувати в професіи?ніи? діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національноі?правовоі?систем. РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки. РН22. Вміти користуватися конституційно-правовими механізмами та інструментами щодо гарантування прав людини, забезпечення правовладдя та народовладдя. РН23. Демонструвати знання правових норм, що визначають організацію і зміст діяльності органів публічної влади.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права; Конституційне право України; Порівняльне конституційне право. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Європейський суд з прав людини: практика діяльності; Міжнародний захист прав людини.
Короткий зміст навчальної програми: Розкривається поняття та зміст основних категорій конституційного судочинства. Вивчаються моделі конституційної юстиції у провідних країнах світу. Досліджується конституційний процес в Україні на сучасному етапі, роль органів конституційної юрисдикції в механізмі правової охорони Конституції та гарантуванні прав і свобод людини і громадянина; статус Конституційного Суду України; конституційно-судовий процес; сутність та види рішень Суду, правові позиції Суду з найбільш вагомих сфер конституційного будівництва (гарантування конституційного ладу та народовладдя, реалізації та захисту конституційних прав і свобод, з акцентом на конституціоналізацію галузевого законодавства). Студенти знайомляться із здійсненням Конституційним Судом України повноважень конституційного контролю, офіційного тлумачення Конституції України та реалізації інших повноважень, передбачених Конституцією України.
Опис: 1. «Конституційна юрисдикція» як інститут конституційного права та навчальна дисципліна. Поняття конституційної юрисдикції. Предмет і система курсу «конституційна юрисдикція». Сфера та обсяг застосування конституційної юрисдикції. Нормативна основа конституційної юрисдикції. Конституційно-юрисдикційні відносини: зміст та особливості. 2. Засади сучасного конституціоналізму. По¬нят¬тя, стру¬к¬ту¬ра та озна¬ки кон¬сти¬ту¬ці¬о¬на¬лі¬з¬му. Формування сучасного конституціоналізму. Основні цінності сучасного конституціоналізму. 3. Основи вчення про конституцію. По¬нят¬тя конституції, її фу¬н¬к¬ції та вла¬с¬ти¬во¬с¬ті. Фо¬р¬ма і структу¬ра конституцій. Кла¬си¬фі¬ка¬ція конституцій. Пра¬во¬ва охо¬ро¬на Кон¬сти¬ту¬ції Укра¬їни. 4. Конституційний Суд України – орган конституційної юрисдикції в Україні. Моделі конституційної юрисдикції. Види конституційного контролю. Конституційний Суд України: історія створення, функції та повноваження. Порядок формування та склад Конституційного Суду України. 5. Порядок формування, структура та організація діяльності Конституційного Суду України. Порядок формування Конституційного Суду України. Організаційна структура Конституційного Суду України. Особливості інституту конституційної скарги. 6. Тлумачення Конституції України та надання висновку щодо відповідності (конституційності) законів України Конституційним Судом України. Поняття та види тлумачення норм права. Офіційне тлумачення Конституції України Конституційним Судом України. Практика Європейського суду з прав людини як джерело інтерпретаційної діяльності Конституційного Суду України. Межі тлумачення Конституції України. 7. Конституційно-судовий процес в Україні. Поняття й особливості конституційного судочинства. Учасники, стадії та строки конституційного провадження. Загальна характеристика стадій конституційного провадження. 8. Акти Конституційного Суду України. Види актів Конституційного Суду. Правові позиції Конституційного Суду. Окрема думка Судді Конституційного Суду України.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лекцій, практичних (семінарських) та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Максимальна кількість балів, яку можна набрати під час практичних (семінарських) занять – 40 балів. За усну відповідь на занятті студент може отримати 5 балів. Індивідуальне науково-дослідне завдання студента (проект, доповідь, презентація, реферат) – 5 балів. Письмова контрольна робота, передбачена навчальним планом, оцінюється 5 балами. Максимальна кількість балів, яку можна отримати під час виконання підсумкової контрольної роботи – 50 балів. Отже, за результатами вивчення навчальної дисципліни студент може отримати 100 балів. Сумарну кількість балів отримуємо шляхом математичної дії додавання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бориславська О. Європейська модель конституціоналізму: системно-аксіологічний аналіз : монографія. Харків : Право, 2018. 384 с. 2. Ковальчук В. Б., Мельниченко Б. Б., Попадинець Г. О. Конституційна юрисдикція : навч. посібн. Львів : БОНА, 2021. 300 с. 3. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч. 1 : колективна монографія / В. Б. Ковальчук, С. М. Білостоцький, М. М. Бліхар, І. І. Забокрицький, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2019. 272 c. 4. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч.2 : монографія / В. Б. Ковальчук, О. Б. Ковальчук, С. І. Іщук, О. І. Ромців, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2020. 238 c. 5. Конституційна юрисдикція : підручник / Ю. Г. Барабаш, І. І. Дахова, О. П. Євсєєв та ін. / за ред. Ю. Г. Барабаша та А. О. Селіванова. Харків : Право, 2012. 168 с. 6. Конституційне право : підручник / Ю. Г. Барабаш, О. М. Бориславська, В. М. Венгер, М. І. Козюбра, А. А. Мелешевич ; за заг. ред. М. І. Козюбри. Київ : Ваіте, 2021. 528 с. 7. Конституційне право України : прагматичний курс : навч. посібн. / М. В. Афанасьєва та ін. ; за заг. ред. М. В. Афанасьєвої, А. А. Єзерова. Одеса : Юридична література, 2017. 254 с. 8. Конституційне право України. Повний курс : навч. посібн. / О. В. Совгиря, Н. Г. Шукліна. Київ : Юрінком Інтер, 2021. 556 с. 9. Мельниченко Б. Б., Ковальчук В. Б., Попадинець Г. О. Конституційна юрисдикція : підручник. Львів : БОНА, 2022. 236 с. 10. Мельниченко Б. Б. Конституційна юрисдикція : практикум. Львів : БОНА, 2022. 90 с. 11. Слінько Т. М. Конституційне право України : підручник. Харків : Право, 2020. 592 с. 12. Мельниченко Б. Б. Конституційна юрисдикція : методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять, самостійної роботи та написання контрольних робіт для студентів денної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укл. Б. Б. Мельниченко. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2020. 33 с. 13. Мельниченко Б. Б. Конституційна юрисдикція : методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять, самостійної роботи та написання контрольних робіт студентами заочної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укл. Б. Б. Мельниченко. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2020. 34 с. 14. Конституційна юрисдикція : електронний навчально-методичний комплекс для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / розробн.: Б. Б. Мельниченко. Сертифікат № 02454, реєстр. номер № Е41-138-234/2018 від 21.09.2018 р. URL: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=7392. 15. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://www.rada.gov.ua/. 16. Офіційний інтернет портал Президента України. URL: http://www.president.gov.ua. 17. Офіційний сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua. 18. Офіційний сайт Конституційного Суду України. URL: http://www.ccu.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).