Порівняльне конституційне право
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Мельниченко Богдана Богданівна,
Софінська Ірина Дмитрівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми (освітніх програм):
РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права; Історія держави і права зарубіжних країн; Конституційне право України.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Міжнародне публічне право; Європейський суд з прав людини: практика діяльності; Міжнародний захист прав людини.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальний курс «Порівняльне конституційне право» разом з курсами «Теорія та філософія права», «Історія держави і права України», «Історія держави і права зарубіжних країн», «Конституційне право України» становить основу підго¬товки фахівця¬-юриста.
Порівняльне конституційне право є юридичною дисципліною, в якій розглядається зміст конституційно-правових норм України і зарубіжних держав на основі чинного законодавства, правозастосовчої практики та конституційної доктрини України і зарубіжних держав і яка призначена для формування сучасного світогляду здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право».
Отримані теоретичні та практичні знання дозволять здобувачу вищої освіти орієнтуватися в чинному законодавстві, зіставляти вітчизняне і зарубіжне конституційне регулювання, робити висновки про ступінь ефективності існуючого регулювання, самостійно знаходити і опановувати нову правову інформацію, аналізувати і застосовувати норми права.
Опис: 1. Поняття порівняльного конституційного права. Порівняльне конституційне право в системі юридичної освіти. Система конституційного права. Джерела конституційного права. Особливості джерел конституційного права сучасних правових систем. 2. Теорія конституції та конституціоналізму у зарубіжних країнах. Правова охорона конституції. Ґенеза конституціоналізму як соціально-правового феномену. Поняття та зміст конституції. Класифікація конституцій. Поняття та сутність конституціоналізму. Типи (моделі) конституціоналізму. Правова охорона конституції. 3. Форма держави у зарубіжних країнах. Поняття та елементи форми держави. Поняття та види форми державного правління. Поняття та види форми державного устрою. Поняття та види форми державно-правового режиму. 4. Правовий статус особи. Виборче право. Референдум. Конституційно-правовий статус особи. Організація і порядок проведення виборів у зарубіжних країнах. Поняття і види референдумів. 5. Парламенти у зарубіжних країнах. Порядок формування парламентів і статус депутатів. Класифікація парламентів. Структура і порядок роботи парламентів. Повноваження парламентів. Законодавчий процес. 6. Глава держави та органи виконавчої влади у зарубіжних країнах. Глава держави та його правовий статус. Уряди у зарубіжних країнах. 7. Особливості конституційного права країн англо-американської правової сім’ї (Об’єднане Королівство Великої Британії, США). Основи конституційного права Об’єднаного Королівства Великої Британії і Північної Ірландії. Основи конституційного права Сполучених Штатів Америки. 8. Особливості конституційного права країн романо-германської правової сім’ї (Німеччина, Франція). Основи конституційного права Федеративної Республіки Німеччина. Основи конституційного права Французької Республіки.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота; підсумкова контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; письмова контрольна робота – 5 балів; індивідуальне науково-дослідне завдання (проект, доповідь, презентація, реферат) – 5 балів; підсумкова контрольна робота – 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мельниченко Б. Б., Ковальчук В. Б. Порівняльне конституційне право : навч. посіб. Львів : БОНА, 2023. 288 с.
2. Мельниченко Б. Б. Порівняльне конституційне право : практикум. Львів : БОНА, 2023. 145 с.
3. Бориславська О. М. Організація державної влади в сучасному світі : конституційно-правова енциклопедія / О. М. Бориславська, С. В. Різник. Львів : ПАІС, 2012. 456 с.
4. Кириченко В. М. Порівняльне конституційне право : навч. посібн. / В. М. Кириченко, О. М. Куракін. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 256 с.
5. Конституційне право : підручник / за загальною редакцією М. І. Козюбри / Ю. Г. Барабаш, О. М. Бориславська, В. М. Венгер, М. І. Козюбра, А. А. Мелешевич. Київ : Ваіте, 2021. 528 с.
6. Конституційне право зарубіжних країн : підручник / Н. В. Мішина, В. О. Міхальов, В. О. Куранін та ін. ; за ред. Н. В. Мішиної, В. О. Міхальова. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2019. 644 с.
7. Основи конституціоналізму: історія, теорія, практика : навч. посіб. / В. Б. Ковальчук, І. Д. Софінська, Я. С. Богів, Н. В. Ортинська, С. М. Білостоцький, О. І. Ромців, Р.С. Мартинюк : заг. ред. В. Б.Ковальчука. Львів : Каменяр. 2022. 389 с.
8. Панкевич О. З. Державне право зарубіжних держав : підручник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2018. 260 с.
9. Порівняльне конституційне право : методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять, самостійної роботи та написання контрольних робіт для студентів денної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укл. Б. Б. Мельниченко. Львів : Інститут права, психології та інноваційної освіти. 2023. 34 с.
10. Порівняльне конституційне право : методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять, самостійної роботи та написання контрольних робіт для студентів заочної форми навчання першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укл. Б. Б. Мельниченко. Львів : Інститут права, психології та інноваційної освіти. 2023. 32 с.
11. Порівняльне конституційне право : електронний навчально-методичний комплекс / розробн. Б. Б. Мельниченко. URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14021.
12. Білий Дім: URL: https://www.whitehouse.gov/about-the-white-house/presidents/
13. Конґрес США: URL: https://www.congress.gov/
14. Верховний Суд США: URL: https://www.supremecourt.gov/
15. Президент Франції: URL: https://www.elysee.fr/en/
16. Національна асамблея Франції: https://www2.assemblee-nationale.fr/langues/welcome-to-the-english-website-of-the-french-national-assembly
17. Сенат Франції: https://www.senat.fr/lng/en/index.html
18. Уряд Франції: URL: https://www.gouvernement.fr/en/news
19. Конституційна Рада Франції: URL: https://www.conseil-constitutionnel.fr/en
20. Федеральний президент Німеччини: https://www.bundespraesident.de/DE/Home/home_node.html
21. Бундестаґ: https://www.bundestag.de/en/
22. Бундесрат: https://www.bundesrat.de/EN/homepage/homepage-node.html
23. Федеральний канцлер Німеччини: https://www.bundeskanzlerin.de/bkin-en/chancellery/federal-chancellors-since-1949
24. Парламент Об’єднаного Королівства: https://www.parliament.uk/
25. Уряд Об’єднаного Королівства: https://www.gov.uk/
26. Офіційний Сайт Європейського Союзу: URL: https://europa.eu/european-union/index_en.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).